راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمین لرزه

سیاسی در ایتالیا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

استعفای ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، وضعیت سیاسی این کشور را در بحرانی فرو برد که نتیجه آن هنوز معلوم نیست.

ائتلاف «وحدت ملی» که ماریو دراگی را به عنوان نخست وزیر ایتالیا برگزید، یک سال و چند ماه با مهارت‌ توسط رئیس سابق بانک مرکزی اروپا رهبری میشد. این ائتلاف بخشی از نیروهای چپ تا راست افراطی را گرد هم آورد و راستگرایانی چون برلوسکونی و طرفداران جنبش 5 ستاره (M5S)  را به بست کشاند و اکنون در کف دره سقوط است.

نظرسنجی ها نشان میدهند که حزب حاکم نیز به همراه نخست وزیر درحال سقوط است. حزبی که توانست بیشترین تعداد نمایندگان پارلمان را در آخرین انتخابات قانونگذاری در سال 2018 در اختیار بگیرد. با بیش از 32 درصد آرا .

حزب حاکم اکنون دچار انشعاب شده است. در پایان هفته گذشته، طی رای گیری در مجلس سنا، نمایندگان  5 ستاره که متحد دولت بود تصمیم گرفتند از دادن رای  اعتماد به دولت "ماریو دراگی" خودداری کنند.  ماریو دراگی، استعفای خود را تسلیم رئیس جمهور کرد اما رئیس جمهور از قبول استعفای او خود داری کرد و نخست وزیر را به مجلس بازگرداند. بازگشتی که نتوانست دوام آورد و نخست وزیر سرانجام سقوط کرد. یک بازی گسترده پوکر با کارت های دروغگوئی اکنون در ایتالیا در حال انجام است. ماریو دراگی که در ابتدای هفته به الجزایر سفر کرده بود، پس از بازگشت، با هدف باج خواهی مدعی شد که "یا من یا هرج و مرج" . او که سابقه مدیریت بانک مرکزی  اروپا را در کارنامه دارد رفت و هرج و مرجی هم نشد و برعکس مردم ایتالیا برای خوشحالی به خیابانها سرازیر شدند.

همه تشکل‌های سیاسی برای بدست گرفتن قدرت خیز برداشته اند اما تمام شواهد نشان میدهد که بخت خانم  "جورجیا ملونی" هم اندیش سیاسی ماری لوپن  رهبر حزب ناسیونالیست فرانسه بیشترین بخت پیروزی را برای نخست وزیر شدن دارد. راست گرایان نئوفاشیست ایتالیا که ظاهرا خواب دوران موسیلینی دیکتار ایتالیا در دوران جنگ دوم را در سر دارند، طرح انتخابات زودهنگام را مطرح کرده اند. "برلوسکونی" و برخی از دیگر احزاب راستگرای ایتالیا از نتیجه چنین انتخاباتی بیمناکند و می ترسند رای مردم آن نباشد که آنها بدان امید بسته اند.

از سوی دیگر، نیروهای  چپ میانه، حزب دموکرات و شخصیت های سوسیال لیبرال سابق با  اکراه همچنان تلاش می کنند بلکه "ماریو دراگی" را همچنان در پست نخست وزیری حفظ کنند.

دبیرکل حزب نوبنیاد کمونیست ایتالیا، که نماینده ای در پارلمان ندارد اما کمپین «به سوی اتحادیه مردمی» را راه اندازی کرده می گوید "کارنامه دولت ماریو دراگی واقعاً فاجعه آمیز است، او کشور ما را با وام های دریافتی از صندوق بین المللی پول  و خصوصی سازی مانند یونان به ورشکستگی کشاند." تورم تقریباً 9 درصدی، فقر و بی ثباتی، دستمزدهای پایین از نتایج سیاست های اوست.  بیمارستان ها و مدارس در آستانه انفجار به دلیل کمبود منابع هستند ... ماریو دراگی چه برود و چه بماند، با همه مدال هایی که نئولیبرال ها و بازارهای اروپایی به سینه او زده اند مسئول این فاجعه است.

 "مائوریتزیو لندینی" رهبر اتحادیه کارگری اصلی ایتالیا، CGIL، در مصاحبه ای که با La Repubblica، انجام داد درباره بن بست سیاسی ایتالیا گفت: با مالیات 25 درصدی بر سود فوق العاده شرکت های انرژی، توانستیم 200 یورو به شهروندان بدهیم، اما این کافی نیست. در مورد اصلاحات مالیاتی ضروری است که  مالیات کارمندان و بازنشستگان و کسانی که کمترین درآمد را دارند، کاهش یابد. البته ایتالیا نباید بدون دولت باقی بماند درعین حال که ما به دولتی نیازمندیم که در مورد تورم و پیامدهای تحریم های روسیه پاسخگو باشد!

. Italie. Une coalition au bord de l'explosion et un Mario Draghi qui joue avec le feu | L'Humanité (humanite.fr

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 841  - 29 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت