راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

  بحران افغانستان
دامن ایران را
خواهد گرفت!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی


سالها جنگ، بحران اقتصادی و خشکسالی، افغانستان را به کشوری غرق در فقر و گرسنگی و آشفتگی اجتماعی تبدیل کرده است. ناظران بین المللی از بروز یک «سونامی گرسنگی» در افغانستان خبر می دهند. مردم برای تامین معیشت دارایی های خود، از گوسفند و جواهرات گرفته تا موتورسیکلت و زمین را می‌فروشند. برخی حتی دختران خود را در مقابل دریافت پول شوهر می‌دهند. تعدادی گفته اند که جنگ را به وضعیت فعلی ترجیح می دهند.
با به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، دارایی‌های این کشور در خارج مسدود و کمک های بین‌المللی نیز قطع شده است. روی کار آمدن طالبان، جامعه بین‌المللی را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با تردید مواجه کرده است. هم‌ اکنون 23 میلیون تن یعنی بیش از نیمی از جمعیت افغانستان نمی‌توانند شکم خود را سیر کنند.
پس از آن که طالبان در ماه اوت سال گذشته قدرت را در اختیار گرفت، کمک کنندگان غربی پرداخت کمک به این کشور را متوقف کردند. دولت سرنگون شده، پیش از این سالانه حدود 8,5 میلیارد دلار کمک های نظامی و غیرنظامی دریافت می کرد. این پول برای تأمین مالی حدود 75 درصد از هزینه های دولت از جمله سیستم های بهداشتی و آموزشی مورد استفاده قرار می گرفت. حواله های بین المللی به این کشور از طریق سیستم سوئیفت نیز با به دست گرفتن قدرت طالبان به حالت تعلیق درآمد، میلیاردها دلار در خارج از کشور برای بانک مرکزی افغانستان منجمد شد و تحویل نقدی منظم به این کشور به حالت تعلیق درآمد.
سازمان ملل سال گذشته هشدار داد که «مارپیچی از بحران اقتصادی، درگیری و خشکسالی به این معنی است که یک خانواده متوسط به سختی می تواند با این وضعیت در حال حاضر کنار بیاید.»
مری آلن مک گروتی، نماینده مردم افغانستان در برنامه جهانی غذای سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است: افغانستان با «سونامی گرسنگی» روبرو است. تعدادی از کشاورزان که در طول عمر خود شاهد 19 دولت در افغانستان بوده‌اند به مک گروتی مدیر اجرائی « صندوق جمعیت سازمان ملل» گفته‌اند که شرایط در هیچ زمانی به این وخامت نبوده است. آنها می‌گویند جنگ را به گرسنگی ترجیح می‌دهند.
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» آلمان در این رابطه نوشت: مدیر اجرائی «صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» مارتین گریفیث، در ژنو اعلام کرد، افغانستان در سال جاری به بیش از 4,5 میلیارد یورو کمک مالی نیاز دارد. بيش از 27 ميليون تن در این کشور نیازمند کمک می باشند. این بزرگترین درخواست بشردوستانه ای است که سازمان ملل متحد تا به حال برای یک کشور پیشنهاد می کند.. مدیر اجرائی «صندوق جمعیت سازمان ملل» به خبرگزاری فرانسه گفت که یک سوم جمعیت افغانستان را گرسنگی تهدید می‌کند؛ زمستان پیش رو، انتقال کمک ها را در مناطق دورافتاده این کشور دشوار خواهد کرد و با پاندمی کرونا، مشکل سخت تر می شود. وضعیت بشدت نگران کننده است، بویژه وضعیت زنان و کودکان. افغانستان یکی از کشورهای با بالاترین میزان مرگ و میر هنگام زایمان و حاملگی نیز است. از جمله 131هزار کودک که در معرض خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه قرار دارند. مدیر اجرائی «صندوق جمعیت سازمان ملل» سازمان ملل متحد از یک «فاجعه عظیم بشری» در حال بروز صحبت کرد: «قحطی بلافاصله»
همچنین «اخضر ابراهیمی» وزیر خارجه سابق الجزایر و نماینده ویژه سابق سازمان ملل متحد در مساله افغانستان نیز در گزارشی جداگانه برای پایگاه خبری «پراجکت سیندیکیت»، ضمن بررسی وضعیت بحران و وضعیت شکننده انسانی در افغانستان و مواجه شدنِ میلیون ها افغان با چالش های قابل توجه از حیث قحطی، گرسنگی و نیاز فوری به مواد غذایی در بحبوحه فصل زمستان در این کشور را متذکر شد: همزمان با غرق شدنِ روز افزون افغانستان در بحران های اقتصادی و انسانیِ ویرانگر، سازمان ملل متحد قادر است هنوز هم از مردم افغانستان، حتی در بحبوحه وقوع مناظرات گسترده میان دولت های جهان مبنی بر اینکه آیا بایستی دولت جدید طالبان را به رسمیت شناخت یا خیر، حمایت کند. تقریبا 9 میلیون نفر از مردم افغانستان با خطر و تهدیدِ قحطی گسترده رو به رو هستند و 14 میلیون تن دیگر از جمعیت این کشور نیز با بحران گرسنگیِ حاد (با توجه به خشکسالی و فروپاشی اقتصادی افغانستان که به دلیل قطع شدنِ ناگهانی جریان کمک های خارجی به این کشور ایجاد شده) رو به رو هستند. در این راستا، سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که یک میلیون کودکِ افغان، با خطر مرگ در ماه زمستانِ سال جاری رو به رو هستند. با بروز کامل چنین بحرانی امکان مهاجرت باز هم بیشتر امواج انسانی از افقانستان، بمنظور خروج از مرز های بحران عینیت پیدا می کند. ایران به عنوان کشوری نسبتا با ثبات در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه، برای افغانی ها مناسبت ترین امکان به نظر می رسد، بویژه که آنها سابقه زندگی و مهاجرت به ایران را نیز قبلا داشته اند. بدین ترتیب بحران می تواند به ایران منتقل شود!

https://www.jungewelt.de/artikel/418287.27-millionen-menschen-in-not-afghanistan-droht-hungerkatastrophe.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 819  - 29 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت