راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دعوت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

از چپ جهانی برای حمایت از روسیه

جهان در حال تغییر

بدون بازگشت است

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

 ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

در ارتباط با تلاش حزب کمونیست روسیه، جهت اهمیت پشتیبانی چپ جهانی از فدراسیون روسیه در سرکوب نازیسم در اوکراین، یوری آفونین، یکی از معاونین رهبر حزب کمونیست روسیه، در برنامه 60 دقیقه کانال اول تلویزیون روسیه یاد آوری کرد: حزب کمونیست فدراسیون روسیه سال هاست که ارزشمندی و اعتبار سیاست خارجی روسیه را به نیروهای چپ جهانی معرفی میکند و آنها را برای حمایت از این کشور فرا میخواند.

در این برنامه، وی تغییر قابل توجهی را در موضع گیری سیاستمداران غربی در ارتباط با عملیات نظامی ویژه روسیه، در دونباس و اوکراین بر شمرد. نخست، عده ای از سیاستمداران اروپایی اظهاراتی داشتند مبنی بر اینکه کیف باید امتیازاتی را برای روسیه در نظر بگیرد. بویژه، ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مرتباً به این موضوع اشاره کرده است.

موضوعی است قابل درک: به دنبال نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه، ائتلاف ماکرون اکثریت خود را در پارلمان از دست داد و ائتلاف چپ به رهبری «ژان لوک ملانشون» به دومین نیروی سیاسی مهم کشور تبدیل شد. در فرانسه حتی ممکن است دولتی در مخالفت با رئیس جمهور شکل بگیرد. در عین حال، چپ فرانسه به شدت با ارسال تسلیحات فرانسوی به اوکراین مخالف است و خواستار خروج این کشور از ناتو است. در مجموع، با طولانی شدن درگیری نظامی در اوکراین، اروپا خسارت های هنگفتی را متحمل شده است و به همین مناسبت ضرورت صلح را عمیقا احساس می کند.

در همین ارتباط، طی چند روز گذشته، بیانیه ای بسیار قابل توجه از سوی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بیان شد که همچنین به احتمال ضرورت عقب نشینی کیف و دادن امتیازها، به منظور توقف خصومت ها اشاره کرد. هر چند تا به حال، لفاظی مقامات آمریکایی کاملا متفاوت بوده است: آن‌ها اظهار می دارند، ما به اوکراین سلاح های زیادی خواهیم فرستاد تا این کشور شاهد پیروزی خود بر روسیه باشد.

معاون اول رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه، به بیانیه «الکسی آرستویچ»، مسئول تبلیغاتی رژیم کیف اشاره کرد که به عنوان فروشنده آموزش های مختلف تبلیغی و شارلاتانی در اینترنت به شهرت رسید. او روزی یک حرف کاملا منطقی بر زبان آورد. وی در ارتباط با اولین تحریم های ضد ایرانی توسط غرب که  بلافاصله پس از انقلاب سال 1979 اعمال شد اشاره کرد و گفت: ایران بیش از 40 سال است که تحت تحریم های غرب به سر می برد اما نه تنها سقوط نکرده است، بلکه از نظر اقتصادی در حال رشد است، از جمله در توسعه صنایع پیشرفته موفقیت هایی به دست آورده است. آرستوویچ، در این زمینه اعتراف کرد که انتظار اینکه تحریم های غرب روسیه را سرنگون کند، ادعای پوچی است.

یوری آفونین، تاکید کرد که توانمندی های روسیه به مراتب فراتر و گسترده‌ تر از توانایی های ایران است. ما وسیع ترین قلمرو جهان را با منابع طبیعی عظیم در اختیار داریم. ما دارای میراث عظیم اتحاد شوروی هستیم: اعم از صنعتی، علمی، فنی، که اصلاح طلبان لیبرال هر چقدر هم تلاش کردند نتوانستند آن میراث را به طور کامل نابود کنند. بنابراین، روسیه امروز از همه گونه امکانات جهت رشد و توسعه برخوردار می باشد.

از همین روی، غرب در حال درک این موضوع است که اعمال تحریم‌های ضد روسی واقعاً به بن بست رسیده است. ضمن اینکه اقتصاد روسیه در حال فروپاشی نیست، بلکه برعکس، اقتصاد کشورهای غربی، از جمله آمریکا، در سراشیبی بحران قرار دارد. صد البته که خود آن‌ها آسیب های بسیار جدی از این تحریم ها را متحمل شده و خواهند شد. علاوه بر این، برای سیاستمداران غربی آشکار می شود که روسیه، همچنان به موفقیت های نظامی خود ادامه می دهد و مناطق بیشتری از دونباس و اوکراین را آزاد می کند. چنانچه این روند ادامه یابد، سقوط رژیم دست نشانده نازی ها در کیف، کاملا عینی خواهد شد. درک این مسائل است که منجر به ایجاد تغییر در لفاظی های غربی‌ها شده است.

از منظری دیگر، هراس اصلی غرب به این واقعیت مربوط می شود که کل جهان شروع به تغییر غیرقابل برگشت کرده است. پایان سلطه جهانی امپریالیست های غربی در حال انجام است. غرب درک می کند که در حال از دست دادن روسیه به عنوان تأمین کننده مواد خام آن‌ها است. چرا که تامین مواد خام روسیه در 30 سال گذشته برای اقتصاد غربی‌ها اهمیت بسیاری داشته است. وقتی روسیه تولید خودرو، هواپیما، تجهیزات، کالاهای مصرفی را در کشور خود باز سازی و تولید کند، غرب روسیه را به عنوان بازار کالا های خود از دست خواهد داد. در صورتی که امپریالیسم، پس از نابودی اتحاد جماهیر شوروی، سیستم وابستگی اقتصادی خود را بر اساس مواد اولیه روسیه سازمان داده بود.

نماینده فراکسیون حزب کمونیست روسیه در مجلس دوما، متذکر شد، روسیه جایی در سیستم جهانی امپریالیستی ندارد. نیاز حتمی و اساسی کشور ما داشتن اقتصاد مستقل و نظام سیاسی خاص روسیه است. علاوه بر این روسیه با داشتن استقلال سیاسی و اقتصادی مستقل، همراه با چین قدرتمند و سوسیالیست، می‌توانند امید کامل تسلط غرب را بر جهان به یأس مبدل سازند.

در حال حاضر کدام نیروهای سیاسی جهانی می تواند متحد روسیه در مبارزه ضد امپریالیستی در کنار روسیه قرار بگیرند؟ ما کمونیست های روسیه انتظار آنچنانی از کمونیست های اروپایی نداریم. ما برخی از مواضع و ارزیابی های سیاسی آنها را درک نمی کنیم. لذا در جهان دقیقاً نیروهای چپی وجود دارند که به طور مداوم با سیاست تهاجمی بلوک امپریالیستی غرب مخالفت می کنند. چپ فرانسه مخالف هرگونه دخالت کشورشان در درگیری‌های نظامی در اوکراین است. حزب چپ آلمان «لینکه» در پارلمان این کشور، در مخالفت با عرضه تسلیحات سنگین از طرف دولت آلمان به کیف، رای داد. حزب کمونیست ایتالیا اخیراً به صراحت اعلام کرد، «ناتو مسئول درگیری در اوکراین است، در حالی که روسیه در واقع باید از خود دفاع کند». از این نمونه‌ها را بیشتر می‌توان مثال آورد.

آفونین، در ادامه یاد آوری کرد، حزب کمونیست فدراسیون روسیه، سال هاست که ارزشمندی و اعتبار سیاست خارجی روسیه را برای نیروهای چپ جهانی توضیح داده است و آنها را جهت حمایت از تلاش‌های خود بسیج می کند. به عنوان مثال، در سال 2017، حزب کمونیست فدراسیون روسیه صدها سازمان چپ جهانی را از سراسر جهان در روسیه گرد هم آورد تا یکصدمین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر و همچنین جشنواره بین المللی جوانان و دانشجویان را جشن بگیرند. این جشنواره 8000 نفر شرکت کننده از 183 کشور را در بر گرفت.

عضو رهبری حزب کمونیست روسیه تأکید کرد، در شرایط حاضر، مواضع ما مورد حمایت کشورهای سوسیالیستی مانند چین، ویتنام، کوبا و همینطور ونزوئلا، هندوستان و بخش قابل توجهی از جهان عرب است. در این رابطه، هر چه موفقیت های روسیه در عرصه های داخلی و خارجی بدرخشد، ما بیشتر به مرکز جاذبه همه نیروهای مترقی و ضد امپریالیستی جهان تبدیل خواهیم شد.

 

https://www.rline.tv/news/2022-06-22-yuriy-afonin-kprf-mobilizuet-levye-sily-

mira-na-podderzhku-nashey-strany/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 838  - 8 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت