راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انگلستان
تحت محاصره
اعتصاب و اعتراض

ترجمه و تدوین: عسگر داوودی

  

بحران اقتصادی ـ اجتماعی حاصل از اجرای برنامه اقتصادی «نئولیبرالیسم» که از سال 1970 به بعد در انگلیس و تعداد دیگری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله در فرانسه و آلمان به اجرا گذاشته شد، اکنون نتایج فاجعه بار خود را همزمان با دخالت کشورهای اروپائی در جنگ روسیه و اوکراین بوضوح نشان می دهد. «تعدیل اقتصادی» اجرا گذاشته شده در سالهای 70 که به تدریج به بازپس گیری خدمات اجتماعی، حذف بخش های مهمی از تامین اجتماعی، اصلاحات به نفع نظام سرمایه داری در بخش های درمانی، خصوصی سازی بخشی از صنایع و شرکتهای دولتی مسکن (خانه های سوسیال)، تحمیل حداقل حقوق به زحمتکشان، محدودیت استخدام کامل (موقت) به منظور امکان اخراج سریع و حذف خدمات جانبی، مجاز شمردن شرکت های معروف «آدم فروش» که با استخدام و کرایه دادن کارگران به شرکت های دیگر که بخشی از درآمد این نوع کارگران را صاحب می شوند و ده ها اجحاف و بی قانونی تحمیلی، در غرب شکاف اجتماعی را بشدت افزایش داده است این موضوع و با ورود و دخالت دولتهای اتحادیه اروپا به موضوع جنگ روسیه و آلمان و تحریم اقتصادی روسیه و قیمت گذاری خود خوانده برای خرید گاز و نفت از روسیه باعث عکس العمل و مقابله به مثل روسیه شده است: «تحریم علیه تحریم». بدین ترتیب روسیه درمقابله با تحریم های غرب، فروش و انتقال گاز را برای اتحادیه اروپا متوقف کرده است در نتیجه تعدادی از کشور های اتحادیه اروپا مجبور بخرید گاز به قیمت تا ده برابر از آمریکا شده اند. تورم بشدت در اتحادیه اروپا در حال افزایش است.

نطفه های بحران در انگلیس حتی به تاریخ استعماری این کشور می رسد. انگلیس با وجود تظاهر به آرامش اقتصادی ـ اجتماعی، همواره مرکز یکی از متشنج ترین کشور های اتحادیه اروپا بوده است، اکنون با خروج این کشور از جمع اتحادیه اروپا و همزمان عدم توان مدیریت نخبه گان سیاسی دست آموز در دانشگاه های ویژه از جمله «آکسفورد»، اجحاف، بی مدیریتی وغارت دسترنج زحمتکشان فکری و یدی در کنار هم ترکیبی از بحران را فراهم کرده است. نمونه آشکار این بحران در بخش سیاسی تعویض 3 صدراعظم در یک سال گذشته می باشد که خود به آشکار شدن بحران های عمیق حاصل از اعمال برنامه اقتصادی «نئولیبرالیستی» در انگلیس است.

بخش بهداشت و درمان در انگلیس نمونه کاملا مشخصی از بحران در مدیریت در تمام ابعاد سیاسی ـ اجتماعی در انگلیس است. مدیریت نخبه گان بی کفایت و سفارشی، «نئولیبرالیسم»، کرونا، بی برنامگی پس از خروج از اتحادیه اروپا، تخصیص بخش قابل توجهی از مالیات پرداختی مردم به جای خدمات اجتماعی به عنوان کمک های مالی و جنگی به «دولت فاشیستی زلنسکی» و تورم افسار گسیخته ناشی از افزایش انرژی سوختی که به دلیل «مقابله بمثل روسیه با تحریم های اتحادیه اروپا» انجام می شود، تورم را بشدت افزایش داده است. بهانه نارضایتی از افزایش قیمتها و کمبود دستمزد های فراهم کرده است.

در انگلیس بیمه خدمات درمانی سال هاست که عملا بی خاصیت شده است، کمبود کارکنان در بخش درمانی و بهداشت وجود دارد. در ماه دسامبر گذشته، سیستم بهداشتی تحت فشار اضافی از شیوع آنفولانزا قرار گرفت و موارد کرونا نیز به آن افزوده شد. به گفته آدریان بویل، مسئول «اتحادیه پرستاران انگلیس» وضعیت اورژانس از شدت مراجعه و کمبود امکانات در حدی بود که پیش بینی خطر مرگ 300 تا 500 بیماردر یک هفته چندان غیر منتظره نبود. وی روز یکشنبه در مصاحبه ای با «رادیو تایمز» گفت: در ماه دسامبر امسال بدترین منابع و بالاترین نرخ اشتغال تاکنون را داشتیم. آمار دقیق برای ماه دسامبر هنوز در دسترس نیست. اما در ماه نوامبر، به گزارش منابع بهداشتی و درمانی کشور، 37.837 بیمار بیش از 12 ساعت در اورژانس فقط در انتظار تصمیم گیری در مورد پذیرش در یک بخش بیمارستانی بودند. این افزایش به بیش از 350 درصد نسبت به نوامبر قبلی می باشد، حتی تعداد 61.064 بیمار مجبور بودند بیش از 12ساعت صبر کنند.

رسانه «مالینشال تایمز» با توجه به شرایط موجود در بریتانیا از «بدترین بحران تاریخ بخش بهداشت و درمان انگلیس» اطلاع داد.

در اوائل هفته جاری، آدریان بویل، اتحادیه پرستاران انگلیس و طب اورژانس، به «گاردین» گفت که زمان انتظار فعلی برای آمبولانس ها، اورژانس ها و درمان طولانی ترین زمانی است که تا به حال دیده است. بویل در نسخه دوشنبه این روزنامه گفت در طول تعطیلات کریسمس، بسیاری از حوادث بحرانی گزارش شده بود که منجر به مرگ و میر قابل اجتناب می شد. تعدادی از بیماران حتی بیش از 52 هفته است که در لیست انتظار NHS (یکی از چهار سیستم خدمات بهداشتی ملی در انگلیس) منتظرمی باشند.

وضعیت در ایرلند شمالی نیز متشنج است: اپراتورهای بیمارستان سلطنتی ویکتوریا در بلفاست در اولین روزهای سال نو هشدار دادند که کارکنان با توجه به تعداد رو به رشد بیماران «به شدت غرق» شده اند. آنها در رسانه های اجتماعی از همه کارگران پزشکی و پرستاری موجود خواستند که مرخصی یا تعطیلات خود را فسق کرده و بمنظور کمک به همکاران خسته، خود را به بیمارستان محل کار خود برسانند.

«ايرلند نيوز» روز سه شنبه فراخوان نیاز به کمک يک بيمارستان را مطرح کرد. از آنجا که تمام اتاق های اورژانس بزرگسالان «بشدت با ازدحام بیماران مواجه است» افراد مبتلا به «علائم بیماری کمتر فوری» باید در خانه بمانند. بستگان باید از بیماران در خانه مراقبت کنند تا تخت ها برای موارد فوری آزاد باشد.

اتحادیه پرستاران انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد نزدیک به 300 هزار پرستار در اعتراض به کاهش حقوق و افزایش گرانی در این کشور، دست به اعتصاب سراسری می‌زنند. در بیانیه این اتحادیه آمده است که پرستاران انگلیسی یک دهه است که با کاهش‌های متعدد در دستمزد روبه‌رو بوده و این اولین اعتصاب سراسری اعضای کالج سلطنتی پرستاری انگلیس خواهد بود.

این اعتصاب سراسری  با اعتصاب کارگران بخش‌های مختلفی از صنایع این کشور از جمله خطوط آهن انگلیس همزمان شده است. پیش از این نیز کارمندان دانشگاه‌های انگلیس در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی موافقت خود را با شروع اعتصابات اعلام کردند. پیوستن بخش پزشکی انگلیس به دیگر اعتصابات، به ناآرامی‌های فزاینده در سراسر انگلیس می‌افزاید.در مقطع فعلی کارگران راه‌آهن، و کارشناسان بخش حقوقی انگلیس یا دست به اعتصاب زده یا برنامه‌ریزی جهت اعتصاب‌ برای درخواست حقوق و شرایط بهتر دارند «یونگه ولت» نوشت: سیستم مراقبت های بهداشتی بریتانیا پس از اعمال مقررات «نئولیبرالیستی» از زمان «مارگارت تاچر» تاکنون به تدریج و به طور مداوم پس گرفته شده و از بین رفته است. بنابر پیش بینی ها پنجشنبه پیش رو یک روز تاریخی در تاریخ مبارزه طبقاتی بریتانیا خواهد بود چون برای اولین بار پرستاران در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی همزمان با هم اعتصاب می کنند. اعتصابات زنجیره ای با راهپیمائی هائی همراه خواهد بود. به گزارش اتحادیه خدمات درمانی انگلیس، حقوق کم پرستاران یک «عامل کلیدی در کمبود حاد کارکنان در بریتانیا» است. این امر به نوبه خود به طور قابل توجهی ایمنی بیماران را مختل می کند. اتحادیه خدمات در مانی انگلیس دارای 300 هزار عضو در سراسر کشور است. این اولین اعتصاب سراسری در تاریخ 106ساله این اتحادیه است. تام بلک، رئیس انجمن پزشکی ایرلند شمالی، گفت پزشکان در سراسر کشور حمایت و همبستگی را به همکاران پرستاری خود ارائه کرده اند: «این اعتصاب سراسری نشان دهنده وجود بحرانی وحشتناک درسیستم درمانی کشوراست بطوری که کلیه خدمت کنندگان بیمارستان ها گزینه دیگری جز انجام چنین اعتصابی نمی بینند.»

یونگه ولت نوشت: دولت صدر اعظم فعلی «سوناک»،همراه با حزب کارگر انگلیس قصد دارند به «حق اعتصابها» حمله کنند.

ريشی سوناک نخست وزير وضعیت بحرانی بخش بهداشت و درمان را نفی و هرگونه مسئوليتی را تکذيب می کند او ادعا می کند که وضعيت اضطراری فعلی ناشی نتیحه اپیدمی آنفولانزا است. تارنمای شبکه «اسکای نیوز» گزارش داد که ریشی سوناک اختیارات بیشتری برای برخورد با آنچه لندن آنرا اعتراضات «خطرناک و مختل کننده» عنوان می کند، به پلیس اعطا می‌کند.

دخالت دادن نیروهای پلیس و انتظامی در موضوع اعتصاب سراسری به بهانه اخلال در نظم و آسایش مردم فقط یک راه حل غیرقانونی برای سرپوش گذاشتن بحران در اقتصاد جامعه است. سوناک مدعی است: «گرچه حق اعتراض یکی از اصول اساسی دموکراسی انگلیس است، ولی مطلق نیست. باید توازنی میان حقوق افراد و حقوق اکثریت سختکوش که به دنبال رسیدگی به امور روزمره شان هستند، برقرار باشد. «اعتراضات یک اقلیت کوچک» نباید زندگی مردم عادی را مختل کند. این امر قابل قبول نیست و به آن پایان خواهیم داد»

استارمر رهبر «حزب کارگر انگلیس» نیز مدعی شد که «دولت همه امکاناتش را برای جلوگیری از اعتصابات بکار نمی برد».او در گفتگوئی با بی بی سی گفته است: «بگذارید روشن کنم: من نمی خواهم این اعتصابات انجام شود.» استارمر حتی نمایندگان کارگران را از شرکت در تجمعات کارگران منع کرده است. برخی از نمایندگان مجلس که با جناح چپ حزب کارگر انگلیس و «جرمی شینگام» هم عقیده هستند با وجود این تهدیدات، همبستگی خود را با اعتصابیون اعلام کرده اند. ريتا دولين مدير اتحادیه خدمات درمانی به بی بی سی ایرلند شمالی گفت پس از مشاهده مستقیم وضعیت بخشی از بیمارستا ن ها وحشت زده شده است. او «می خواست شروع به گریه کند» وقتی «صحنه های تکان دهنده، ناراحت کننده و دلخراش» را دید. در اورژانس، کارکنان بهداشتی تحت فشار سنگینی کار می کنند. 15هزار راننده آمبولانس اعتصاب کنندگان را همراهی می کنند. بفرموده از بالا مجلس عوام برای سرکوب دست به کار شده است. این مجلس جلسه ‌ای را برای بررسی اعتصاب‌ها و تصویب قوانین احتمالی علیه حرکت‌ها و جنبش‌های کارگری تدارک می‌بیند.

آمار OECD نشان می دهد که بریتانیا کمترین تعداد تخت بیمارستانی را در اروپا دارد - تنها یک سوم به اندازه آلمان. در برابر این پس زمینه، اعتصابات در بخش بهداشت و درمان در هفته های آینده ادامه خواهد داشت. درچند روز اخیرا تا پایان تنظیم این مطلب (صبح روز سه شنبه17  ژانویه) نه در بی بی سی فارسی و نه در بی بی سی بزبان انگلیسی، گزارشی در باره این اعتصاب سراسری پرستاران انگلیس منتشر نشده است!

https://www.jungewelt.de/artikel/442165.gro%C3%9Fbritannien-500-tote-pro-woche.html

 

11.11.2022: Britische Pflegerinnen stimmen für Streik (Tageszeitung junge Welt)

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 866  - 28 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت