راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنان مهم رهبر حزب کمونیست روسیه

در دیدار رهبران احزاب فراکسیون های مجلس با پوتین

نگاه به شرق

سیاست استراتژیک روسیه است!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

روز 7 ژوئیه، یک جلسه رسمی با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رهبران فراکسیون های حزبی مجلس دوما، در سالن کاترین کرملین تشکیل شد. در این جلسه، گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه و رئیس فراکسیون این حزب، در سخنرانی خود گفت:

 

ولادیمیر ولادیمیرویچ!

شروع کارمجلس دوما، با بیانات شما در اینجا آغاز به کار کرد. من به ویژه با شنیدن پیام شما، چند موضوع اصلی که روسیه باید برای دستیابی به آن‌ها کمر همت ببندد را یاد داشت کرده ام. قبل از هر چیز، ضرورت قرار گرفتن روسیه در ردیف پنج کشور برتر توسعه یافته جهان است که برای حصول به این مقصود باید توانایی جلوگیری از انقراض کشور، فقیر شدن مردم و تلاش برای دستیابی به آخرین فناوری های جهانی را داشته باشیم.

باید توجه داشت که ما در وضعیت ویژه و حساسی به سر می بریم. طی ده ماه گذشته، ما اجبارا چهار ماه را در شرایط یک عملیات نظامی- سیاسی سپری کرده ایم که از هر حیث حائز اهمیت است. ما کاملاً از تصمیم شما مبنی بر دفاع همه جانبه از کشور حمایت می کنیم. ما در مورد مبارزه برای حفظ  وطن روس ها صحبت می کنیم، ما در باره توقف هژمونی آمریکا بر جهان صحبت می کنیم که سعی دارد شرایط خود را به اشکال مختلف دیکته کند. در این راستا، ما وظیفه خود می دانیم تا از نفوذ و گسترش نازیسم وباندریسم (طرفداران رهبر نازی های اوکراین بنام "باندرا" در زمان اشغال اوکراین توسط ارتش هیتلری- م) در سراسر اروپا جلوگیری کنیم.

آخرین باری که فاشیسم، سایه شوم خود را بر سراسر اروپا گسترد، بشریت برای چنین فاجعه ای 71 میلیون قربانی داد که 27 میلیون از این تعداد بهترین و زبده ترین فرزندان کشور بزرگ اتحاد شوروی بودند.
من چندی پیش در سفر ویژه ای که به «مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ» داشتم، با دقت به سخنرانی شما گوش دادم،
26 مورد از صحبت های شما را یاد داشت کردم و برای اولین بار احساس کردم که در باره هر یک از موضوعاتی که شما مطرح کردید ما هیچ اختلاف نظری نداریم. شما حتی زمانی که در «باشگاه والدای» صحبت کردید، گفتید: بله، سرمایه داری به بن بست رسیده است. ماکرون، (رئیس جمهور فرانسه)، حتی پا را از این فراتر گذاشت. ما امروز ارگ سرمایه داری (انگلستان) را می بینیم که چگونه دیوانه وار دست به تهاجم زده است و ما باید هر کاری را که در توان داریم انجام دهیم تا آن‌ها از دیکته کردن برنامه‌ها و تحمیل یک جنگ به مردم جهان جلوگیری کنیم.

در این راستا، تیم حزب کمونیست «برنامه برای پیروزی» که شامل 12 قانون، بودجه توسعه و به کار گیری همه امکانات را برای تدوین اقدامات کلیدی است انجام داد. این برنامه در عمل نشان داد که می توان با موفقیت مشکلات را از سر راه توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور برداشت.

در ارتباط با عملیات نظامی- سیاسی، ما همواره خواستار به رسمیت شناختن جمهوری های خلق دونتسک، لوگانسک، کریمه و سواستوپل بوده ایم. لازم می دانم به اطلاع شما برسانم، کمیته اجرایی نیروهای میهن پرستان چپ در این روزها تشکیل جلسه دادند. از 132 سازمان چپ جهانی که سالگرد انقلاب کبیر اکتبر را با ما در روسیه جشن گرفتند، هم اکنون برای صدمین سالگرد تشکیل اتحاد شوروی آماده می شوند. همه این سازمان ها از خط سیاسی حزب کمونیست روسیه، حمایت کردند. ما اعتقاد داریم که این یک پیروزی مشترک چپ جهانی است.

 من تا به حال چندین بار با شما صحبت داشته ام و بسیار خرسندم که چشم انداز نگاه به شرق مورد نظر ما را شما قوت بخشیدید. سفر شما به پکن، هند و رایزنی های مداوم در چارچوب «بریکس» و تلاش برای گسترش این سازمان قدرتمند، قابل توجه می باشد. این سازمان، وزنه ای است متعادل کننده که بسیار توانمند در برابر ایده آنگلوساکسون ها، جهت درهم شکستن ما و چنگ و دندان نشان دادن به جمهوری خلق چین، روز به روز بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد. من اطمینان دارم چنانچه  فرمانی مبنی بر به رسمیت شناختن صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان جشن ملی صادر کنید، رفقا و همکاران ما در مجلس دوماً، از آن حمایت خواهند کرد. زیرا در چنین روزی بود که کشور شوراها، نقطه پایانی به بردگی کشاندن ما توسط امپریالیسم جهانی گذاشت.

من بر این نظرم که امروز بحث بسیج امکانات، بهره گیری از منابع برای اجرای برنامه ای که شما ترسیم کردید رسیده است. ما راهکارهای دستیابی به چنین امری را داریم. ما یک برنامه مناسب را جهت صنعتی شدن و نوآوری جدید برای کشور آماده داریم. پیش از این، من برنامه دانشگاه جدید را که توسط ژورس آلفروف (برنده جایزه نوبل در فیزیک)، تاسیس شد و امروز نمونه هایی از چگونگی آموزش فرزندان آینده ما را نشان می دهد به شما ارائه کردم…

جای خوشبختی است که در این روزها، برنامه آخرین دست آوردهای فناوری مدرن توسط میشوستین (نخست وزیر)، پشتیبانی و به اجرا گذاشته می شود. برهمین اساس رئیس کابینه، 100 میلیارد دلار برای توسعه الکترونیک و رباتیک اختصاص داد. بر همین منظر، برای ما نیز وظیفه توسعه هوانوردی داخلی بطور جدی مطرح می شود.

ما برنامه آباد کردن سرزمین های بکر را آماده کردیم، شما این برنامه را به شورای وزیران، ارائه کردید و کاشین، به همراه خاریتونوف و کولومیتسف (اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست و عضو فراکسیون مجلس)، این برنامه را به مرجله اجرا درآوردند. در دو سال گذشته 28 درصد به حوزه مهندسی کشاورزی افزوده ایم. این اجرا پس از آن دنبال شد که شما در واقع دستور مستقیمی به دولت در شورای های ایالتی دادید. من معتقدم که ما می توانیم برنامه‌هایی از این دست را بسیار موثر اجرا کنیم.

 نمونه‌ ای دیگر: کارخانه معروف کیروف که مدرنیزه کردن آن مورد نظر شما بود، من پیگیرانه به محل این کارخانه رفتم، آلمانی‌ها نیز آمده بودند. آن‌ها با دیدن تغییرات اساسی این کارخانه، با تعجب دچار حیرت شدند که ما با چه سرعتی، بدون کمک خارجی ماشین‌های مدرن و پیشرفته ای را بومی سازی و آماده کردیم.

در روزهای آتی، ما در تاتارستان، جشن بزرگ دوستی مردم را برگزار خواهیم کرد. در آنجا ما یک شرکت مردمی مانند «مزرعه جمعی لنین» در «کازانکوفسکایه» را در اختیار گرفتیم. در آن محل 100 نوع تجهیزات تولید محصولات داخلی را معرفی خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که چگونه می توان در شرایط مدرن و امروزی بدون افزایش قیمت، محصولات متنوع وقابل توجهی، از آن جمله مواد غذایی را تولید و ارائه داد. من باور دارم که اگر ایده‌هایی از این دست را در سراسر کشور ترویج کرده و حداقل یک بنگاه مردمی در هر منطقه ایجاد کنیم، بازارهایمان را با محصولات ارزان قیمت با بالاترین کیفیت اشباح خواهیم کرد.

در عین حال، شما برنامه برداشت 130 میلیون تن غله را در سال جاری تعیین کرده اید. من تصور می کنم که چنانچه همکاران من ( در مجلس) فعالانه از برنامه آبادی سرزمین های بکر، در بودجه سه ساله آینده حمایت کنند، عمل کاملاً واقع بینانه ای است که ما قبلاً کار بر روی آن را آغاز کرده ایم.

آری، به گفته شما سرمایه داری به بن‌ بست رسیده است اما ایده جای گزینی چیست؟ سرمایه داری فقط به بن بست نرسیده است، بلکه واقعاً با خشم تمام به پیش میتازد. سرمایه داری بستر مناسبی است برای سربرآوردن فاشیسم، نازیسم و باندریسم. لذا باید به بدیل آن که سوسیالیسم است اندیشید.

بنابراین، من انتظار دارم که شما در سخنرانی بعدی خود وظایف سوسیالیستی کشور را مشخص کنید. در صورت چنین امری، من بر این تصورم که حتی «حزب روسیه واحد» نیز فعالانه از آن حمایت خواهد کرد. ولودین (رئیس مجلس) که در کنار نشسته و لبخندی بر لب دارد نیز قبلاً از این ایده حمایت کرده است. او جلسات با اهمیتی را در باره مسائل اصلی کشور، درمجلس دوما، اداره کرده است که آخرین آن رسیدگی به مسله آموزش و پرورش بود. ما آمادگی داریم تا قانون خود را در مورد «آموزش برای همگان» در عمل پیاده کنیم.

لازم به یاد آوری است: کلیچکوف ( فرماندار محل اورالشینا)، دفعه قبل با معرفی من و حمایت شما انتخاب شد. جا دارد از شما سپاسگزاری کنم زیرا اینجا سرزمین عزیزی است که ما تعلق بدان داریم و آن را گرامی می داریم. جایی که در آن 800 گور جمعی، بیش از 400 هزار نفر از بهترین فرزندان کشوردفن شده اند، نفراتی که توانستند ستون فقرات فاشیست های هیتلری را بین «اورالشینا و کورسک»، بشکنند. در همین منطقه امسال، در ازای هر نفر شش تن غله تولید خواهد شد. این مقدار برداشت در کشور ما نمونه خواهد بود.

در محل «خاکاسیا»، ما بودجه را در عرض سه سال دو برابر کردیم، یعنی تنها منطقه ای در سیبری که حتی افرادی که الیگارش نامیده می شوند با طیب خاطر مالیات می پردازند. تجارت می کنند، به اموال دیگران دست درازی نمی کنند، از مردم حمایت می‌کنند و به بچه های جنگ یاری می رسانند...
ما در حال حاضر به همراه دوستان چینی خود دست اندر کار سازماندهی و ساخت یک مسیر توریستی خاور دور- اولیانوفسک، کازان- مسکو- لنینگراد هستیم. آنها امسال تصمیم به بر پایی بیستمین کنگره حزب خود دارند و در حال فکر و اندیشه اجرای برنامه ای برای 30 سال آینده هستند. از این پروژه مشترک که شامل حضور حدود 10-15 میلیون (گردشگر) می‌شود در‌آمد بالایی به دست خواهد آمد. ما در حال حاضر بدنبال تکمیل بازسازی مرکز لنین ( مرکز صنعتی- کشاورزی)، در منطقه اولیانوسک هستیم که برنامه‌ ای است عالی، برای اجرای آخرین فن آوری های روز، خصوصا توسعه فناوری هوانوردی.
بنابراین جناح ما (در پارلمان) درتمام زمینه‌ ها فعالانه از برنامه‌ های سازنده اصلی و حیاتی حمایت خواهد کرد.

اما مهمتر از همه، ما تا حد امکان، بطور همه جانبه از عملیات ویژه ( نظامی در اوکراین) پشتیبانی می کنیم. تا هم اکنون، 97  کاروان کمک های انسان دوستانه به مقدار 15 هزار تن از کالاهای ضروری به دونباس فرستاده ایم. ما تا جایی که می توانیم به بچه های آن مناطق کمک می کنیم. تعداد 10.5 هزار کودک به مکان های مخصوص استراحت برده شده اند که نوبت به نوبت تعداد آنها اضافه خواهد شد.

ما در دنباس، پرسنل های مجربی داریم که مشغول به ساختن مدارس می باشند. خواه نا خواه آنها طرفدار روسیه هستند، زیرا امروزه مبارزه با روس هراسی اراده خاصی را طلب می کند. شرورترین روس ستیزان، ضد شورویها هستند. در این زمینه ما یک درخواست بزرگ از شما داریم که پیش از این نیز این دیدگاه را بیان کرده ایم: متأسفانه، در دستگاههای فرهنگی و رسانه ای روسیه، تبلیغات ضد اتحاد شوروی به طورگسترده اجرا میشود. ما باید از نشر این تبلیغات مسموم کننده جلوگیری کنیم. چرا که مایه شرمساری کامل است. بشریت به غیر از تجربه میهن پرستی کار ساز و خلاق روسی- شوروی و پیروزی بر فاشیسم، تجربه سازنده دیگری با این عظمت به خود ندیده است. این تجارب برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است.

در ضمن، یک بار دیگر به شما مراجعه می کنم و خواهان بازنگری پرونده و عفو برخی از رفقای ما که بدون دلیل دوران «محکومیت» را طی می کنند می باشیم. به نظر من محکومیت آنها عملی است غیرقانونی، ما راه حل هایی پیدا خواهیم کرد، آنها عملاً در صف ما قرار دارند.

سر انجام، مسئله اصلی کشور اتحاد جامعه و حمایت از استحکام آن است. ما از پیام شما، مسیر انتخابی شما، در  جهت تقویت امنیت کشور، در مورد اتحاد در عمل در مبارزه با نازیسم، باندرا و مخالفت شما با استیلا گرایی آمریکایی حمایت کرده و خواهیم کرد. این یکی از اصول بقای تاریخی ماست.

متشکرم.

 

ولادیمیر پوتین:

 

- خیلی ممنونم!

من شک ندارم که اعضای حزب کمونیست فدراسیون روسیه بدین شکل سازماندهی شده اند. در مورد ایده سوسیالیستی، هیچ اشکالی در آن وجود ندارد. مسئله اساسی این است که چه چیزی را جای گزین کنیم، به خصوص در حوزه اقتصادی. در برخی کشورها محتوا (سوسیالیستی- اشاره به چین) وجود دارد و به اشکال مختلف تنظیم بازار و غیره مرتبط و در هم تنیده است و کاملاً مؤثر عمل می کند. درباره روسیه باید دید.

در مورد نقش دولت - به عنوان یک قاعده، این موضوع قابل مناقشه است. در اینجا این سؤال نیز مطرح می شود که دولت در کجا، تا چه حد باید مشارکت کند، به چه شکل، چگونه دولت باید فعالیت های خود را در عرصه های مختلف تنظیم کند. در حوزه اقتصادی، البته همه اینها مورد بحث قرار دارند و با توجه به اختلافات، تصمیم خواهیم گرفت. من از این بابت نتیجه میگیرم که اگر بفهمیم منافع اصلی مردم و منافع کشور، در چه سمت و سویی قرار دارد به نتیجه دلخواهی خواهیم رسید!

 

https://www.rline.tv/news/2022-07-08-gennadiy-zyuganov-na-vstreche-s-vladimirom-putinym-kapitalizm-zashel-v-tupik-i-besitsya

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 840  - 22 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت