راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم "مولداوی"

نمی خواهند

برده ناتو شوند!

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  

بیش از یک سال و نیم از به قدرت رسیدن "مایا ساندو"، رئیس جمهور مولداوی طرفدار غرب، با شعار رساندن سطح زندگی مردم این کشور به «معیارهای اروپا» می گذرد. ایگور دودون، رئیس جمهور پیشین مولداوی، به مدت چهار سال با وجود کارشکنی های غرب، در همکاری نزدیک با روسیه، موفق شد اقتصاد این کشور را تا حدودی سر سامان بدهد.

دور قبلی انتخابات مولداوی، با دخالت اتحادیه اروپا و با تقلب، به دور دوم کشیده شد و سر انجام با بسیج بیشتر شهروندان رومانیائی و دادن پاسپورت مولداوی به آن‌ها، در رأی گیری دور دوم انتخاباتی، مایا سوندای طرفدار آمریکا، با در صد کمی ایگور دودون را به عقب راند و رئیس جمهور شد.

رئیس جمهور جدید در اولین گام خود کلیه روابط اقتصادی مولداوی را با روسیه لغو کرد و دست کشورهای غربی را برای « تغییر برنامه های اقتصادی» باز گذاشت. در نتیجه پس از یک سال و اندی اقتصاد این کشور رو به ویرانی گذاشت و تورم  تا 12 در صد بالا رفت.

در ارتباط با وضعیت فاجعه بار اقتصادی و خرید سلاح های مدرن از غرب، به بهانه «مقاومت در برابر تهدید روسیه»، حزب کمونیست این کشور همراه با حزب جنبش سیاسی اجتماعی برابری «شور»، دعوت به اعتصاب و راه پیمایی کردند. سرانجام، روز 13 ژوئن، هزاران نفر در پایتخت مولداوی، با در دست داشتن «دیگ ها و ماهی تابه های خالی» به خیابان‌ها آمدند. هدف از چنین اقدامی جلب توجه مقامات این کشور به وجود فقر و کمبود ضروری ترین مواد غذایی بود. تظاهر کنندگان با کوبیدن قاشق بر ظروف غذا، شعار دادند: «نه به افزایش قیمت ها»، «استعفا استعفا» و «انتخابات زود هنگام». خود را به محل پارلمان رساندند و ظرف های خالی  را روی پله ها ساختمان گذاشتند.‌

در ادامه تظاهرات "دیانا کرامان"، عضو حزب کمونیست و نماینده پارلمان مولداوی در سخنانی گفت: «این روزها به «لطف مدیریت دولت» کنونی، تنها ظرف های خالی و بدون غذا برای ما بجای مانده است. حکومت ما را به جایی رسانده است که نه چیزی برای سیر کردن شکم فرزندانمان داریم و نه پولی برای خرید مواد غذایی. تا به حال نیز به اشکال مختلف هر چه زبان به اعتراض گشوده ایم، گوشی برای شنیدن دردهای مردم نبوده است. به همین سبب روانه خیابان ها شدیم تا نشان دهیم که شهروندان کشور را به چه تنگنا هایی کشانده اند. خواه نا خواه ما شما را وادار به استعفا خواهیم کرد و باید برگردید به همان جایی که شما را فرستاده اند» (مایا ساندو، اهل رومانی است و شهروندی آمریکا را نیز دارد).

در بخش دیگری از سخنرانی‌ها "مارینا تاوبر"، نماینده پارلمان و عضو رهبری حزب«شور» (برابری) اظهار داشت:« ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که فقر و بی پولی در جامعه روز به روز حاد تر می‌شود و حتی باز کردن یخچال هایمان دیگر ضرورتی ندارد. بحران های اقتصادی و اجتماعی رو به افزایش است و حزب PAS (عمل و انسجام) حاکم به رهبری مایا ساندو، قوانینی را در دستور کار مجلس می‌ گذارد که هیچ سنخیتی با بهبود کیفی زندگی شهروندان ندارد».

شرکت کنندگان در مراسم اظها می داشتند، « وعده‌های شیرین» قبل از انتخابات حزب حاکم دیگر غیر قابل تحمل است و تنها راه برون رفت از بن‌ بست های بوجود آمده و بقای کشور سرنگونی حاکمان وابسته به غرب می باشد.

قیمت های مواد غذایی، حتی در مقایسه با ماه گذشته 2.5 در صد افزایش یافته است. محصولات غیر خوراکی 2.48 و قیمت سوخت اتومبیل ها رقم  17.5 در صد را نشان می دهد. این در حالی است که تورم فعلی نسبت به سال 1999 به میزان 53.6 درصد بالا رفته است.

با تشدید بحران اقتصادی در جمهوری مولداوی، مقامات با اظهارات بلند پروازانه و از مردم می‌ خواهند تا هر چه بیشتر از مصرف روزانه خود کاسته و با صرفه جویی هر چه بیشتر از گاز و برق به «اقتصاد کشور کمک کنند»!

یادآوری می شود، طی سال های گذشته، شخصیت‌ها و احزاب سیاسی مولداوی افتادن این کشور را به سراشیبی مخرب  سیاست‌های غرب و عواقب ایجاد بحران های اقتصادی و سیاسی را به روشنی مطرح کرده بودند.

مولداوی از نظر سوق الجیشی در منطقه ای قرار دارد که با یک فاصله کوتاه، از طریق رود خانه‌ دانوب، به دریای سیاه و به بندر با اهمیت "ادسا" متصل می شود. از همین روی ایالات متحده و بریتانیا طی سال‌های اخیر کوشش کرده‌اند تا بر این منطقه حاکم شده و با ایجاد پایگاه نظامی و ارسال اسلحه پشت جبهه اوکراین را مستحکم کنند. نتیجه چنین سیاستی است که اقتصاد مولداوی ویران شده و جامعه نیز به مرحله انفجاری رسیده است. اهمیت دیگر این باریکه، حضور نیروهای حافظ صلح روسیه است که از سال 1992 تا به حال در استان پریدنسترویه، در مولداوی مستقر می‌ باشند. با روی کار آمدن "ساندو" غرب بر آن است تا نیروهای نظامی روسیه را از این منطقه بیرون کند.

امریکا و بریتانیا، همراه با اتحادیه اروپا، تلاش دارند تا اوکراین، گرجستان و مولداوی را وارد اتحادیه اروپا کرده و حلقه محاصره روسیه را کامل کنند. درجریان رویدادهای اوکراین غرب کلیه رسانه های خبری روسیه را در این کشور مسدود کرد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/63-31266-16-iyunya-2022-goda/my-golodaem-

poka-vy-nabivaete-karmany/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 837  - اول تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت