راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازار داغ فروش

کمک های اهدائی

در اوکراین!

یونگه ولت آلمان

ترجمه عسگر داوودی

  

در ماه مه، فروشگاه زنجیره ای  Epizentr در شهر Iviv اوکراین تعداد انبوهی از جلیقه های ضد گلوله تولیدی ایتالیا را با قیمت 400 یورو بفروش گذاشت. فیلم فروش این جلیقه های ضد گلوله در اینترنت به یک جنجال خبری منجر شد، زیرا اهدا کننده غربی این جلیقه ها به اوکراین، با شناسائی نوع پارچه و کد های تهیه و فروش متصل شده به کالا، تولیدات شرکت خود را تائید کرد و اینکه کالا های ارسالی برای جبهه های اوکراین بوده است نه برای فروش در فروشگاه های اوکراین. شرکت اهدا کننده موضوع را رسانه ای کرد. بدین ترتیب معلوم شد که اهداء کننده غربی پس از خرید از ایتالیا، جلیقه های نظامی ضد گلوله را در شهر Lviv به اداره منطقه  «چرکاسی» منتقل کرده است تا این اداره آنها را به ارتش اوکراین «تحویل بدهد». اما به دلایلی نامعلوم جلیقه ها بمنظور انبار کردن موقتی تحت عنوان «ذخیره سازی موقت» به انبار شرکت مبلمان upholstered Weneto که متعلق به یکی از نمایندگان پارلمان منطقه است منتقل شده و سپس از فروشگاه های زنجیره ای Epicentre DIY سر در آورده اند که صاحبانش یک زوج متاهل در کیف می باشند. مرد عضو پارلمان است و زن عضو شورای شهر کیف!

داوطلبان لهستانی که در هفته های اول جنگ «تدارکات امدادی» را به منطقه درگیری ها تحویل می دادند، به پورتال OKO.press اطلاع دادند که در تلاش برای بررسی چگونگی پخش جلیقه ها و دسترسی نظامیان اوکراینی به آنها متوجه شده اند که فقط تعداد نیم دوجین از جلیقه های ضد گلوله در بین نظامیان اوکراینی پخش شده است!

رهبری سیاسی اوکراین بخوبی می داند چنین اختلاس هائی چقدر همگانی است. با وجود آنکه در 13 مارس لایحه ای در پارلمان ارائه شد تا مجازات اختلاس کنندگانِ کمک ها غرب به جبهه ها را به شدت افزایش دهد و این لایحه در ماه آوریل نیز به تصویب رسید، اما در «بخور بخور» آنچه که به اصطلاح کمک های بشر دوستانه غرب نامیده می شود، تغییری بوجود نیاورد.

در نمونه ای دیگر، در شهرداری اسمیلا در ناحیه چرکاس، «داوطلبانی» با رشادت تمام آمادگی خود را برای پخش هدایای ارسالی غرب به نظامیان اوکراینی اعلام کردند. آنها حاضر بودند در این راه حتی جان خود را به خطر بیاندازند تا  2000 کارتن کنسرو گوشت های اهدایی را به «جبهه» برسانند، اما این کنسروهای گوشت و ماهی از فروشگاه های زنجیری ای ارتش سر در آورده اند و به قیمت هر کنسرو 3,50  یورو فروخته می شود!

در یکی دیگر از مرکز توزیع برای تدارکات امدادی، زنی به پورتال OKO.press توضیح داد که چگونه در طول راهِ سوخت گیری خودرو برای انتقال کالاهای اهدایی به جبهه ای در منطقه Volnovacha" ، مردی ناشناس با شناسائی قبلی به او نزدیک شده و پرسیده است: «آیا چیزی برای فروش داری؟» این زن می گوید: من به او گفتم چیزی برای فروش ندارم، محتوی خودرو حاوی کمک های اهدائی به جبهه است اما مرد گفت : «برای ما مهم نیست.» این زن گفت: درپیاده روهای خیابان های Lviv، انواع لوازم و مواد غذائی غربی اهدائی به جبهه ها حتی از درون صندوق عقب خودرو های پارک شده در کنار پیاده روها به فروش می رسد.

برای مدتی کوتاه در روستاهای منطقه «ریون»، بطور غیر مترقبه و معجزه آسائی سر و کله انواع ماکارونی با نام تجاری ایتالیایی پیدا شده بود که البته به سرعت برق بفروش رسید. کالائی که در آن منطقه تاکنون هرگز مشاهده نشده بود. در «چرنیوتسی» منطقه بوکوینا، رئیس کلینیک محلی پنج آمبولانس اهدائی از ایتالیا را فروخته و پولش را بالا کشیده است. در Lviv، یک مقام اداره منطقه ای در تلاش برای فروش مینی بوس های اهدائی از فنلاند دستگیر شده است. این مرد سیاستمدار حزب «طرفدار غرب» و «اصلاح گرا» هلوس (صدا) است. (هولوس یک حزبی لیبرال منش و طرفدار اتحادیه اروپا در اوکراین است و دارای 9 کرسی در پارلمان می باشد.م)

حتی تجهیزات نظامی نیز ظاهرا ً از خطر اختلاس معاف نیستند. این موضوع فقط در مورد نظامیانی صدق نمی کند که می کوشند یک کلاشنیکف یا چند نارنجک دستی را بدزدند. چند هفته پيش نيويورک تايمز گزارش داد که رهبری نظامی آمريکا مطمئن نیست که محموله های تسلیحاتی ارسالی از آمریکا پس از رسیدن به اوکراین چه بلائی سرشان می آید!

بدیهی است که غرب خیلی خوب می داند، پس از فروپاشی شوروی چه کسانی را در اوکراین پرورش داده و سر و کار گذاشته است. اورسولا فون در لین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، آخر هفته گذشته به ولودیمیر زلنسکی گفت که بدون کنترل های فشرده تر از طرف اتحادیه اروپا، برنامه تحویل کمک های بیشتر دشوار است. مشکل این است که پای «پول زیادی» در میان است.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 837  - اول تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت