راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش لجستیکی

رومانی و لهستان

در جنگ ناتو

با روسیه در اوکراین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

مترجم: بهمن دوستدار

  

آماده سازی صنایع نظامی لهستان و رومانی برای تعمیر و تامین نیازهای روزمره و نامحدود مهمات اکراین از جنبه های مخفی جنگ در اوکراین  است. وظیفه رومانی تامین مهمات توپخانه اوکراینی است و لهستان تعمیر جنگ افزارها و ماشین آلات در این کشور را برعهده دارد.

بر اساس آمار کارشناسان خارجی، نیروهای مسلح اوکراین در طول یک ماه به اندازه مصرف سه ماه در جنگ دوم در جبهه شرقی گلوله و مهمات مصرف کردند. تجهیزات عرضه شده توسط ناتو به سرعت فرسوده می شوند و نیاز به تعمیر در خارج از کشور و دور از تیر راس نیروهای روسیه دارند. بدین ترتیب هویتزرهای 155 میلی متری CAESAR فرانسوی مورد استفاده اوکراینی ها در لهستان در حال تعمیر هستند. با این وجود کیف شکایت دارد که  انتقال هویتزرها از لهستان به اکراین بسیار طولانی و زمان بر است.

 در نشستی در دسامبر و در کیف بین سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه و الکسی رزنیکوف وزیر دفاع  اوکراین کیف خواستار تانک های گران قیمت leclerc شد که فعلا پاریس با آن موافق نیست ولی لکورنو قول داده در مورد انتقال هویتزرهای سزار فرانسوی از انبارهای موجود در ارتش دانمارک به نیروهای مسلح اوکراین مذاکره کند. فرانسه همچنین هویتزرهای TRF1، سیستم‌های دفاع هوایی کروتال، خودروهای زرهی، سیستم‌های ضد تانک و مین‌های ضد تانک HDP-2A2 را به اوکراین تامین می‌کند. به این حجم عظیم و متنوع جنگ افزارهای تحویلی اروپایی،  اسلحه های آمریکایی و همچنین  آلمانی را هم اضافه کنید و حجم استفاده بی امان از آنها و سرعت فرسودگی که احتیاج به تعمیر و آماده سازی مداوم دارند .

برای تحویل سریع مهمات توپخانه به اوکراین و استفاده از ظرفیت های اضافی برای تعمیر تجهیزات غربی، ناتو تصمیم گرفت از منابع مجتمع نظامی- صنعتی رومانی استفاده کند. در آینده نزدیک، پس از بازسازی، کارخانه تولید گلوله های 152 میلی متری شوروی و 155 میلی متری ناتو در رومانی راه اندازی می شود.  بازسازی کارخانه توسط آلمان تامین مالی می شود. همزمان، آلمان وظیفه فرماندهی گروه مشترک واکنش سریع ناتو را نیز عهده دار است  که در رومانی نیز مستقر است. وظیفه گروه این است که در عرض 48-72 ساعت پس از شروع هر نوع درگیری زمینی با یک دشمن بالقوه وارد نبرد شود. اکثریت این گروه آلمانی ها هستند (با 2700  نیروی آماده)

بنا به گفته سخنگوی رومانیایی ناتو "اوانا لونگسکو": المان یک متحد مهم ما است و ما از او برای رهبری گروه در سال 2023 تشکر می کنیم... این تیم واکنش سریع ناتو و بخش کلیدی دفاع جمعی ما است. رهبری آلمان نشان دهنده تعهد و توانایی های او است.

 

نیروی زمینی این گروه ناتو در سال 2023 دارای  11500نیرو از آلمان، هلند، نروژ، بلژیک، لوکزامبورگ، اسلوونی، جمهوری چک، لیتوانی و لتونی خواهد بود. این گروه شامل واحدهایی از ارتش آلمان است - گردان تانک 393 (با تانک های لئوپارد 2A7)، لشکر توپخانه 345 (با هویتزرهای خودکششی PzH 2000)، گردان لجستیکی 131، هنگ هلیکوپتر ترابری (با بالگردهای NH9) و نیروهای ویژه.) در صورت درگیری مسلحانه، نیاز آنها به مهمات توسط صنعت رومانی تامین می شود.

اجرای این پروژه منجر به کاهش فشار بر مجتمع نظامی- صنعتی کشورهای غربی خواهد شد، زیرا مصرف مهمات [در اوکراین] به سطوح چشمگیری رسیده است... به عنوان مثال، از آغاز درگیری، ایالات متحده بیش از 1 میلیون انواع گلوله توپ به کیف تحویل داده شده است و همچنین تولید دو نوع مهمات برای ارتش اوکراین که بیشتر از نوع گلوله های 152 میلی متری را مصرف کرده است و امروزه جایگزینی آنها دشوار است، زیرا پوسته ها در روسیه و صربستان تولید می شدند.

رومانی از دوران سوسیالیستی پتانسیل نظامی- صنعتی توسعه یافته ای دارد. کارخانه های زیادی در زمینه طراحی، تعمیر و تولید سلاح های توپخانه فعالیت می کند. کارخانه هایی مهمات برای نارنجک انداز و توپ به سبک ناتو تولید می کنند. همچنین موشک برای سیستم های ضد تانک و سیستم های دفاع هوایی. سلاح های کوچک و برجک های هوابرد - اتومبیل های زرهی و دوزیستان - انواع مهمات ردیاب. در بخارست خودروهای زرهی را طراحی، تعمیر و مدرنیزه می کند.

کارخانه هایی برای تولید باروت گلوله های 122 میلی متری، بمب های دودزا و نارنجک، بمب های ضد تانک و نارنجک های شوکر، طراحی و ساخت سلاح های پیاده نظام، بمب های هوایی و مین ها و خیلی ادوات دیگر که از زمان سوسیالیستی در رومانی وجود داشت و ناتو به تناسب نیاز های خود آنها را نوسازی و به روز کرده است.

به موازات آن، مجتمع نظامی- صنعتی لهستان در حال تغییر برای پاسخگویی به نیازهای نیروهای مسلح اوکراین است. پس از نسخه لهستانی تانک T-72 Twardy شوروی، گلوله های توپخانه، نارنجک انداز، سلاح های سبک و مهمات به اوکراین تحویل داده می شود.

سال 2023 برای وزارت دفاع لهستان با امضای قراردادی برای تامین 70 هزار تفنگ تهاجمی گروت 16 FB-A2 5.56 میلی متری ساخت کارخانه برونی لوچنیک- رادوم به ارزش 188.7 میلیون دلار برای سربازان آغاز شده است.

کارشناسان نظامی غربی پیش‌بینی می‌کنند که در دوره پیش روی درگیری در اکراین با توجه به فرسودگی سریع توپخانه‌ها، نقش سیستم‌های کنترل خودکار آتش، ابزارهای شناسایی اهداف، ایجاد مختصات و انتقال خودکار آنها به سامانه‌های ضربتی و همچنین با دقت بالا. مهمات توپخانه افزایش خواهد یافت. و با توجه بدین نیاز های موجود در جنگ اعلام نشده وهمه جانبه غرب با روسیه، وظایف سنگین‌تر و آشکار تری را برای خود در آن در نظر گرفته است.

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 867  - 5 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت