راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 «سوسیالیسم»

با دمکراسی

به امریکا لاتین بازگشته

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

  

گرایش به چپ جدید در آمریکای لاتین در وهله اول پدیده ای غیرمترقبه به نظر می رسد اما این یک واقعیت نشات گرفته از تاریخ این قاره و نیز از واقعیت های اقتصادی ـاجتماعی فعلی جوامع  موجود در آن است. تاریخ آمریکای لاتین با غارت و کشتار امپراطوری های اسپانیا و پرتغال عجین است. کوشش برای سربه نیست کردن سرخپوستان بومی این قاره، غارت معابد طلای سرخپوستان، تبدیل مذهب طبیعت گرایانه بدوی سرخپوستان با زور اسلحه به مسیحیت، قدم های اولیه نظام سرمایه داری اروپا برای تسلط بر کلیه دارائی های مردم منطقه آمریکای لاتین می باشد. منطقه ای سرشار از معادن زیر زمینی با ارزش.

«توپاک آماروی دوم»،«خوان سانتوس آتاهوالپا»، «سیمون بولیوار»، امیلیانو زاپاتا، ارنستو چگوارا، فیدل کاسترو و هوگو چاوز از جمله قهرمانان تاریخ آمریکای لاتین محسوب می شوند. ساکنان بومی این منطقه همواره مورد تهاجم سرمایه سالاران و زورمداران قاره های اروپا و آمریکای شمالی بوده اند. محو کامل تمدن های اینکا و مایا نیز در عمل بنوعی با دخالت های خارجی ارتباط دارد. به دلیل تحت تسلطه بودن مردم بومی منطقه زمینه پیدایش روحیه و فرهنگ عدالت طلبی در وهله اول در بین روشنفکران و پس از آن در بین زحمتکشان منطقه که با مشقتی سنگین نان شب خود را تامین کرده اند، گسترش یافته است. این رنجوری و ظلم زمینه مقاومت و جستجوی راه حل های برون رفت از استعمار و استثمار را در منطقه فراهم کرده است. به همین دلیل نیز گرایش به «جنبش برابری طلبی» به تدریج در طول تاریخ به فرهنگی پایدار و عمیق تبدیل شده است که زمینه پیدایش رهبران و مبارزان جدید را فراهم می کند.

در فاصله یک ماه اتفاقات قابل توجهی در منطقه بوقوع پیوسته است که نسبتا فهرست وار آن را در زیر مرور می کنیم:

1ـ برگزاری اجلاس اتحاد بولیواری مردم آمریکای لاتین در هاوانا.

2ـ تدارک مراسم برگزاری سوگند ریاست جمهوری در نیکاراگوئه.

3ـ پیروزی خانم «سیومارا کاسترو» نامزد جبهه چپ در هندوراس.

4ـ تحرک جدید دولت آرژانتین برای آزادسازی جزایر فالکلند از قید اشغال بریتانیا.

 

کوبا ـ بیستمین اجلاس اتحاد منطقه ای ALBA-TCP اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما – روز سه شنبه 23 اذر ماه (14دسامبر202) در هاوانا پایتخت کوبا با اعلامیه مشترک ده کشور شرکت کننده به پایان رسید. سند 44 ماده ای ارائه شده: «اتحاد منطقه ای ALBA-TCP را پیروزی بزرگ کشورهای عضو این اتحادیه علیه استعمار اقتصادی جدید است.» ارزیابی می کند. هدف پیش رو استقلال و یکپارچگی داوطلبانه کشورهای عضو می باشد. نمایندگان شرکت کننده از ده کشور آمریکای لاتین در بیانیه منتشر شده اعلام کردند: «ما لفاظی های به ظاهر صلح آمیز آمپریالیسم که با هدف دشمنی، غارت و تمرین جنگ علیه ملل مستقل اعمال می شود را محکوم  می کنیم.» هدف مشترک ده کشور عضو «اتحاد بولیواری آلبا»، «استقرار نظامی دموکراتیک، عادلانه و متعادل مبتنی برچندجانبه گرائی با احترام به اصول منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل است.» برای رسیدن به چنین نظامی لازم است تا با تقویت هرچه بیشتر جنبش برابری طلبی، حق جویی و صلح دوستی ملل منطقه، با اقدامات سیطره طلبانه و سلطه جویانه امپریالیسم مقابله شود.منطقه ما دیگر حیات خلوت امپریالیسم یانکی نیست. شعار این دوره از اجلاس «اتحاد واستقلال » است.

پیشنهاد ارائه شده در اجلاس توسط ساچا نورنتینی، وزیر اجرایی  ALBA، ایجاد یک «نهاد تحقیقاتی علیه دخالت های امپریالیستی» را برای نظارت بر وجوه مقرر شده توسط واشنگتن برای «سازمان های غیردولتی» در منطقه مورد تصویب قرار گرفت. وزیر اجرائی اتحادیه بولیواری آلبا در رابطه با پیشنهاد خود متذکر شد: در «اجلاس دموکراسی» که اخیرا ً توسط آمریکا تشکیل شده بود، مقرر شده است تا این کشور 400 میلیون دلار به «سازمان های غیر دولتی» مورد نظر و تائید پرداخت کند، هدف از این ولخرجی تقویت سیاست خارجی دولت های وابسته در منطقه آمریکای لاتین است. وزیر اجرائی اتحادیه آلبا می گوید این نهاد تحقیقاتی تحقیق و بررسی خواهد کرد تا مشخص شود پول های پرداختی آمریکا دقیقا به کدام کشورها پرداخت خواهد شد و در چه جهت و علیه کدام کشورها در منطقه هزینه خواهد شد.

نمایندگان ده کشور عضو ALBA در مخالفت علیه توطئه های امپریالیستی، بر همبستگی کامل خود بویژه با مردم و دولت های بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا تأکید کردند.

در اجلاس مذکور در رابطه با «پدیده مهاجرت در منطقه»، « تغییرات محیط زیستی»، «اقدامات مشترک علیه شیوع کرونا» بحث و تبادل نظر شد. «لوئیس آراک» رئیس جمهور بولیوی از توزیع نابرابر واکسن های کووید 19 انتقاد کرد. او گفت: نظام سرمایه داری حتی از قبل شیوع بیماری های مختلف سودجوئی می کند و «تجاری سازی» تمام بخش های جامعه از جمله سیستم بهداشت و درمان نیز هدف سود جویی هرچه بیشتر نظام سرمایه داری نئو لیبرالیستی است. رئیس جمهور بولیوی پیشنهاد کرد تا دو شرکت چند ملیتی برای تولید محصولات داروئی و غذائی در منطقه راه اندازی شود.

«نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا نیز پیشنهاد کرد تا بررسی استقرار یک طرح توسعه جامع اقتصادی برای منطقه بررسی شود. او گفت: با وجود آنکه همه می دانیم که اقدامات منفرد و جداگانه معمولا کم نتیجه و حتی بی نتیجه است اما شاهدیم که هر کشور در منطقه هنوز اهداف خاص خود را دنبال می کند. مادورو پیشنهاد خود را توضیح داد: «موفقیت پروژه های انقلابی ما، بستگی به همکاری با هم بر اساس یک طرح توسعه اقتصادی برای توسعه آنچه مردم ما نیاز دارند، دارد»

«کیث میچل» نخست وزیر کشور گرانادا از این پیشنهاد حمایت کرد. وی گفت: اقدامات مشترک و متحدانه همیشه نتیجه مثبتی ایجاد می کند، بهتر است بر وحدت عمل و اقدام مشترک تمرکز کنیم. «میچل» نیز مانند همتای خود «رالف گونسلوز»، نخست وزیر ایالت جزیره ای «سنت وینسنت و گرنادین ها» از میزبان کوبائی خود  به خاطر واکسن های اهدائی کوبا تشکر کرد. کشور کوبا  میزان بالائی از واکس های ضد کرونا به کشور های دوست در منطقه اهدا کرده است. رئیس دولت این ایالت جزیره ای اعلام کرد که کشورش نیز مانند اکثریت 193 کشور عضو سازمان ملل متحد خواستار پایان محاصره آمریکا علیه کوبا است. او همچنین گنجاندن کوبا را در فهرست کشورهایی که گویا «تروریسم را ترویج می کنند» محکوم کرد. او گفت: «تروریست بودن کوبا برای مردم من قابل درک نیست.» این چگونه تروریستی است که جز کمک در زمینه های آموزش، بهداشت، ورزش و فرهنگ، عملی غیر دوستانه علیه ما اعمال نکرده است. رفتار دولت کوبا در منطقه رفتاری کاملا بسیار انسان گرایانه است.

نیکاراگوئه ـ «روزاریو موریلو»، همسر و معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه، جمعه 10 دی گزارش داد که چندین دولت و جنبش اجتماعی حضور خود را در سوگند دانیل اورتگا رئیس جمهور منتخب تأیید کرده اند، مراسمی که 10 ژانویه در ماناگوا (پایتخت) برگزار شد. دانيل اورتگا رئيس جمهوری نیکاراگوئه در انتخابات 7 نوامبر 2021 با بيش از 70 درصد آرا برنده شد.

به گفته معاون رئيس جمهوری، نمايندگان فلسطين، جمهوری عربی صحرا، کوبا، ونزوئلا، بوليوی، ايران، مکزيک، آرژانتين، بليز و هندوراس حضور خود را تائيد کرده بودند.

علاوه بر این، هیئت های روسیه، هند، ویتنام، لائوس، آنگولا، سوریه، ترکیه، بلاروس، مصر، مالزی، از پیش علاقه خود را برای حضور در مراسم اعلام کرده بودند. معاون رئیس جمهور در رابطه با بازگرداندن روابط دیپلماتیک با چین گفت: «نماینده ویژه رئیس جمهور چین، برادر کائو جیانمینگ، نایب رئیس کمیته دائمی کنگره ملی مردم چین نیز در مراسم حضور داشت.»

او همچنین اظهار نظر کرد که نمایندگان دبیرخانه اتحاد بولیواری برای پیمان تجاری مردمان آمریکا و مردم ما (ALBA-TC)، جنبش های اجتماعی، روزنامه نگاران و رابطین از آلمان، آرژانتین، برزیل، شیلی، کاستاریکا، سوئیس، اکوادور، آمریکا، فرانسه، گواتمالا، هندوراس، پاناما، پرو، ایتالیا، از جمله شرکت کنندگان در مراسم بودند.

هندوراس ـ  خانم «سیومارا کاسترو»، رئیس‌جمهور جدید هندوراس از جبهه چپ اوائل همین ماه نامزد حزب حاکم این کشور را شکست. او در نظر دارد تا روابط سیاسی و اقتصادی کشورش با جمهوری خلق چین را گسترش دهد. این موضوع موجب نگرانی شدید امپریالیست های آمریکایی و اروپایی شده است. باید در آینده نزدیک منتظر ایجاد آشوب ها و بی ثباتی در هندوراس از سوی کشورهای غربی بود که همیشه برای تضعیف جنبش های چپگرای منطقه عمال می شود. رئیس جمهور سوسیالیستی کوبا جزو اولین مقامات بین المللی بود که پیروزی رئیس جمهور هندوراس را به او تبریک گفت. میگل دایاز-کانل رئیس جمهور کوبا در پیامی که از طریق شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد تاکید کرد: «12  سال از کودتا امپریالیستی علیه دولت قانونی هندوراس سپری شد تا مردم هندوراس بتوانند بار دیگر به پای صندوقهای رای بروند و به این پیروزی چشمگیر دست یابند، من انتخاب خانم کاسترو رئیس‌جمهور منتخب هندوراس را به ایشان از صمیم قلب تبریک میگویم. این یک پیروزی برای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب است.» خانم کاسترو در جریان مبارزات انتخاباتی تاکید کرد که در کنار دولت های چپ در نیکاراگوئه، بولیوی، ونزوئلا و کوبا خواهد ایستاد. جراردو تورس، دبیر امور بین الملل حزب لیبره که با بی بی سی بریتانیا صحبت می کرد، گفت رئیس جمهور جدید اعلام کرد که این کشور دیگر خوان گوایدو سیاستمدار مخالف ونزوئلا را به عنوان «رئیس جمهور موقت» ونزوئلا به رسمیت نخواهد شناخت. در سال 2019 دولت قبلی هندوراس روابط خود را با دولت نیکولاس مادورو قطع کرد. خانم  کاسترو در جریان مبارزات انتخاباتی اعلام کرده است رابطه با تایوان را قطع و رابطه با چین را از سر خواهد گرفت.

آرژانتین ـ دولت آرژانتین کارزار رسمی را تحت عنوان «40 سال مالویناس» راه انداخته است که هدفش ترویج کنش‌هایی "در آرژانتین و خارج" به منظور اثبات ادعای مالکیت آرژانتین بر این جزیره مورد مناقشه در سال 2022 است. سال 2022 چهلمین سالگرد جنگ 1982 میان بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند است. نظاميان بريتانيا اين جزاير را دو ماه پس از تصرف توسط نيروهای نظامی آرژانتين در سال 1982 بازپس گرفتند، اما آرژانتين همچنان مدعی حاکميت فالکلند است؛ ادعايی که از سال 1833 بر آن تاکيد داشته است. خبرگزاری رسمی آرژانتین، روز 3 ژانویه گفت که این کارزار با چهلمین سالگرد جنگ همزمان خواهد بود. مردم آرژانتین به اين نتيجه رسيده اند که تصرف جزاير فالکلند آخرين اقدام مستاصلانه دولت نظامی وابسته به انگلیس بوده که در ان تاریخ  30 هزارتن از مردم خود را قتل عام کرده است.

 یک مقام محلی به گزارشگر بی بی سی گفته است: آرژانتین در عین حال قصد دارد که «با حمایت اعضای بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی، مجموعه دولت‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و چین، اجماعی بین‌المللی را ایجاد کند، بازیگرانی که نه تنها از موضع آرژانتین در این مناقشه دفاع کرده‌اند، بلکه خود نیز مواضعی در مخالف با استعمارگری دارند و می‌دانند که استعمار دیگر به هیچ عنوان در قرن 21 پذیرفتنی نیست.» «آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهور مترقی آرژانتین، روز ۳ ژانویه با ارسال توییتی بر موضع کشورش در قبال «آرژانتینی بودن» جزایر «تاکید مجدد» کرد و در بیانیه خود به صد و هشتاد و نهمین سالگرد «اشغال غیرقانونی» این مجمع‌الجزایر توسط استعمار بریتانیا اشاره کرد.

https://www.jungewelt.de/artikel/416665.linke-alternative-vereint-und-unabh%C3%A4ngig.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 818  - 22 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت