راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

قتل عام تاریخی

کمونیست ها

در کودتای اندونزی

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

اسناد محرمانه ای منتشر شده که نشان میدهد واشنگتن از کشتار وسیع کمونیست ها در کودتای خونین سال 1965 اندونزی آگاه بوده است .

واشنگتن پس از نیم قرن که از فاجعه کشتار کودتائی در اندونزی می گذرد، شفاهی پذیرفت که از ماه اکتبر سال 1965 تا مارس کشتار گسترده کمونیستها در سراسر مجمع الجزایر اندونزی جریان داشته است. این اسناد که از طریق سفارت امریکا در جاکارتا افشاء شد تائید کننده همه آن چیزهائی است که مردم درباره نقش امریکا در کودتای اندونزی می گفتند. آن کشتار تحت نظارت و فرماندهی ژنرال سوهارتو که پس از کودتا رئیس جمهور کشور شد و با همکاری فعال سازمان سیا انجام گرفت.

مطابق اسناد افشا شده: در اواسط دوران جنگ سرد دستور شکار کمونیست ها در سپتامبر 1965 بعد از چند آدم ربائی سیاسی و ترور هفت ژنرال ارتش زمینی اندونزی داده شد. مقامات اندونزی در ابتدا  مستقیما حزب کمونیست اندونزی را متهم به این حوادث نکردند، اما اعضاء و هواداران حزب متهم به تلاش برای کودتا در اندونزی شدند که در حقیقت نعل وارونه بود. (کاری که در کودتای 28 مرداد کردند و ابتدا مصدق را از کودتای حزب توده ایران ترساندند و این درحالی بود که خود در تدارک کودتا بودند- م(

آن حوادث بهانه ای شد برای ژنرال سوهارتوو که سرکوب، کشتار و ترور و نسل کشی که میزان دقیق آن هنوز روش نیست را آغاز کند. آمارهای متفاوت می گوید که حدود 60 هزار تا دو میلیون نفر- از جمله اعضاء و هواداران حزب کمونیست اندونزی به شمول دانش آموزان، زنان، دهقانان، کارگران و روشنفکران- در این فاجعه کشته شدند. آینده افرادی که در این فاجعه از مرگ نجات یافتند بردگی، کاراجباری، شکنجه در زندانها و تجاوز جنسی و تن فروشی در خیابانهای جاکارتا بود. ارتجاع داخلی با حمایت واشنگتن موفق شد یک نیروی نوین را در مجمع الجزایر اندونزی که همراه وهمگام با ملیون طرفدار "سوکارنو" که علیه او کودتا شد و مبارزه میکردند را سرکوب کند.

حزب کمونیست با 3.5 میلیون عضو و پانزده هزار هوادار تائیر گذار و سومین مقام را بعد از چین و اتحاد جماهیر شوروی داشت. واشنگتن نام حکومت سوکارنو را گذاشته بود "مرکز عفونت" که تهدیدی گسترده برای غرب است و باید نابود شود. این نابودی توسط کودتای سوهارتوو و کشتاری تاریخی در اندونزی انجام شد.

بدین ترتیب ژنرال سوهارتوو با حمایت سازمان سیا برنامه انهدام کامل کمونیستها در اندونزی را به اجرا گذاشت.

سوهارتوو سرانجام و پس از چند دهه حکومت استبدادی با قیام مردم در سال 1998 سقوط کرد و در سال 2008 بدون پاسخ به جنایاتی که مرتکب شده بود درگذشت.

افشای اسناد محرمانه در روز سه شنبه گذشته بوضوح نشان میدهد که واشنگتن اطلاعات دقیقی از کشتار و مجریان آن داشته است و حتی در هدایت آن نقش داشته است.

در اوایل تابستان سال 1971 مطبوعات امریکا محتوای یادداشت کارکنان شورای نظامی که در تاریخ 1965 نوشته شده بود را در ارتباط با جنگ ویتنام منتشر کرد. نتیجه گیری در آن یادداشت این بود که "از دست دادن آسیای جنوب شرقی تاثیر مخربی بر استراتژی سیاسی- نظامی امریکا در منطقه دارد. تمام مجمع الجزایراندونزی تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی قرار میگیرد و این مجمع الجزایر به پایگاه بزرگ کمونیستی تبدیل خواهد شد و بلوک چین و شوروی بخش شرقی اقیانوس هند را  تحت کنترل خواهند گرفت و استراتژی پیروزی ما را در ویتنام دشوار می سازد"

بدنبال این نامه، واشنگتن ارتباطات خود با ارتش اندونزی را افزایش داد. مارشال "گرین" امریکائی ابتکار مقابله با کمونیستهای اندونزی را بدست گرفت. بعدها ژنرال گرین گفت:

"اطلاعات ما در مورد کمونیست های اندونزی از مقامات این کشور بیشتر بود."

بعدها مطبوعات امریکا اشاراتی را در ارتباط با دخالت امریکا در سازماندهی قتل عام در اندونزی منتشر کردند.

مطابق اسناد منتشر شده، مقامات رسمی امریکا بطور سیستماتیک در جریان تهیه فهرست دقیق رهبران کمونیستها و کارمندان ارشد محلی وروستاها بودند. همین فهرست برای کشتار در اختیار ژنرال "سوهارتو" قرار گرفت و او دست به کار قتل عام شد. قتل عامی که اجساد قربانیان آن از خیابانها و محلات شهرها و روستاها تا چند روز جمع نشد تا وحشت در کشور سراسری شود.

 یک عضو بخش سیاسی سفارت امریکا در جاکارتا پایتخت اندونزی بنام "رابرت .ج ماتنس" بعدها به واشنگتن پست گفت:

"این واقعیت است که در کودتا بسیاری از مردم را کشتند و من هم دستانم آلوده به خون است اما همه چیز در اندونزی بد نیست. مواردی وجود دارد که باید در لحظه قاطعانه به دشمن ضربه زد."

در گزارش سال 1983 سازمان سیا این سازمان اعتراف کرد که کشتار در اندونزی یکی از خونین ترین قتل عام های قرن 20 بود!

در مجمع الجزایر اندونزی که حالا پایتخت آن را میخواهند از جاکارتا به جزیره ای دیگر منتقل کنند بازماندگان و بستگان قربانیان آن قتل عام هنوز در انتظار عدالت و پیگرد جنایتکاران هستند. هنوز نتایج تبعید و تحقیر و تبعیض آن کودتا در زندگی خانواده ها جریان دارد.

هنوز در اندونزی هر گونه فعالیت و تبلیغ کمونیستی ممنوع است و این فعالیت و تبلیغ 7 سال زندان در پی دارد! با تغییر پایتخت نمی توان تاریخ را فراموش کرد.

.          https://www.humanite.fr/indonesie-crime-de-masse-lombre-de-la-cia-644033

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 820  - 6 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت