راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خاتمه جنگ یمن

در گرو

آشتی ایران و عربستان

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

آیا جنگ یمن به پایان می رسد؟ آتش بس که از دوم ماه آوریل اجرایی شد، به تازگی برای دو ماه دیگر تمدید شده است.علاوه بر آتش بس؛ مجموعه ای از اقدامات با هدف کاهش درد و رنج مردم، به ویژه با بازگشایی فرودگاه صنعا به روی پروازهای خارجی، تامین سوخت و لغو محاصره برخی شهرها را فراهم کرده است .

سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشر نتایج این آتش بس را چنین برآورده کرده اند: کاهش تعداد تلفات غیرنظامی و امکان سفر به خارج از کشورکه بسیاری از آنها بیمار هستند!

 جنگ یمن تاکنون 377 هزار قربانی داشته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل که در نوامبر 2021 منتشر شد، نزدیک به 60 درصد از قربانیان جنگ نه در جبهه های جنگ بلکه براثر بی آبی و گرسنگی و همچنین انواع بیماری ها مرده اند.

جنگ در 26 مارس سال 2015، تحت نام "توفان قاطع" توسط ائتلاف نظامی کشورهای عربی (امارات متحده عربی، مصر، مراکش، سودان و ...) به رهبری عربستان سعودی آغاز شد.

این مداخله نظامی در امور داخلی یمن با هدف ریشه کن کردن شورش حوثی ها آغاز شد. حوثی ها  "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن را از قدرت برکنار کردند. او صنعا پایتخت یمن را از دست داده و حوثی ها آن را بدست گرفته بودند.

در سال‌های اخیر، سعودی‌ها برای ادامه جنگ در یمن میلیاردها دلار خرج تسلیحات پیشرفته کرده‌اند.

خریدهای انجام شده قابل توجه است: هواپیماهای جنگنده F-15، هلیکوپترهای رزمی آپاچی، نفربرهای زرهی پیرانا (APC)، موشک های هوا به هوا با هدایت مادون قرمز Iris-T، هویتزرهای اتوماتیک سزار با توپ 155 میلی متری، هواپیماهای بدون سرنشین. (پهپاد)، سیستم‌های شناسایی هوابرد  (AEW)، موشک‌های دفاع بالستیک، ناوهای موشک‌انداز، حتی موشک‌های ضد تانک.

شواهد نشان می دهد که چگونه از این سلاح ها به طور مستقیم در جنگ یمن استفاده شد.

بهانه این تهاجم نظامی باز گرداندن "منصور هادی" به قدرت بود، بتدریج مقاصد دیگری هم دنبال شد: مقابله با حوثی های مورد حمایت ایران!

این بهانه امکان سوء استفاده از بهانه همیشگی تقابل "شیعه و سنی" را فراهم کرد. کلید واژه جنگ مذهبی در منطقه.

ایران نقش متحد حوثی‌ها را برعهده گرفت. بویژه با ارائه تجهیزات نظامی به حوثی ها تا بتوانند در مقایل محور عربی به رهبری عربستان مقاومت کنند. امری که شاید عربستان آن را در وسعتی که بعدها این کمک های نظامی به خود گرفت آن را حدس نزده بود. بتدریج جبهه ای دیگر در منطقه شکل گرفت. جبهه ای علیه ایران شیعه در برابر اعراب سنی منطقه. عزمی نظامی در منطقه شکل گرفت بر این پایه که نباید یمن بدست ایران بیفتد. حوثی ها شهر بزرگ "تعز" در  غرب کشور  را محاصره  کردند و آمادگی خود را برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و تامین خدمات اولیه مناطق تحت کنترل خود را اعلام کردند. نوعی تقسیم یمن که حالا با تمدید آتش بس باید دید سرانجام این تقسیم به کجا می انجامد و ایران و عربستان بر سر پایان جنگ در یمن به چه تفاهمی دست پیدا می کنند.

Au Yémen, une guerre oubliée, alimentée par l’Occident | L'Humanité

 (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 834  - 18 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت