راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تحریم روسیه

"ونزوئلا" را

عزیز غرب کرد!

یونگه ولت- ترجمه عسگرداوودی

  

دولت آلمان ظاهرا قصد دارد ادامه کار پالایشگاه PCK را در شویدت (شهری درشمال شرقی استان براندنبورگ آلمان) با نفت ونزوئلا تأمین کند. همان طور که اتاق بازرگانی آلمان و روسیه روز سه شنبه در روزنامه «تلگرام صبحگاهی» گزارش داد، نفت از آمریکای جنوبی علیرغم تحریم های ضد روسیه، می تواند دست کم تا حدودی جایگزین واردات از روسیه شود و به جلوگیری از تعطیلی پالایشگاه کمک کند. بر اساس شواهدی، این پالایشگاه دیگر اجازه نخواهد داشت نفت روسیه را از اول ژانویه پردازش کند. علاوه بر 1200 شغل در کارخانه PCK، ده ها هزار شغل دیگر در شرق آلمان نیز در معرض خطر حاصل از تحریم های غرب علیه روسیه هستند. در حال حاضر این پالایشگاه سوخت بخش های بزرگی از منطقه را تأمین می کند. در منطقه برلین- براندنبورگ، 90 درصد سوخت های فسیلی از این پالایشگاه تامین می شود.

روزنامه «اوراق تجاری» روز دوشنبه نوشت پایان ماه مه امسال در اجلاس اتحادیه اروپا، اولاف شولز صدر اعظم آلمان، همکارانش را «با سخنرانی مفصل در مورد معضل انرژی آلمان» در بروکسل شگفت زده کرد. گفته می شود این سیاستمدار از حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) به عنوان مثال به وضعیت وخیم ادامه کار پالایشگاه مذکور استناد کرده است، پالایشگاهی که بدون نفت روسیه امکان ادامه کارش غیر ممکن است.

از زمان اعمال تحریم ها علیه روسیه که اقتصاد آلمان را تحت تأثیر قرار می دهد، دولت آلمان به دنبال تامین کنندگان جدید انرژی در سراسر جهان می باشد. اما قراردادهای برنامه ریزی شده با امارت قطر هنوز به عنوان مثال تاکنون بی نتیجه مانده است. بر اساس اطلاعات روزنامه اوراق تجاری، اکنون واردات نفت از ونزوئلا کشوری که تا همین اواخر از سوی وزارت امور خارجه فدرال به عنوان «کشوری با حاکمیت دیکتاتوری» و «رهبری دیکتاتور» مورد اهانت قرار گرفته می شد، برای کمک به خروج از این معضل در نظر گرفته شده است. مواد اولیه از کشور آمریکای جنوبی خواص شیمیایی مشابهی با نفت روسیه دارد که تقریباً 60 سال است که از طریق خط لوله درمنطقه «وزبا» به پالایشگاه شویدت تحویل داده می شود.

برلين پس از آن که وزارت امور خارجه آمريکا تحريم های تنبيهی آمريکا را که در اوايل ماه ژوئن علیه ونزوئلا وضع شده بود و بدین طریق پيشتر صادرات نفت به اروپا را نیز ممنوع کرده بود، کاهش داده و امکان انعقاد قرارداد با کاراکاس را مطرح کرده است. شرکت های انرژی اروپایی انی (ایتالیا) و رپسول (اسپانیا) اعلام کردند که از ماه ژوئیه بار دیگر نفت خام را از ونزوئلا وارد خواهند کرد. قرارداد با شرکت انی حجمی معادل 3,8 میلیون بشکه می باشد، قراردادی که شرکت رپسول در این رابطه با ونزوئلا بسته است نیز همین مقدار می باشد.

با این حال، به گزارش روزنامه اوراق تجاری، دولت آلمان هنوز نمی داند که آیا برداشتن تحریم ها علیه ونزوئلا فقط به صنعت نفت و گاز محدود می شود یا اینکه  بخش های دیگر تجاری را نیز در بر می گیرد زیرا این موضوع منوط به اجازه آمریکا می باشد.

«نیکولاس مادورو»، رئیس این کشور آمریکای جنوبی، در ابتدای ماه ژوئن تأیید کرد که واشنگتن چراغ سبز برداشتن تحریمهای نفتی را که تاکنون توسط آمریکا اعمال شده بود به اروپا داده است. اما اینها فقط گام های کوچکی هستند. مادورو گفت: ما همچنان خواستار لغو تمام تحریم ها هستیم. ونزوئلا با تقریباً 304 میلیارد بشکه، بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد. مادورو تاکید کرد: نفتی که جهان به آن نیاز دارد در ونزوئلا است و ما آماده مذاکره در صلح و حاکمیت در هر زمان هستیم. وی در عین حال نسبت به پیامدهای سیاست تحریم های غرب هشدار داد. وی تصریح کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا فکر می کردند می توانند روسیه را با تحریم ها نابود کنند، اما عکس آن ثابت شد. روسیه یک قدرت «انرژی و کشاورزی -صنعتی است.» با تصمیمات غیرمنطقی اخیر اتحادیه اروپا علیه نفت و گاز روسیه، قیمت یک بشکه نفت می تواند به 150 دلار افزایش یابد. این امر به همراه تورم شدیدا تصاعدی موجود می تواند منجر به تعمیق بحران در آمریکا و اروپای غربی شود.»

نباید فراموش کرد که تا ابتدای سال گذشته رئیس دولت و دولت ونزوئلا از سوی دولت آلمان به رسمیت شناخته نمی شد حتی وزارت امور خارجه آلمان ادعا می کرد که خوان گوایدو سیاستمدار مخالف مورد حمایت واشنگتن را که در ژانویه 2019 خود را «رئیس جمهور موقت» اعلام کرده بود، نماینده این کشور 29 میلیونی می شناسد! یادآوری می شود که این فقط آلمان نیست که برای تامین انرژی سوختی دست بدامن «دیکتاتور ادعائی» شده است بلکه دولت بایدن نیز به «همین درد دچار» است. صنعت نفت ونزوئلا تا قبل از حضور هوگو چاوز در صحنه سیاست این کشور در تسلط نئولیبرالیستی شرکت های آمریکائی قرار داشت. بدستور چاوز صنعت نفت ونزوئلا «ملی» اعلام شده و اکنون صنعت یک دارائی «خلقی» محسوب می شود.

https://www.jungewelt.de/artikel/428505.sanktionen-berlin-hofft-auf-maduro.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 838  - 8 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت