راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش زنان

در دولت جدید

چپ کلمبیا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

تهدید به قتل "گوستاوو پترو" رئیس جمهور منتخب کلمبیا روزبه روز شدید تر و بیشتر می شود و بی اعتناء به این تهدیدها کابینه خود را با حضور بومیان تشکیل داده و یک فمینیست را هم بعنوان معاون خود برگزیده است. "فرانسیا مارکز" اولین زن آفریقایی- کلمبیایی است که به این مقام دست یافته است. جمعیتی که همچنان به جشن پیروزی چپ ادامه میدهند، در "پایتخت" انرژی مثبت به رئیس جمهور منتخب میدهند. رئیس جمهوری که به تهدیدها  عادت کرده است. تعهدات او به حقوق زنان، آفریقایی- کلمبیایی و فعالیت های زیست محیطی او همیشه با مخالفت های خشونت آمیز همراه بوده است. فرانسیا مارکز، معاون 40 ساله رئیس جمهور، عملا رهبری بومیان طرفدار رئیس جمهوری را برعهده دارد. او اهل منطقه "کائوکا" در جنوب غربی  کلمبیاست. سرزمینی که در آن نزدیک به 250 هزا نفر از نواده های بردگان آفریقایی به سختی در آنجا زندگی میکنند و مجبور به کار در معادن میباشند. جمعیت کنونی "کائوکا " ثروت خود را غارت شده توسط شرکت های چندملیتی می بیند و از نژادپرستی سیستماتیک رنج می برند. فرانسیا مارکز از سن 13 سالگی ایده جامعه خود در مخالفت با پروژه سدسازی را به ارمغان آورد. کنشگری که به سرعت با مسئولیت های خانوادگی همراه شد. او در 16 سالگی اولین فرزندش را به دنیا آورد و او را به تنهایی بزرگ کرد. او برای تأمین مخارج زندگی خود، به طور متناوب در یک معدن طلا و سپس به عنوان نظافتچی کار کرد. "فرانسیا مارکز" از زنان سیاه پوستی که قربانی نژادپرستی و خشونت جنسی هستند دفاع می کند. او در سال 2018 گفت: "کلیشه هایی در مورد زنان آفریقایی پخش میشود که با واقعیت مطابقت ندارد. اینکه آنها روسپی هستند، وسواس جنسی دارند و..."

مبارزه او برای محیط زیست، جایزه "گلدمن "را برای به ارمغان آورد. این  پاداش راهپیمایی بیش از 560 کیلومتری است که او در سال 2014 راه اندازی کرد و فعالیت های غیر قانونی در معادن را متوقف کرد. البته مجبور به نقل مکان شد زیرا خطر مرگ او را تهدید می کرد. در 4 می 2019، از یک ترور مسلحانه جان سالم بدر برد. او قبلاً در سال 2018 اعلام کرد: "من در ترس دائمی زندگی می کنم، همیشه در خیابان مواظبم که ببینم آیا مرا دنبال می کنند یا خیر؟". در 15 آگوست 2020، همه زندگی خود را وقف امور سیاسی کرد و در توییتی نوشت: «من می‌خواهم نامزد انتخابات ریاست جمهوری  درکشور شوم.» دو سال برای او کافی بود تا در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری مقام سوم را به دست آورد و  اکنون از سوی "گوستاوو پترو" رئیس جمهور کلمبیا به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب شده است. او همزمان با قرار داشتن در سمت معاون ریاست جمهوری برای رهبری یک وزارت جدید در زمینه حقوق زنان، جوانان و اقلیت های قومی یا جنسی در تلاش است تا صدای کسانی شود که صدایشان در کشور شنیده نمی شود!

. En Colombie, la vice-présidente Francia Marquez, nouveau visage du progrès social | L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 838  - 8 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت