راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

8 سال پیش

 راه توده نوشت:

اوکرائین را

می خواهند ببرند

زیر سلطه ناتو!

  

 در این شماره راه توده خلاصه ای از دو سرمقاله راه توده را، درباره تقسیم جهان به دو جبهه و ضرورت تعیین تکلیف ایران برای پیوستن به یکی از آنها می خوانید. این دو سرمقاله مربوط به 7 تا 8 سال پیش است و باز انتشار آن تحت عنوان "راه توده خواب نما نشد!" در شماره کنونی راه توده منتشر شده است.

در ادامه همین مرور گذشته، بخشی از سرمقاله راه توده درباره حوادث اوکراین را بخوانید که مربوط به شهریور سال 1393 است. آنچه را میخوانید مقایسه کنید با آنچه اکنون در اوکراین میگذرد و به یاد آورید قاطعیت راه توده از ورود ارتش روسیه به اوکراین را که یک روز پس از آن منتشر شد.

راه توده 473 به تاریخ 27 شهریور سال 1393 می خوانید:

 

«آنچه در اوکرائین روی داده (شهریور سال 1393)، حاصل کشاکش های امروز و دیروز نیست. ریشه های آن باز می گردد به قریب 10 سال پیش. 12 سال پیش دبیرکل حزب کمونیست روسیه فدراتیو ضمن سفر به اوکرائین در یک مصاحبه خبری هشدار داد که امریکا و ناتو می خواهند اوکرائین را تبدیل به پایگاهی علیه روسیه کنند.

زوگانف دبیرکل حزب کمونیست روسیه فدراتیو در سفر 12 سال پیش خود، پس از بازدید از شهری که در دوران شوروی مجتمع عظیم صنعتی شامل بزرگترین مؤسسات ماشین سازی، متالورژی رنگی و كارخانه شیمی در كراسنایارسك در آن ساخته شده بود گفت: به غیر از منابع زیر زمینی نفت، ذغال، نیكل، كبالت و طلا در این منطقه در دوران اتحاد شوروی پایگاه كشاورزی احداث شده بود. اما هم اكنون این منطقه توسط دسته های اولیگارش در پایتخت اداره می شود.

آنچه كه در اوكرائین می گذرد را بایستی از نقطه نظر ژئوپولیتیكی و تاریخی در نظر گرفت. اوكرائین بمثابه دولت امروزی، نتیجه حكومت شوراها است. موجودیت قدرتمند اتحاد شوروی تمامیت اوكرائین را تضمین کرده بود. جدائی ژئوپولیتیكی فرهنگی- مذهبی کنونی بین شرق و غرب اوكرائین، در دوران حكومت شوروی وجود نداشت. نیروهای نارنجی متمایل به غرب كشور را چند پارچه می كنند و در صدد نزدیكی به عموسام هستند و همچنین در برابر تلاش طبیعی اكثر مردم برای اتحاد با روسیه و بلاروس سنگ اندازی می كنند. رهبران انقلاب نارنجی، پس از آنكه در انتخابات شكست خوردند، دوباره خونریزی سیاسی را طلب می كنند. تیماشنكو بعد از برگشت از واشنگتن، رئیس جمهور پریشنكو را برای انحلال پارلمان تشویق کرد. آشی را كه آنها پخته اند، چیزی نیست جز اجرای استراتژی تضمین تاثیر ایالات متحده بر اوكرائین و كشاندن این كشور بسوی ناتو.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 839  - 15تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت