راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ناتو و امریکا

اشتباه ناپلئون

و هیتلر را

تکرار کردند!

  

چشم انداز جنگ در اوکراین بسرعت به زیان ناتو و کشورهای اروپایی در حال دگرگونی است. با سقوط شهر سولدار و محاصره باخموت و تلفات وحشتناک انسانی و نظامی نیروهای اوکراین در جریان این سقوط و محاصره معلوم شده که سیل کمک های نظامی بدون حضور مستقیم سربازان ناتو در اوکراین امکان ادامه جنگ ناممکن است. مسئله دیگر ارسال سلاح نیست، بلکه هر روز بیشتر معلوم می شود که اوکراین از نظر نیروی انسانی توان جنگ را ندارد و سیاست کشورهای غربی در ادامه جنگ تا آخرین اوکراینی دارد به نقطه نهایی خود نزدیک می شود. البته کارشناسان غربی این سیاست را به حساب روسیه می نویسند و مدعی هستند همانگونه که فرانکو امکان اشغال سریع کل اسپانیا را داشت ولی عمدا این کار را با تعلل انجام داد تا ابتدا همه نیروهای مخالف را در میدان جنگ از پای درآورد و تسلطش بر اسپانیا پایدار بماند، سیاست روسیه در اوکراین هم به ادعای این کارشناسان این است که با طولانی کردن جنگ نیروی انسانی دارای توان جنگ در اوکراین را قبل از اشغال کامل آن کشور از میدان خارج کند. البته توضیح نمی دهند اگر چنین است چرا آنان به کمک این سیاست آمده اند!

اکنون نگرانی کشورهای ناتو فروپاشی ناگهانی اوکراین و اشغال کامل آن توسط روسیه و رسیدن آن به مرزهای لهستان و رومانی و دیگر کشورهای عضو ناتوست. این در شرایطی است که این کشورها بخش مهمی از سلاح های خود را نیز به اوکراین ارسال کرده اند و اکنون نگران رسیدن روسیه به مرزهای خود در شرایطی هستند که بخش مهمی از انبارهای تسلیحاتی خود را خالی کرده اند. سخنان جوزف بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روسیه که با اشاره به سرنوشت ناپلئون و هیتلر اذعان می کند که تاریخ نشان داده روس ها اهل عقب نشینی نیستند نشانه اشکار شدن آگاهی از شکست این باره اروپا در توهم تجزیه روسیه است. همانگونه که سخنان هفته گذشته رهبر حزب "آلترناتیو آلمان" (رسانه های غرب آن را برای فریب افکار عمومی حزب "راست افراطی" معرفی می کنند) در پارلمان آلمان هشدار داد و در مخالفت با ارسال تانک های آلمان به اوکراین سرنوشت جنگ جهانی دوم و رسیدن سربازان روسیه به برلین یاد آور شد. در آن جنگ نیز کل اروپا در کنار هیتلر قرار گرفت تا روسیه را شکست بدهد و تکه تکه کند ولی در نهایت همه چیز معکوس شد. در جنگ کنونی نیز همانطور که انگلا مرکل و فرانسوا هولاند (صدر اعظم و رئیس جمهور سابق آلمان و فرانسه) اعتراف کرده اند هدف از توافق های مینسک خریدن زمان برای آغاز حمله به روسیه بود و نه رسیدن به صلح.

در این شرایط آمریکا از یکسو در حال اعزام نیرو به اروپاست تا کشورهای آن را بیش از گذشته زیر سلطه نظامی و سیاسی خود درآورد و هم از سوی دیگر نگران شکست سنگین اروپاست. اکنون برخی از نظامیان واقع بین تر آمریکایی بطور ضمنی خواهان آن هستند که ایالات متحده توجه عمده خود را از اروپا و سرنوشت آن به سمت آمریکای جنوبی و مرکزی متمرکز کند تا لااقل این قاره را از دست ندهد.  

آمریکا، اروپا و ناتو در ماجراجویی خود در اوکراین، برای ایجاد شرایط ذهنی جنگ با روسیه، با توهم تجزیه آن کشور و غارت منابع آن دچار یک خطای بسیار بزرگ استراتژیک و تاریخی شده اند. درست مشابه خطایی که ناپلئون و هیتلر در زمان خود مرتکب شدند. با این تفاوت که این بار آنان در ماجراجویی امپریالیستی خود جهان را در آستانه یک جنگ هسته ای و خطر نابودی کل جهان نیز قرار داده اند. 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 867  - 5 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت