راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

افریقا در آستانه

شورش گرسنگان

روزنامه پراودا

گزینش و ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

متعاقب بهبودی اقتصاد جهان در پی کنترل ویروس کرونا، با بروز عواقب تحریم های همه جانبه غرب علیه روسیه در ارتباط با عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین، وضعیت اقتصادی- سیاسی بین‌المللی رو به وخامت گذاشت. با تحریم های نفت و گاز روسیه و... قیمت غلات و دیگر ارزاق عمومی به نحو بارزی در جهان بالا رفت. از همین روی  تهدید جدی قحطی همگانی و گرسنگی، موج‌ های انسانی را به خیابان‌ها کشانده است. تاریخ نمونه‌هایی مانند انقلاب فرانسه و دیگر رویدادهای جهانی از این دست را به سینه خود سپرده است.

بر اساس ارزیابی های سازمان ملل متحد، همه گیری کووید 19 و تغییرات آب و هوایی نیز محرک‌های بحران عظیم غذایی در سراسر جهان بوده است. این سازمان جهانی اخیراً اعلام کرد، 139 میلیون نفر در 24 کشور، بمناسبت درگیری‌های مسلحانه، بیش از 23 میلیون نفر در 8 منطقه جهانی به دلیل تغیرات آب و هوایی، حدود 30 میلیون نفر در 21 یک کشور بر اثر محدودیت‌های همه گیری کرونا و طولانی شدن مدت آن با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شده اند. تنها در سال گذشته تعداد افرادی که نا امنی غذایی را تجربه کرده اند، به بیش 40 میلیون نفر افزایش یافت که وخیم ترین وضعیت در کشورهای اتیوپی، سودان جنوبی، یمن و جنوب مادگاسکار رخ داده است.

در حال حاضر تقریباً در کل قاره آفریقا بحران غذایی و روند رشد قیمت ها، مردم این قاره را بطور جدی تهدید می کند و شورش گرسنگان در حال وقوع است. در کشور کنیا به دلیل تورم شدید و افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای ضروری، مردم خشمگین را به خیابان کشانده است. در کشورهای شاخ آفریقا، سومالی، اتیوپی و اریتره نیز هر روزه مردم به عنوان اعتراض به خیابان‌ها سرازیر می شوند.

طی روز های اخیر نیجریه روزهای نا‌ آرامی را پشت سر گذاشته است. در نایروبی- پایتخت، با جهش قیمت سوخت  تظاهرات وسیعی علیه افزایش هزینه‌های زندگی صورت گرفت که منجر به زد و خورد شدید با پلیس شد.

+++

موج اعتراض به بحران های اقتصادی به اروپا نیز رسیده است. در بلغارستان، کارکنان شرکت های حمل و نقل به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت، دست به اعتصاب سراسری زدند که کل کشور را در بر گرفت. اعتصاب صد ها اتوبوس، کامیون و دیگر وسائل حمل و نقل عمومی، عملاً ترافیک را در بیشتر جاده های مرکزی این کشور فلج کرده است. بیش از 600 کامیون بزرگ برای شرکت در تظاهرات وارد صوفیه، پایتخت این کشور شدند. اجتماع وسیعی از کامیون داران، رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان حمل و نقل و باربری، مقابل ساختمان مجلس و وزارت دارایی این کشور به عنوان اعتراض به سیر سعودی قیمت های سوخت که زندگی آن‌ها را مختل کرده است اجتماع کردند. اعتصاب کنندگان با در داست داشتن پرچم بلغارستان و پلاکارد هایی که نوشته شده بود« دولت ها رفتنی  هستند اما کار حمل و نقل همیشگی است» و یا «بدون حمایت دولت حمل و نقل عمومی وجود نخواهد داشت»… خواستار افزایش حقوق، کاهش مالیات غیر مستقیم بر سوخت عدم پرداخت عوارض اضافی شدند. اعتراض کنندگان با ایجاد راه بندان در سه منطقه مهم صوفیه، از دولت خواستند تا صنعت حمل و نقل را تأمین مالی کرده و ضرر و زیان ناشی از بالا رفتن قیمت سوخت و انرژی را جبران کند.

خبر گزاری رویترز، به نقل از ایوان کریلوف، رئیس فدراسیون حمل و نقل بلغارستان، می نویسد: « ما با بستن سه تقاطع پایتخت نشان دادیم که حمل و نقل عمومی به چه نحو زندگی عمومی را مختل خواهد کرد. چنانچه حکومت به درخواست های ما بی‌اعتنایی کند و جواب مثبت ندهد، دست به اقدام‌ های شدید تری زده خواهد شد و حمل و نقل عمومی را در پایتخت متوقف خواهیم کرد».

+++
در سایر نقاط جهان، تولید کنندگان محصولات غذایی با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند. در
22 استان چهارمین کشور پر جمعیت جهان-اندونزی، کشاورزان به خیابان‌ها آمدند و خواهان پایان دادن به ممنوعیت صادرات روغن پالم، شدند. ممنوعیتی که درآمد آنان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. اندونزی که بزرگترین صادر کننده روغن پالم، در جهان است، از روز 28 آوریل عرضه این روغن را به خارج از کشور ممنوع کرده است تا قیمت های داخلی ثابت بماند.

طی روز های گذشته وسیع‌ ترین تظاهرات کشاورزان در پایتخت اندونزی برگزار شد. در شرایط حاضر کشاورزان مجبور هستند تا میوه‌های تازه خود را با قیمت پایین فروخته و روغن را با قیمت بالاتری خریداری کنند. علاوه بر این، کشاورزان در جاکارتا، اجتماع کردند تا اعتراض خود را نسبت به تسخیر بازار جهانی روغن پالم، توسط مالزی که دومین صادر کننده این محصول است اعلام کنند.

 این روز ها قیمت روغن پالم، در هر لیتر 14 هزار روپیه - حدود یک دلار- می‌شود که افت شدیدی را نشان می دهد. اخیراً وزارت بازرگانی اندونزی اعلام کرده است قیمت ها تا حدود 17 هزار روپیه در نوسان می‌باشد.

+++                                                                                                                                                   

در ادامه نا‌ آرامی ها در جای جای جهان متاثر از  کرونا و بالا رفتن مواد غذایی و تحریم ها، نیکوزیا، پایتخت جزیره قبرس نیز، شاهد به خیابان آمدن کشاورزان و دامداران نا راضی بود. پایه‌های اقتصادی جزیره قبرس، مبتنی است بر دامداری، کشاورزی و توریسم و… با مشخص شدن بحران های ناشی از بالا رفتن قیمت های انرژی، کشاورزان، خوراک حیوانات خود را آتش زده و صد ها تن شیر گوسفند ها را در جاده منتهی به کاخ ریاست جمهوری ریختند و خواهان حمایت و رعایت  قانون تولید شیر و مشتقات آن شدند. بر اساس قانون، 51 در صد پنیر این جزیره باید از شیر بز و یا گوسفند تشکیل شود و بقیه از شیر گاو آما پنیر سازان متقلب غالب پنیرهای تولیدی خود را از شیر گاو گرفته و به جای پنیر سنتی می فروشند.

با پایین آمدن کیفیت پنیر و دیگر مواد لبنی، دامداران دیگر نمی‌توانند مانند گذشته با قیمت های مناسب  تولیدات خود را به بازار داخلی و خارجی عرضه کنند. خصوصا با بالا رفتن قیمت های سرسام آور خوارک حیوانات، کود، سوخت، برق و غیره.              

در پاسخ به اعتراضات کشاورزان و دامداران، نیکوس آناستاسیداس، مسئول دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قبرس، ضمن همدردی با تظاهر کنندگان قول کمک مالی تا 8 میلیون یورو را داد.

+++
بریتانیا هم از بحران های همه جانبه سرمایه داری در امان نمانده است و شهروندان این کشور با فقر روزافزون دست به گریبان هستند. بیشتر خانواده ها باید 10 درصد درآمد خود را صرف هزینه انرژی کنند که بار مشکلات سیاسی و اقتصادی آن‌ها را اضافه کرده است.

 در اتفاقی دیگر، پارلمان بریتانیا، لایحه ای را مبنی بر عفو و بخشش عاملین جنایات پلیس و ارتش این کشور که درسال‌های 1960 تا 1998 در کشتار مردم ایرلند شمالی نقش داشتند، به تصویب رساند. در پی تصویب این لایحه خشم مردم ایرلند بر انگیخته شد. مفاد این سند- بخشش- خشم بستگان و قربانیان رویارویی های مسلحانه آن سال‌ها را در پی داشت. همزمان با مسافرت بوریس جانسون نخست وزیر این کشور به منطقه هیلزبورو، خانواده‌های افرادی که در آن جنگ‌ ها جان خود را از دست دادند علیه مصوبه دادگاه دست به تضاهرات زدند.

در ارتباط با بخشش عاملین کشتار غیر نظامیان در ایرلند شمالی، برخی از احزاب انگلستان، مصوبه پارلمان این کشور را محکوم کردند. مری مک دونالد، رئیس حزب ملی جمهوری خواه که در انتخابات مجلس ایرلند شمالی در ماه مه سال جاری به پیروزی رسید اعلام کرد، تصویب چنین لایحه ای در شرایط حاضر نشان داد که کابینه بوریس جانسون، چه در داخل و چه در خارج کشور، مانند یک دولت زور گو و سرکش عمل میکند.

یادآوری می شود، از اواخر دهه 60 تا 1998 رویارویی بین جمهوری خواهان کاتولیک، با پروتستان ها که از ارتش جمهوری خواه ایرلند و در اتحاد با دولت مرکزی بریتانیا عمل می کردند، بیش از 3500 نفر از جمله 1800 غیرنظامی قربانی شدند. در حال حاضر بیش از 900 پرونده در ارتباط با مرگ 1200 نفر باز است و عملاً مصوبه مجلس انگلستان این پرونده را بر خلاف قوانین و کنوانسیون های جهانی بسته اعلام کرده است. زخم عمیقی که همچنان بر پیکر جامعه این کشور باز است.



https://gazeta-pravda.ru/issue/59-31262-36-iyunya-2022-goda/planeta-

protestuet59-22/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 834  - 18 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت