راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"لولا" سکان رهبری

برزیل را بدست گرفت!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

از اول ژانویه، "لولا داسیلوا" رسما به عنوان رئیس جمهور برزیل آغاز به کار کرد. انتقال قدرت تحت تنش کودتائی انجام شد. برای این مراسم برزیلی ها از سراسر برزیل گرد آمدند. بسیاری از طرفداران چپ با اتوبوس خود را به محل مراسم رساندند.

سران 17 کشوراز جمله کلمبیا، آرژانتین، پرتغال و گینه در مراسم حضور داشتند. به دستوروزیر آینده دادگستری، امنیت فرودگاه و نقاط استراتژیک پایتخت تقویت ‌شد تا از هرگونه «اقدام تروریستی» جلوگیری شود. مراسم افتتاحیه شامل مجموعه ای از رویدادها از جمله مراسم رسمی و جشنواره موسیقی بود که به نشانه شروع "فصل جدیدی در تاریخ کشور و پیروزی برای همه مردم برزیل" انجام شد. مراسم از ساعت 10 صبح با رژه سنتی در پایتخت فدرال آغاز شد.

خداحافظی رئیس جمهور ژایر بولسونارو

 بولسونارو، رئیس جمهور کنار رفته از قدرت، برای جنگ تبلیغاتی علیه "لولا" نسبت به آینده برزیل ابراز نگرانی کرد و سپس برزیل را به قصد امریکا ترک کرد.

ترکبب دولت لولا که به آن دولت انتقالی می گویند روز یکشنبه اول سال نو با حضور 11 زن در کابینه اعلام شد. لولا یک قدرت راست افراطی را در برابر خود دارد .

اصلاحات مالیاتی و مالیات بر درآمد مهم ترین برنامه دولت جدید است. لولا یک وزارتخانه محلی با سمت های خاص مانند وزیر شیلات جدا از وزیر کشاورزی راه اندازی کرده که  قصد دارد امکانات جدید اقتصادی  به همه برزیلی ها بدهد.

لولا کار آسانی در پیش نخواهد داشت. او باید کشوری را احیا کند که هنوز با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی در اثر بیماری کوید روبروست. رئیس جمهور برکنار شده کوید را قبول نداشت و به واکسن نیز بی اعتقاد بود و در نتیجه تلفات سنگینی را روی دست مردم برزیل گذاشت.

بر اساس مطالعه اخیر شبکه تحقیقاتی برزیل در مورد خود کفایی غذایی و امنیت غذایی، این کشور با چالش بزرگ روبروست. بیش از 33 میلیون نفراز  گرسنگی  رنج می‌برند  و125 میلیون در ناامنی غذایی. لولا چندین بار در طول مبارزات انتخاباتی توضیح داد: «وقتی این مأموریت را تمام کنم، اگر هر برزیلی دوباره چیزی برای خوردن صبحانه، ناهار و شام داشته باشد، من مأموریت زندگی خود را انجام داده ام. مانند سال 2003، لولا به پرداخت کمک هزینه خانواده به مبلغ (110 یورو در ماه) تاکید  کرد . .. موضوع مهم دیگر آموزش است. بودجه این بخش در مقایسه با سال 2019، زمانی که ژایر بولسونارو به قدرت رسید، 34 درصد کاهش یافته است. معلمان آموزش ندیده با دستمزد ضعیف، مدارس دولتی فرسوده، دانشگاه‌های بدون بودجه تحقیقاتی... حاصل دولتی است که سقوط کرد. لولا توسعه  آموزش وپرورش را یکی از ارکان فعالیت خود اعلام کرد .

مسئله دیگر سیاه‌پوستان و دورگه ها در برزیل هستند که  بیش از 56 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. انها  بدنبال جامعه‌ای فراگیرتر هستند، بویژه از طریق تقویت سیاست‌های مثبت، مانند سهمیه ‌بندی در دانشگاه، که توسط لولا، در اوایل دهه 2000اعلام شده بود. "الدون نیس"، رئیس انجمن Unegro، جنبشی برای دفاع از سیاهپوستان می گوید: "وقتی بولسونارو به قدرت رسید، چندین سیاست عمومی را که روند ایجاد برابری نژادی را تقویت می کرد زیر سوال برد." بیست سال پس از اولین دوره ریاست جمهوری لولا، جامعه تغییر کرده است. اگر برزیل در دوره بولسونارو  نژادپرست بوده بود و هنوز هم بسیاری از برزیلی‌هایی آشکارا از نژادپرستی دفاع می کنند.

بلافاصله پس از  پیروزی لولا، اخبار جعلی علیه لولا آغاز شد و  تظاهرات خشونت آمیز در سراسر کشور تشویق. حتی در 15 نوامبر، روز اعلام جمهوری برزیل، طرفداران رئیس جمهوری برکنار شده اعلام کردند که خواهان «کودتا» علیه نتیجه انتخابات هستند. انها از طریق شبکه های اجتماعی، می خواهند مردم را تحریک کنند  تا علیه لولا قیام کنند.. Une sécurité renforcée à 48H de l’investiture de Lula | L'Humanité (humanite.fr)

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 864  - 14 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت