راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیروزی روسیه

دو شهر استراتژیک

سولدار و باخموت

بنیاد فرهنگ استراتژیک

مترجم- بهمن دوستدار

  

در همه جا - چه در کیف و چه در غرب - می توان شنید که چگونه آنها در مورد حمله گسترده ای صحبت می کنند که نیروهای مسلح اوکراین برای پایان بهار - ابتدای تابستان برنامه ریزی می کنند. آنها حتی جهت آن را نشان می دهند: به  Melitopol، سپس به کریمه. بر این اساس، بسته بی سابقه کمک های نظامی غرب به اوکراین از قبل لیست شده و اعلام شد.

درست است، به دلیل دو دلی آلمان برای ارسال تانک های لئوپارد، موضوع تانک های سبک غربی همچنان باز است، اما متحدان ناتویی بر برلین برای اتخاذ تصمیم تعیین شده برای ایفای نقش لازم و درگیر شدن هر چه بیشتر بزرگترین اقتصاد اروپا در این جدال فشار خواهند آورد.

وضعیت نظامی کیف در هفته های جاری امیدوار کننده نبود.شهر سولدار که توسط نیروهای روسی تصرف شده است، فقط یک شهر کوچک نیست. این موفقیت نیروهای مسلح فدراسیون روسیه نقطه عطفی در مرحله فعلی عملیات ویژه است. الکسی آرستوویچ، مشاور اصلی و برکنار شده رژیم کیف، اعتراف کرد: "از 14 ژانویه که سقوط سولدار آشکار شد، بعید است اوکراین دیگر بتواند در جنگ پیروز شود."

تصرف سولدار بخشی از عملیات بزرگتر تصرف باخموت است. در عین حال، تاکتیک های روسیه امکان پیشروی را به قیمت تلفات بسیار کمتری نسبت به طرف مقابل فراهم می کند.

باخموت به یک چرخ گوشت بزرگ برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شده است. بیش از 30 واحد و تشکیلات نیروهای مسلح اوکراین و سایر ساختارهای قدرت، از جمله نیروهای ویژه نیروهای مرزی، به باخموت فرستاده شدند اما کمتر می‌توانند زنده باز گردند.

با تلفات بالا مدت‌هاست که نیروهای مسلح اوکراین از باخموت و سولدار که مجاور آنست عقب‌نشینی کرده اند.

باخموت برای زلنسکی به "استالینگراد" دیگری تبدیل شد. هیتلر، به دلایل سیاسی، نیاز به تصرف کامل شهر داشت و هر چیزی که ممکن بود برای اینکار فراهم کرد. تلاش برای تصرف استالینگراد توسط آلمانی ها از جمله از طریق توقف عملیات تهاجمی در مناطق دیگر انجام شد. اما سرانجام، ذخایر ورماخت تمام شد و ارتش سرخ محاصره استالنیگراد را شکست و پیروز شد.

اکنون روسیه با پشتیبانی هوائی و توپخانه سنگین " PMC واگنر" به منطقه باخموت یورش می برد و نیروهای منظم در حال نبردهای محلی هستند و بتدریج عملیات تهاجمی در سایر بخش های جبهه آغاز می شوند.

از نظر صرفا نظامی، باخموت نقطه کلیدی کل سیستم دفاعی نیروهای مسلح اوکراین در دونباس است و با از دست دادن آن، برنامه های دفاعی ممکن است فرو بریزد.

اگر باخموت نیز سقوط کند، فرصت‌هایی برای حمله در جهت کنستانتینوفکا، و بویژه به سمت جنوب، علیه گروه‌های اوکراینی در مجاورت گورلوفکا و دونتسک فراهم می‌شود. به  همین دلیل بسته کمک های نظامی غرب چندان با هدف حمله صورت نمیگیرد، بلکه برای جلوگیری از شکست کامل نیروهای مسلح اوکراین است. طرف اوکراینی انتظار ندارد کل این تجهیزات ارسالی در خط مقدم ظاهر شود: تجهیزات باید همراه باشد با آموزش "پیش فروش"، خدمه باید آموزش ببینند و این روند به چندین ماه زمان نیاز خواهد داشت.

لحظاتی وجود دارد که برای کیف کاملاً ناخوشایند است. آلمانی ها هنوز برای یافتن 50 خودروی جنگی پیاده نظام "ماردر" تصمیم نگرفته اند. 120 "T-72"  وعده داده شده توسط جمهوری چک، اکنون باید به روز شوند. اما برخی از نمونه های وعده داده شده هنوز حتی ساخته نشده اند.

حجم کل بسته جدید کمک های نظامی غرب نباید گمراه کننده باشد. فقط تصمیمات قبلی در مورد تحویل به دسته های کوچک تقسیم می شد که هر هفته یا دو هفته اعلام می شد تا حمایت تزلزل ناپذیری از کیف نشان داده شود و اکنون آنها تصمیم گرفتند آنها را به صورت انبوه اعلام کنند تا "روحیه ارتش و نیروی ها را تقویت کنند"

آنچه روشن است این آهن نیست که مبارزه می کند، بلکه مردم هستند که باید بجنگند اما نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد آمادگی اوکراینی ها برای جان باختن برای منافع ایالات متحده و بریتانیا در حال سقوط است. در واحدهای اعزامی به باخموت، فرار و امتناع از رفتن به جبهه افزایش یافته است. فراریان اسارت را به مرگ ترجیح می دهند. در عقب جبهه بسیج به طور فزاینده ای با اعتراضات خودجوش مواجه می شود. بنابراین، حفظ "روحیه جنگی" توسط کیف و حامیان غربی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بین اوکراینی ها برای تسلیم باخموت آماده می شوند. بنابراین از واشنگتن توصیه می کنند که شهر را به منظور صرفه جویی در نیروهای انسانی تسلیم کنید.

 اولاف شولز، صدر اعظم آلمان در سخنرانی در اجلاس داووس گفت که یک "طرح مارشال" برای اوکراین تدوین شده است. طرحی که ظاهراً باید منجر به یک معجزه اقتصادی برای اوکراین و ورود اجباری اوکراین به اتحادیه اروپا شود.  اما برای این طرح  یک شرط اعلام شده" :روسیه باید شکست بخورد."

بنابراین، می توان یک بار دیگر گفت: غرب (در وهله اول ایالات متحده) تحت هیچ شرایطی به صلح در اوکراین نمی اندیشد.

تفکر حاکم این است: "ما تا جایی که ممکن است به جنگی نیاز داریم که در آن اوکراینی‌ها برای منافع غرب جان و موجودیت خود را به میدان ببرند و روسیه هم باید از توانایی و نیروهای خود تخلیه شود."

(جنگ طولانی مدت و فرسایشی.م)

 

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 868  - 12 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت