راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

افغانستان و طالبان

اولی گرسنه و دومی

در بن بست سیاسی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

وضعیت بشردوستانه در افغانستان، که در زمان رژیم سابق تیره و تار بود، از زمان بازگشت طالبان به قدرت تغییر چشمگیری نداشته است. بر اساس برآورد سازمان بین المللی کار که روز چهارشنبه منتشر شد، بیش از نیم میلیون افغان در سه ماهه سوم سال 2021 شغل خود را از دست دادند بویژه زنان که نرخ اشتغال انها 16 درصد کاهش یافته است. به گفته سازمان ملل، قحطی اکنون 55 در صد از 23 میلیون جمعیت افغانستان را به گروگان گرفته است. پس از تسلط طالبان بر کشور، ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی های بانک های افغانستان را مسدود کرد و کمک توسعه را که ستون فقرات اقتصاد افغانستان بود، قطع کرد.

مردم تمایلی به طالبان ندارند و تنفرخود را پنهان نمی کنند و این مسئله برای رهبران طالبان خطر بزرگی است. رهبران طالبان می‌خواهند از بی‌ثباتی که  می‌تواند گروه‌های مسلح جنینی و پراکنده را تقویت کند یا حتی راه را برای "دولت اسلامی خراسان" یعنی شاخه محلی داعش هموار کند اجتناب کنند. این مشکلات حتی می تواند اختلافات درون طالبان را تقویت کند و در نتیجه شبح یک جنگ داخلی را زنده کند. از این رو،  ملا حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، از دولت های جهان برای به رسمیت شناختن دولت خود را در خواست کرد و طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل تأیید کرد که همه شرایط برای بازگرداندن صلح و امنیت در کشور محقق شده است. او نگرانی خود را از محدودیت‌ها برای ورود پول به کشوراعلام کرد و علت بحران اقتصادی فزاینده  را مسدود کردن سرمایه‌های افغانستان دانست. همزمان، او گفت که کمک کوتاه مدت راه حل نیست و ما باید تلاش کنیم تا راهی برای حل اساسی مشکلات را پیدا کنیم.

در حال حاضر، هیچ کشوری امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت نشناخته است. دولتی که بویژه ادعا می کند  خواهان احترام به حقوق زنان و تشکیل یک دولت فراگیر است و تلاش می کند راهی به جامعه جهانی بازیابد. سازمان ملل اعلام کرده است که برای مقابله با بحران انسانی در سال جاری افغانستان به 4.4 میلیارد دلار کمک از طرف کشورهای کمک کننده نیاز دارد. دیپلمات ها در سرتاسر جهان هنوز بدنبال راه هایی برای هدایت کمک ها به اقتصاد آسیب دیده افغانستان بدون حمایت از دولت طالبان هستند. سازمان همکاری اسلامی وعده داده است که با سازمان ملل متحد همکاری کند تا صدها میلیون دلار از دارایی های افغانستان را آزاد کند و یک صندوق کمک مالی برای کاهش بحران انسانی ایجاد کند.

این سازمان از مقامات افغانستان خواست تا "فراگیری بیشتر" را بویژه از طریق توسعه "طرحی برای تقویت مشارکت همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران، در تمام جنبه‌های جامعه" به کار گیرند. دبورا لیون، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بحران اقتصادی افغانستان یک مشکل جدی است که باید توسط همه کشورها حل شود. او تاکید کرد: «سازمان ملل متحد برای احیای اقتصاد افغانستان و رسیدگی اساسی به مشکلات اقتصادی افغانستان کار می کند.» عبدالله حنفی معاون نخست وزیر به صراحت گفت که دولت او استقلال اقتصادی کشور را قربانی پیروی از شرایط اهدا کنندگان کمک نخواهد کرد!

 

 https://www.humanite.fr/monde/afghanistan/afghanistan-les-talibans-dans-limpasse-economique-735186

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 821  - 13 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت