راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با پیروزی نامزد چپ

در انتخابات ریاست جمهوری

کلمبیا به جمع

دولت های چپ

در امریکای لاتین پیوست!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کلمبیا با پیروزی "گوستاووپترو" نامزد چپ در این انتخابات پایان یافت و به این ترتیب به جمع 5 کشور دارای دولت های چپ در امریکای لاتین یک کشور دیگر افزوده شد.

گوستاو پترو با 50.7 درصد آرا بر رقیب رستگرا خود پیروز شد. او یک چریک پا به سن و  سابق است که در سال 1990 سلاح خود را  زمین گذاشت و وارد مبارزه سیاسی شد و علیرغم آن که بارها از سوی گروه های شبه نظامی به مرگ تهدید شد، به مبارزه سیاسی  خود ادامه داد.

شعار او در این انتخابات "اتحاد همه نیروهای مترقی کلمبیا" بود. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا  که ماه می انجام شد او  40.3 درصد آرا را بدست آورد. او شیفته "گارسیا مارکز" نویسنده رمان "صد سال تنهائی" است. نویسنده ای که پیوسته از انزوای 200 ساله کلمبیا و مبارزه چریکی نوشته است.

چریک سابق جنبش 19 آوریل، در سال 1977 وارد مبارزه مسلحانه شد و در 1990 از ارتش خارج شد. در پایان قراردادهای صلح، او به طور قطعی مبارزان چریکی در کلمبیا را ترک کرد تا وارد عرصه سیاسی شود و اکنون در 62 سالگی  سکان ریاست جمهوری کلمبیا را بدست گرفته است. او که چند سال شهردار شهر "بوگوتا " بود. (2012-2015) امیدوار است. بدست آمدن استقلال کلمبیا 11 نسل به درازا کشید. استقلالی که هدف آن رهائی مردم از فقر بود. "گوستاو" مانند "اوا مورالس" رئیس جمهور سابق و انقلابی "بولیوی" از بومیان کلمبیاست که در یک خانواده فقر بدنیا آمد. در بولیوی مورالس را با یک کودتای امریکائی توانستند برکنار کنند که این برکناری و خروج او از بولیوی طول نکشید و در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، یکی از یاران وهمفکران او برنده شد و بار دیگر جنبشی که مورالس رهبری آن را برعهده داشت به قدرت رسید ومورالس مانند پدر خوانده دولت جدید به بولیوی بازگشت. حالا "گوستاو" تجربه مورالس را پشت سر دارد و باید دید چگونه خواهد توانست در مقابل کارشکنی ها و توطئه های امریکا مقاومت خواهد کرد. اکنون کلمبیا به جبهه دولت های چپ از جمله ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و کوبا می پیوندد. جبهه ای که روی حمایت اقتصادی و نظامی چین و روسیه حساب می کند، البته با این احتیاط که طعمه امریکا نشوند.

اندیشه "گوستاوو پترو"، مجموعه ایست از مارکسیسم و الهیات رهایی بخش که مانند پنج کاندیدای چپ دیگر قبل از خود که برای دفاع از عدالت، صلح و برابری جان خود را از دست دادند، باید خود را در برابر شبه ‌نظامیان افراطی که شبکه های بین المللی قاچاق مواد مخدر را در اختیار دارند خود را حفظ کند و روی حمایت جنبش اجتماعی توده ای کلمبیا حساب کند. او وعده داده که کلمبیا را از مدل استخراج گرایانه (توسعه اقتصادی مبتنی بر بهره برداری از منابع) خارج کرده و اصلاحات ارضی را توسعه خواهد داد و بهداشت را ملی خواهد کرد و  آموزش را مجانی و برابری جنسیتی را حاکم. او فرزند یک "پیمان تاریخی" است که حزب کمونیست کلمبیا و حزب عوام (فارک سابق) آن را بنیانگذاری کرده اند. گوستاو می گوید کلمبیا به گفتگوهای اجتماعی نیاز دارد. کشور در جنگ است و چند قطبی شده است، پل های ارتباط اجتماعی عملاً ویران شده اند. ساختن این پل ها، اجازه دادن به افراد متفاوت که به  ما بپیوندند از اهداف من است.

----------------

کلمبیا چهارمین کشور بزرگ آمریکای لاتین «پس از برزیل و آرژانتین و پرو» ست که نزدیک به 52 میلیون جمعیت دارد و یک میلیون و 141 هزار کیلومتر مربع وسعت.  در شمال‌غربی آمریکای لاتین واقع است. از شرق با ونزوئلا، از جنوب با برزیل و پرو، اکوادور و از غرب با پاناما مرز مشترک دارد و از شمال از طریق دریای کارائیب با اقیانوس اطلس و از غرب با اقیانوس آرام هم‌مرز است!

.

. Colombie. Gustavo Petro, le candidat qui veut extirper le pays de sa « solitude » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 837  - اول تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت