راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حضور هیات نمایندگان

حزب کمونیست روسیه در سفارت چین

فروپاشی

جهان تک قطبی

سرعت گرفته است!

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

روز پنجشنبه 12 ژانویه، یک هیئت از حزب کمونیست فدراتیو روسیه، به سر پرستی گنادی زیوگانف، بمناسبت سال نو از جشنواره سفارت چین در مسکو بازدید کرد.

در این بازدید، ایوان ملینکوف، معاون اول دبیر کل حزب کمونیست روسیه، عضو فراکسیون حزب کمونیست در مجلس دوماً، معاون رئیس مجلس و رئیس انجمن دوستی روسیه و چین در مجلس، طی سخنانی خطاب به سفیر و دیگر حضار در سفارت جمهوری خلق چین گفت:

 

امروز شروع چهارمین روز کاری سال جدید در کشور ماست و این رخداد فرخنده ای است که ما این سال جدید را با یک نشست بزرگ روسی و چینی آغاز می کنیم.

 من با تشکر از رفیق سفیر، در فرصتی که برای ملاقات با شما فراهم آمده سخن خود را آغاز می کنم. دیدار و تماس حضوری بین ما در دوره همه گیری کرونا، امکان پذیر نبود و در سه سال گذشته، ما  جلسات و ارتباطات رو در رو با همکاران چینی‌ نداشتیم. بدون شک در حال حاضر وضعیت قرنطینه مناسب‌ تر شده است و از این پس فرصت های بیشتری برای سازماندهی همکاری های دوجانبه مختلف بوجود خواهد آمد.

 مایه خرسندی است که در این مدت با استفاده از وسایل ارتباط از راه دور( تماس های ویدیویی)، گفتگو ها بین دو کشور تقویت شد و همکاری ها به سطوح جدیدی از روابط فی مابین رسید. این امر با ترکیبی از عوامل گوناگون تسهیل گردید که برخی از آنها اساسی می باشند که بارزترین آن، رابطه دوستی و نزدیکی رهبران دو کشوراست.

ثمره مناسبات گرم و قابل اعتماد بین ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین (رئیس جمهوراسبق چین که اخیراً درگذشت)، امضای سند معاهده حسن همجواری، دوستی و همکاری که در سال 2001 منعقد شد است که امروز پایه و اساس اکثر فرآیندهای دوجانبه میان ماست. لذا ما هرگز نقش جیانگ زمین را در زمینه توسعه روابط بین دو کشور فراموش نخواهیم کرد.

در ادامه، دوستی ویژه ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، نوع جدیدی از روابط بین دولتی را رقم زده است که ما را وارد عصر جدیدی می کند و بدون تردید بر آینده کل جهان تأثیر اساسی خواهد گذاشت. تحت رهبری روسای جمهور، روابط چین و روسیه، به بالاترین سطح در تاریخ توسعه دو کشور ارتقا یافته است. این روابط طی سال گذشته، در سیر تحولات فوق‌العاده و آشفته رویداد ها در عرصه بین‌المللی محک خورد و همبستگی و توانایی دو کشور، مورد آزمایش قرار گرفتند و ما چنین آزمونی را پشت سرگذاشتیم.

 رفیق وانگ یی (وزیر امور خارجه چین)، در ماه دسامبر گذشته اظهار داشت که روابط بین چین و روسیه از یکپارچگی برخوردار است و نوید رشد یابندگی آن را نیز بشارت داد.

در سال بسیار حساس گذشته، کشورهای ما در موارد بسیاری، دست در دست هم گذاشتند. به عنوان مثال، با شروع سال، سران دو کشور در افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی  پکن، با یکدیگر ملاقاتی تاریخی داشتند که تداوم آن با مذاکرات در 30 دسامبر به پایان رسید. طی این مدت، برنامه هایی برای آینده نزدیک مورد بحث قرار گرفتند. باید توجه داشت که اجرای این برنامه ها و هدف ها، تنها با تکیه بر یک عامل کلیدی قابل اجرا هستند: مشارکت و حضور خلق های دو کشور.

همکاران و دوستان عزیز، شما نمایندگان مقامات دولتی، محافل تجاری، سازمان های عمومی و موسسات علمی، معلمان و دانش آموزان و کهنه سربازان، سهم بزرگی در تقویت دوستی سنتی روسیه و چین به طور مستمر و روزانه انجام می دهید.

هر کدام از افرادی که در این جمع حضور دارند وظیفه خاصی را انجام می دهند. در همین رابطه، نمایندگان دولت سهم بزرگی در تقویت روابط سیاسی و استراتژیک بین دو کشور یعنی بین دولتی، بین پارلمانی و بین حزبی بر عهده دارند.

نمایندگان تجاری دو کشور، نیازهای گسترده ترین اقشار جمعیتی در روسیه و چین را برآورده می کنند. پیش بینی می شود، در سال آینده گردش مالی تجاری ما از 200 میلیارد دلار فراتر رود که یک سال جلوتر از برنامه است. چنین موفقیتی بدون مشارکت شما امکان‌ پذیر نبود.

نمایندگان جامعه علمی، وظیفه انتقال دانش و علم را به مرحله اجرا در می آورند و این فرصتی خواهد بود تا از نقاط قوت یکدیگر بهره بگیریم. این امر به ویژه در مواجهه با فشارهای خارجی فزاینده، از اهمیت روز افزونی برخوردار است.

معلمان و استادان، در حال آماده سازی نسل آینده متخصصان، جهت تقویت روابط روسیه و چین هستند و تجربه و دانش خود را در اختیار دانش آموزان خود می گذارند و رویکرد آنان در جهت اتحاد ماست.

سازمان های عمومی و پیشکسوتان با تجربه، روابطه دوستی‌ میان خلق های دو کشور را تقویت می کنند، زیرا بدون وجود دوستی بین خلق ها، هیچ دوستی بین دولت ها مفهومی نخواهد داشت.

 

دوستان گرامی و رفقای عزیز!

 

سال گذشته شاهد تغییرات تکتونیکی (یکی از شاخه‌های زمین شناسی) در کل نظام روابط بین‌الملل بودیم. فروپاشی سیستم تک قطبی  در حال شتاب گرفتن است که به تدریج، با کوشش و مقاومت، سیستم چند قطبی جایگزین آن خواهد شد. در شرایط بی ثباتی شدید و تحولات مداوم جهانی، اهمیت دارد تا روسیه و چین مواضعی یکسان و هماهنگ داشته باشند و دیدگاه مشترکی از توسعه آینده نظام بین الملل را ارانه دهند.

همانطور که بارها اشاره شده است، در مواجهه با بزرگترین تغییرات و چالش‌های قرن حاضر، باید عدالت و آرمان‌های مشروع همه مردم را سرلوحه قرار داد.

متأسفانه باید بگویم که حاکمان غربی سر سازگاری با تغییرات وضعیت جهان را ندارند. آنها هرگز نتوانستند تفکر بلوکی دوران جنگ سرد را فراموش کرده و به مواضع و نظریات ما گوش فرا دهند. مقامات این کشورها به جای توجه به شرایط و بحران های فعلی، با اعمال تحریم های اقتصادی یکجانبه، با ارسال سلاح و آتش افروزی سر مرزهای ما، سعی می کنند روسیه را وادار کنند که از ارزش ها، تاریخ و منافع حیاتی و منطقی خود دست بردارد.

جای تأسف و نا امیدی است که همواره، ایالات متحده از چین، به عنوان یکی از بزرگترین چالش های خود نام می برد. از منظری دیگر، یکی از اهداف ایالات متحده در به وجود آوردن بحران اوکراین، انقیاد کامل اقتصاد اروپا، محروم کردن آن از هرگونه برنامه و فکری جهت تقویت و پیشرفت خود و ایجاد اختلال در روابط آینده با چین است.

من باور دارم که چین نیز مانند روسیه، به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهد داد و با اطمینان از این موضع اصولی خویش دفاع خواهد کرد زیرا هر کشوری حق انتخاب مسیر توسعه خود را دارد. از همین روی، موضع گیری اساسی و رو به آینده کشورهای ما در جهان هر چه بیشتر مورد استقبال دیگر کشورها قرار خواهد گرفت.

با وجود تمامی مشکلات سیاسی و اقتصادی، سالی که گذشت با اتفاقات مهم و خوشایند متعددی نیز همراه بود که در ماه اکتبر رقم خورد. یعنی برگزاری بیستمین کنگره تاریخی حزب کمونیست چین. یکی از نتایج اصلی کنگره، انتخاب نهادهای رهبری حزب و ریاست دبیر کل رفیق شی جین پینگ، بود.

با تجزیه و تحلیل ترکیب جدید کمیته مرکزی، می توان به افزایش تقریباً دو برابری تعداد افراد دارای تحصیلات علمی- فنی در رهبری حزب اشاره کرد. داده ها نشان می دهند که چین، با اطمینان به سمت هدف دستیابی به حاکمیت فناوری حرکت خواهد کرد. با در نظر گرفتن وقایع اخیر(عملیات ویژه نظامی روسیه)، یعنی توجه به حاکمیت فن آوری، روسیه نیز چنین وظیفه‌ ای را در مقابل خود قرار داده است.

در همین راستا، می خواهم به ارتباط آموزش در تخصص های فنی با دانش چینی اشاره کنم. من واقف به این امر هستم و می دانم که تعدادی از دانشگاه های روسیه، در حال اجرای برنامه ریزی جهت راه اندازی چنین برنامه هایی در آینده نزدیک می باشند.

برنامه های کنگره اخیر حزب کمونیست چین، همچنین به جهان نشان داد که باز بودن در های این کشور نقطه مرکزی سیاست خارجی چین است و صرفنظر از اینکه در عرصه بین المللی چه تغییراتی صورت بگیرد، به سمت انزوای خود نخواهد رفت.

این رویکرد، جمهوری خلق چین را به شریک بسیار مؤثری در روابط بین الملل تبدیل می‌کند که همیشه می‌توانید به آن تکیه کنید. هر چند بعضی از حکومت های دیگر که مسیر سیاسی آنها، بی توجه به نیازها و ملزومات زندگی واقعی مردم خودشان هستند، منافع فرصت‌ طلبانه نخبگان حاکم را در نظر دارند.

در ماه اکتبر گذشته، ما همچنین سالگرد انجمن دوستی روسیه و چین را در مسکو، سن پترزبورگ، کازان و سایر شهرهای کشورمان همراه با مراسمی بمناسبت این روز تاریخی و مهم برگزار کردیم. ما نه تنها هزاران نفر از فعالان روابط روسیه و چین را در بهترین مکان‌ها در روسیه، از جمله تالار خانه اتحادیه‌ها گرد هم آوردیم، بلکه ضمن بر پایی جشن، برای مخاطبان بی شماری درباره وجود و ارزشمندی انجمن مشترک دو کشور سخنرانی کردیم.

 مردم در روسیه باور دارند که توجه به این سالگرد صرفاً برای یک نمایش ظاهری نیست بلکه کار اساسی دیپلماسی عمومی در آستانه دور جدیدی از توسعه است، از جمله در بکار گرفتن قابلیت های تکنولوژیکی قرن بیست و یکم.

در سال آینده نیز چندین رویداد جالب و به یاد ماندنی در روابط بین روسیه و چین وجود دارد. ما با همدیگر، صد و سی امین سالگرد تولد مائوتسه تونگ، چهل و پنجمین سالگرد سیاست اصلاحات تنگ شیائو پینگ و... را جشن خواهیم گرفت...

 

دوستان عزیز!

 

چندی پیش ما به استقبال سال نو رفتیم و بزودی آغاز فصل بهار را با شما جشن خواهیم گرفت.

ما با ایمان به استحکام و همبستگی خلق های دو کشور، با اعتقاد به رشد و همکاری و تعالی روابط جمهوری خلق چین و روسیه، به دوستی بین کشورهایمان باور داریم!

 سلامتی برای شما، گرمی برای وجود تان، رفاه همه جانبه و بهترین ها را برای همگان آرزومندم!

 

https://kprf.ru/party-live/cknews/215916.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 866  - 28 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت