راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سالگرد ترور

دو رهبر بزرگ

حزب کمونیست آلمان

تدوین- عسگر داوودی

  

امسال نیز مانند سالهای گذشته سالگرد ترور "روزالوکزامبورگ" و "کارل لیبکنشت" دو رهبر برجسته حزب کمونیست آلمان برگزار شد. آنها از جمله قربانیان بزرگ آغاز سلطه فاشیسم بر آلمان هستند. درراهپیمائی 15 ژانویه امسال به همین مناسبت، برخی از شخصیت های سیاسی چپ نیز شرکت داشتند.

"روزا لوکزامبورگ" و "کارل لیبکنشت" پانزدهم ژانویه سال 1919 ترور شدند.

مطابق رسم همه ساله انبوهی از گل های میخک نثار آرامگاه این دو مبارز کمونیست آلمانی شد. راهپیمائی از طرف «حزب چپ آلمان» سازماندهی شده بود و از جمله شرکت کنندگان در آن مسئول حزب «لوتار بیزکی»، «گریگور گیزی»، «دیتمار بارتش» و خانم «پیترا پوی» و تعدادی دیگر از مسئولین حزب چپ آلمان و حزب کمونیست آلمان بودند.

 

روزا لوکزامبورگ، در بیست و پنجم دسامبر سال ۱۸۷۰ میلادی درلهستان به دنیا آمد. لهستان در آن تاریخ تحت سلطه روسیه تزاری بود. او ۱۸ ساله بود که به دلیل تعقیب سیاسی از سوی دولت وقت به سوئیس گریخت. در دانشگاه زوریخ در رشته ‌های فلسفه، علوم انسانی، سیاست و علوم اقتصادی به تحصیلات خود ادامه داد. تأثیرات او به عنوان تئوریسین سوسیال دموکراسی و مارکسیسم و مخالفت با نظامی‌گری بر جنبش سوسیال دموکراسی آلمان سایه افکند. او در ۱۸۹۸ به عضویت حزب سوسیال دموکرات آن زمان آلمان که ماهیتی عمیقا چپ و متفاوت با حزب سوسیال دمکرات کنونی آلمان و دیگر کشورهای اروپائی داشت در آمد و بعدها یکی از اعضای جناح چپ این حزب شد. روزا لوکزامبورگ سپس از رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان شد، اما در آستانه‌ جنگ جهانی اول بدلیل حمایت این حزب از ورود به جنگ، به همراه همفکران رادیکال خود از حزب سوسیال دمکرات انشعاب کرد. او به همراه «کارل لیبکنشت» گروه بین المللی «اسپارتاکوس» را بوجود آورد که بعد ها هسته‌ بنیادین «حزب کمونیست آلمان» را تشکیل داد. «روزا» به عنوان یک نویسنده سیاسی نیز تعداد زیادی مقاله‌های انتقادی و تحلیل‌های اقتصادی از خود برجای گذاشته است که از جمله در روزنامه «لایپزیکر فولکس تسایتونگ» به چاپ رسیدند. او در دوران زندان تا سال ۱۹۱۸و سپس در جریان "انقلاب نوامبر" آلمان در روزنامه‌ «پرچم سرخ» مقالات خویش را منتشر می کرد. در اول ژانویه ۱۹۱۹ «حزب کمونیست آلمان» را بنیان نهادند. مرامنامه این حزب توسط وی نوشته شد. بعد از شکست انقلاب 1919 در آلمان بدست گرفتن حکومت در برلین «روزا لوکزامبورگ» و همرزم وی «کارل لیبکنشت»، در پانزدهم ژانویه به طرز فجیعی به قتل رسیدند. مدت ها بعد (حدود دو ماه بعد) از این ترور، جسد روزا لوکزامبورگ در یکی از کانال های آب در برلین پیدا شد.

«کلاوس گیتینگر» فیلمساز و نویسنده چپ آلمانی در سال 1992 در اجلاس بین المللی «بررسی تاریخ جنبش کارگری آلمان» در توضیح محتوی کتاب جدید خود «یک جسد در کانال لاندوهه» اعلام کرد که مطابق بررسی های او، دستور ترور روزالوکزامبورگ و کارل لیبکنشت از مرکز «حزب سوسیال دمکرات» آن زمان آلمان که در زمان هیتلر حزب حاکم شد، و با موافقت «گوستاو نوسکه» وزیردفاع وقت و یکی از مسئولین اصلی حزب سوسیال دموکرات آلمان صادر شده است.

(پیش از آن «گوستاو نوسکه» بعنوان وزیر دفاع و فرستاده حزب سوسیال دموکرات آلمان در 14 نوامبر سال 1918 در سرکوبی قیام کارگران، سربازان و ملوانان، در شهر کیل آلمان قساوت خود را نشان داده بود.)

فیلمساز و نویسنده آلمانی مدعی است که دو رهبر جنبش کارگری آلمان شامگاه روز 15 ژانویه سال 1919 طی توطئه ای از پیش طراحی شده در هتلی به نام «عدن» در برلین دستگیر و در مسیر انتقال ظاهری به زندان ترور شدند. جسد «روزالوکزامبورگ» دو ماه بعد در «کانال آب لاندوهه» برلین پیدا شد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 821  - 13 بهمن 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت