راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیپلماسی دروغ

بر غرب حاکم است

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

روز 12 ژوئن دیمیتری نویکوف، معاون رهبر حزب کمونیست روسیه، در برنامه کانال تلویزیونی 1 روسیه، در ارتباط با تبلیغات هیستریک غرب علیه روسیه گفت، کشورهای غربی سال‌ها است که با اطلاعات غلط و ساختگی اقدام‌های گانگستر گونه را علیه کشور ما به راه انداخته اند.

هر چند غرب تا به حال در رویا رویی تبلیغاتی با روسیه، جز رسوایی نصیبی نبرده است، اما همچنان سرسختانه به تلاش خود ادامه می دهد. غربی ها، چندی پیش اعلام کردند هواپیمای سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که  قصد سفر به صربستان را داشت، تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا و عضو سازمان نظامی ناتو، اجازه عبور به هواپیمای حامل او، از فراز کشور خود ندادند. در همین رابطه یکی از نشریات صربستان، به نقل از منابع اطلاعاتی خود خبر داد که ناتو، در صدد برآمد تا هواپیمای وزیر امور خارجه روسیه را وادار به فرود اجباری کند و او را به گروگان بگیرد. هر چند باید امیدوار بود تا این خبر صحت نداشته باشد اما تحقیقات بعدی صحت و سقم آن را ثابت می کند. چنانچه این خبر تبلیغاتی واقعیت داشته باشد، تمام لفاظی های غرب نیز مانند گذشته کذب آن را روشن خواهد کرد.  نماینگان دیپلماتیک کشورها را افرادی تشکیل می‌دهند که هر جایی بن بستی در روابط کشورها بوجود بیاید، آن‌ها وارد گفتگو می شوند. زمانی که رهبران کشورها از مذاکره سر باز میزنند و حتی ژنرال ها وارد میدان کار زار می شوند، دیپلمات ها تلاش می‌کنند تا راه مذاکره و گفتگو را جهت حل مشکلات باز کنند. این موضوع باید بطور جدی مورد بررسی قرار گیرد و من امیدوارم این اطلاعات تأیید نشود. باید توجه داشت که چرا غرب سعی دارد تا ثابت کند چنین روش‌هایی، راه مقابله ایست ممکن و متناسب با شرایط.

مورد دیگر، جنگ اطلاعاتی است که در جریان کنفرانس مطبوعاتی لاوروف، در ترکیه اتفاق افتاد. روزنامه‌ نگاری از کیف، از رئیس دیپلماسی روسیه پرسید « آیا روسیه علاوه بر دزدیدن غله های اوکراین کالاهای دیگری نیز از کشور ما ربوده است؟» وزیر امور خارجه پاسخ داد، «اگر در اوکراین دزدی وجود دارد، شما باید آن را در میان حاکمان اوکراین جستجو کنید»!

نویکوف، در بیانات خود اظهار داشت، هر گروه اجتماعی خواست ها و وظایف خود را به ترتیب اولویت ها دنبال می کند. ضرورت حتمی و لازم برای یک دیپلمات، هوش و دقت، تسلط روشن در بیان افکار و توانایی دفاع از منافع کشور خود است. برخی از دیپلمات ها، وابسته به جریان هایی هستند که عمل آنها، جواب گوی دنیای مدرن امروز نیست. زبان آن‌ها زبانی است عامیانه و مانند گذشته های دور خواهان استفاده از شمشیر برای حل مشکلات جهانی می باشند. مدلی که رژیم های فاشیستی به آن متوسل می شوند. از همین روی، شخصیت و توانایی دیپلمات های روسیه قابل احترام است زیرا آنها می‌توانند متناسب با روند های جهان مدرن و امروزی، افکار و اندیشه‌های خود را چه به صورت نوشتاری و یا تصویری فرموله کرده و در معرض افکار عمومی قرار دهند. حتی رفتار و عمل آن‌ها بمراتب نسبت به گذشته پخته‌ تر و کارآ تر شده است، چرا که مانند غربی‌ها دیپلماسی را بی نهایت تحقیر نکرده‌ اند و به پرنسیب های رفتاری انسان منشانه وفادار مانده اند. به همین مناسبت، دیپلمات های روسیه مورد احترام جهانی، حتی مخالفین ما قرار دارند.

عضو رهبری حزب کمونیست روسیه، تلاش مقامات غربی با توسل به سطح نازل زبان دیپلماسی و با چنگ انداختن به دروغ پردازی های رنگارنگ علیه روسیه را مورد سرزنش قرار داد و گفت، اخیراً چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، روسیه را متهم کرد که در اوکراین از کاشت و برداشت غله جلو گیری کرده و حتی غلات انبارهای این کشور را دزدیده است. این در حالی است که دبیر کل سازمان ملل متحد، رسما اظهارات آقای میشل را رد کرده است. استفان دوجاریک، رئیس سرویس مطبوعاتی این سازمان جهانی نیز با اشاره به برنامه جهانی غذا گفت، چنین اطلاعاتی کذب است و واقعیت ندارد. حال باید قضاوت کرد که این تبلیغات بی‌ پایه و اساس و توهمات علیه مسکو، خصوصا فریب افکار عمومی جهان، سرانجام کار را به کجا خواهد رساند. روسیه باید تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را بکار بگیرد تا همواره، جدید ترین نظرات و پیشنهاد های سازنده خود را به سراسر جهان انتقال دهد.

دیمیتری نویکوف، در اثبات نظرات خود تأکید کرد، تا زمانی که سیاستمداران، دیپلمات ها و سران کشورها به گفتگو و مذاکره فیمابین ادامه دهند، احتمال اینکه اطلاعات درست و با اهمیت راه خود را باز کنند وجود خواهد داشت. من اظهارات استفان دوجاریک، وابسته به سازمان ملل متحد را نتیجه مذاکراتی می دانم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل انجام داد. به همین مناسبت باید همواره در های دیپلماسی را باز گذاشت تا «رسوا شود هر آنکه در او غش باشد».

 

https://www.rline.tv/news/2022-06-12-dmitriy-novikov-o-politicheskom-bazare-

i-vazhnosti-diplomatii-v-usloviyakh-krizisa-mezhdunarodnykh-o/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 836  - 25 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت