راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش در سریلانکا

رئیس جمهوری که فرصت های

عقب نشینی را از دست داد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

رئیس جمهور سریلانکا، 73 ساله که تصور می کرد قدرتش جاودانه است، با شورش مردم سقوط کرد و از کشور گریخت.

در ماه مه، رئیس جمهور  برادر 76 ساله خود را به نخست وزیری منصوب کرد. پس از درگیری شدید بین پلیس و معترضانی که 9 نفر کشته و صد ها تن زخمی شدند، نخست وزیر مجبور شد استعفا خود را اعلام کند .

بحران سیاسی ـ اقتصادی و اجتماعی از چند ماه گذشته در سریلانکا شروع شد و خشم مردم به حد انفجار رسید و سرانجام روز شنبه صدها هزار تظاهرکننده راهی کاخ ریاست جمهوری شدند و آن را به آتش کشیدند، سپس "گوتابایا راجاپاکسا" رئیس جمهور به همراه میهمان هایش که در کاخ سرگرم برگزاری یک میهمانی بودند فرار کرد. یک منبع نزدیک به وزارت دفاع به خبرگزاری فرانسه گفت که رئیس جمهور سوار بر یک کشتی نظامی در حال حرکت به سمت آب های سرزمینی در جنوب جزیره  سریلانکاست. حتی با این فرار نیز خشم مردم فروکش نکرد.

نخست وزیر نیز، به نوبه خود تلاش کرد تا در یک نشست فوری استعفا بدهد و راه را برای یک دولت وحدت ملی هموار کند اما دیگر بسیار دیر شده بود! غروب، تظاهرکنندگان محل سکونت او را هم محاصره کردند و آن را به آتش کشیدند.

سریلانکا در ماه آوریل 51 میلیارد دلار بدهی خارجی خود را نپرداخت، اما صندوق بین المللی پول، وفادار به تصمیم خود، یادآور شد که دولت باید نرخ بهره و مالیات را بعنوان شروط  وام های دریافت شده افزایش دهد.

 این جزیره 22 میلیون نفری در جنوب آسیا با بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلال خود در سال 1948 مواجه است و از کمبود بنزین، برق و تورم بی سابقه 30 درصدی رنج می برد. کمبود دارو، عملا خدمات پزشکی و بهداشتی را به مرز ناممکن رسانده است. مدارس تعطیل شده اند و از محصلین خواسته شده در خانه درس بخوانند. نظرسنجی اخیر سازمان جهانی غذای سازمان ملل متحد نشان داد که حدود دو سوم خانواده های سریلانکا مجبور به حذف بسیاری از اقلام غدائی از سفره خود شده اند.

"جانیت مالینگا" یکی از معترضان در صفوف تظاهرات  علیه قدرت در "فورت دو گال" در جنوب غربی به خبرگزاری فرانسه گفت: «من و همسرم دو ماه است که یک بار در روز غذا می‌خوریم تا مطمئن شویم که فرزندانمان سه وعده غذایی دارند.»

 مقامات کشور ده روز پیش اعلام کردند که کمتر از یک هفته سوخت برای خدمات ضروری مانند اتوبوس، قطار و وسایل نقلیه پزشکی باقی مانده است در حالی که فروش بنزین به "مردم عادی" تا یکشنبه متوقف شده است. سریلانکا دیگر ارز خارجی کافی برای پرداخت هزینه واردات از جمله بنزین و گازوئیل را ندارد. دولت  بیماری کووید را که بر بخش گردشگری - یکی از بزرگترین منابع ارز خارجی کشور - تأثیر گذاشته است عامل اصلی بحران اعلام کرد . البته، حملات به کلیساها از سال 2019 نیز گفته می شود گردشگران را از سفر به سریلانکا پشیمان کرده است. خانواده "راجاپاکسا" ثروتی چند میلیارد دلاری جمع کرده و مقداری از آن را در حساب های بانکی در  دبی، سیشل و سنت مارتین پنهان کرده اند.

" آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه ایالات متحده ادعا میکند که  محدودیت های روسیه بر صادرات غلات اوکراین به کمبود غلات در سریلانکا کمک کرده است. دروغی دیگر برای محکوم کردن روسیه. این ادعا در حالی مطرح شده که سریلانکا در مسیرهای اصلی کشتیرانی اقیانوس هند واقع شده است. یک منطقه استراتژیک برای جاده ابریشم چین گفته می شود سریلانکا برای تامین مالی پروژه های زیرساختی عظیم چین در این کشور بدهی های هنگفتی بالا آورده که ریشه آن به فساد در دستگاه دولتی مربوط است.

رئیس ستاد ارتش "ژنرال شاوندرا سیلوا"، از تلویزیون از مردم خواست نظم و آرامش را رعایت کنند و اطمینان داد که راه حلی از طریق مسالمت آمیز و طبق  قانون اساسی برای بحران  پیدا خواهد شد".

به نظر نمی رسد پارلمان قادر به تعیین جانشین رئیس جمهور باشد. یک نماینده مجلس بنام  "دارمالینگام سیتادتان"، از منطقه "تامیل" ها، هشدار داد: «ما به سمت یک دوره  بی ثباتی خطرناک پیش می رویم. رئیس جمهور باید فوراً استعفا می داد تا از خلاء قدرت جلوگیری کند اما بموقع این تصمیم را نگرفت و حالا کشور در بحران فرو رفته است.»

 

".Au Sri Lanka, l’État décapité par la crise | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 840  - 22 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت