راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 "کوید 19"
مرگ برای مردم
ثروت برای میلیاردها

یونگه ولت چاپ آلمان
ترجمه عسگرداوودی


افزایش ثروت سرمایه داران به معنای افزایش فقر تهیدستان است. مطابق داده های گروه «مشاوره مدیریت بوستون» در تحقیقی که پنجشنبه نهم ژوئن منتشر کرد:
دارائی های شخصی در اثر شیوع کرونا به رکورد جدیدی منجر شده است. این دارائی ها به طور کلی در بخش های، مالی و اموال، کارخانه و تجهیزات بیش از ده درصد افزایش یافته و به 473 تریلیون دلار آمریکا (حدود 441 تریلیون یورو) رسیده است. این افزایش عمدتاً به لطف رونق بورس ها بدست آمده است. در ایالات متحده آمریکا اکنون 25800 ثروتمند وجود دارد که ثروت آنها بیش 100 میلیون دلار است. حاکمیت الیگارشها در آلمان نیز مستحکم تر شده است: هم اکنون 3100 سرمایه دار صاحب بیش از یک پنجم کل دارایی های خصوصی آلمان هستند. این صاحبان ثروت از طریق سهام و دیگر اوراق بهادار، سود 8 درصدی بیش از 9 تریلیون دلار در جمهوری فدرال آلمان را در اختیار دارند. دارایی های غیر پولی مانند طلا، نقاشی و املاک و مستغلات حتی 13 تریلیون دلار افزایش داشته است (این افزایش یازده درصدی بوده است.) بازار مسکن برای بساز بفروش ها بویژه پر سود بوده است.
مالیات بر ثروت اگر چه مرتبا ورد زبان وزیر دارائی آلمان است اما تاکنون فقط در حد یک تئوری دهان پرکن باقی مانده است. اولریش اشنایدر، رئیس اجرایی انجمن رفاه آلمان به یونگه ولت گفت: «اگر یک رکورد ثروت، بدنبال رکورد ثروت فعلی حادث شود و تعداد ثروتمندان در آلمان بیش و بیشتر خواهد شد و آنگاه شکاف اجتماعی عظیمی مشکلات اجتماعی موجود را باز هم حاد تر خواهد کرد. پول برای آموزش و پرورش و ایجاد امنیت مالی برای جامعه بویژه برای کودکان فقر، نیاز ضرورت اجتماعی فعلی آلمان است. پول باندازه کافی در اختیار تعداد قلیلی از افراد جامعه می باشد. دولت فقط باید آن را از کسانی که در برخی موارد دیگر نمی دانند دارایی های خود را کجا پنهان ، دریافت کند.»
حتی جنگ در اوکراین و بیم از قحطی جهانی هم کسب و کار سفته بازان را خراب نمی کند: «توسعه رفاه برای ثروتمندادن به طرز شگفت آوری میسر است. حتی در پس زمینه اغتشاشات ژئوپلیتیکی، به ثروت تعداد محدودی افزوده می شود. حتی اگر جنگ ادامه یابد و حلقه تحریم های غرب علیه روسیه تنگ تر شود، اقتصاددانان بر این باورند که سرمایه داران تا سال 2026 قادر خواهند بود ثروت خود را تا پنج درصد در سال افزایش دهند.
افزایش عظیم دارایی ها در سال های اخیر بیش از همه با سیاست پرداخت «نرخ بهره صفر» بانک های مرکزی میسر شده است. بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه تصميم گرفت اصلاحاتی در این امر انجام دهد. از اول ژوئیه نرخ بهره کلیدی در منطقه یورو 25% درصد خواهد بود و خرید اوراق قرضه تریلیون دلاری متوقف خواهد شد. پیش از این رئیس وقت بانک مرکزی آلمان، ماریو دراگی، اعلام کرده بود که می خواهد یورو را «به هر طریقی» نجات دهد. بویژه در کشورهای جنوب اروپا که از «دیکته های ریاضتی» رنج می برند، باید فرصت های تأمین مالی مساعدی در بازارهای مالی داده شود. در نتیجه ی «نوسان نرخ بهره»، خطربروز بحران مالی ـ اجتماعی در منطقه یورو در حال حاضر دوباره در حال افزایش است.
https://www.jungewelt.de/artikel/428151.enteignung-der-arbeiterklasse-geld-anderer-leute.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 836  - 25 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت