راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه میراث دار

اتحاد شوروی است

گرد آوری و ترجمه- نعمت بوستانی

  

با سقوط اتحاد شوروی، به میزان گسترش و تنگتر شدن حلقه سازمان نظامی ناتو در اطراف فدراسیون روسیه و تهدید های نظامی، نخبگان این کشور برای نجات و حفظ منافع ملی خود، در بدو امر به سر و سامان دادن وضعیت داخلی روسیه اقدام کردند. در ارتباط با امنیت ملی و با توجه به ذخائر باقی مانده از میراث نظامی اتحاد شوروی، ارتش این کشور نیز از هر نظر مورد توجه قرار گرفت تا جایی که در حال حاضر، ارتش روسیه تبدیل به یکی از مقتدر ترین ارتش های جهان گردیده است.

رهبران روسیه با آمادگی همه جانبه، منتظر نماندند تا سازمان متجاوز ناتو، خاک این کشور را مورد تهاجم قرار دهد. آماده‌ ترین منطقه ای که می‌توانست حمله نظامی به خاک روسیه، از طریق آن صورت بگیرد اوکراین بود که همواره رصد و مورد شناسایی واقع می شد. سرانجام ارتش روسیه، با پیش دستی عملاً ارتش دست پروده آمریکا و انگلستان اوکراین را، همین‌طور نیروی 60 هزار نفری مزدوران فاشیست آموزش دیده توسط غربی‌ها را در اواخر ماه فوریه، با حمله نظامی ویژه، برق آسا از کار انداخت و توان رزمی آنان را خنثی کرد.

با سقوط  اتحاد شوروی، در سال‌های اولیه دهه 90 قرن گذشته و بر اساس توافقات بین‌المللی روسیه میرات دار اتحاد شوروی شد. تمام سلاح های اتمی از سرزمین های اتحاد شوروی سابق جمع آوری و به روسیه منتقل گردید. بدهکاری های اتحاد شوروی را روسیه تقبل کرد و طلب کاری ها نیز باید به روسیه باز پرداخت می‌شد و…

(بیشترین بدهی ها را مصر با حدود 20 میلیارد، ویتنام 40 میلیارد، سودان تقریباً 10 میلیارد و… که جملگی بخشیده شدند.)   

با اقتدار پیدا کردن روسیه در زمینه‌های اقتصادی و نظامی، نگاه بیشترین جمهوری های اتحاد شوروی سابق به رونق و توانمندی روسیه معطوف شده است. از همین روی، هم روسیه - در درجه اول- و هم تعدادی از جمهوری های سابق منطقاً خواهان لغو غیر قانونی انحلال اتحاد شوروی می باشند. صدا هایی که از هر طرف به گوش می رسد و خواسته می‌ شود تا وارث اتحاد شوروی جمع جمهوری های گذشته را بار دیگر متمرکز کند.

بر همین بستر، اخیراً یوگنی فدروف، یکی از معاونان مجلس دومای روسیه، عضو رهبری حزب «روسیه واحد»، از مجلس در خواست کرد تا به رسمیت شناختن استقلال لتونی، لیتوانی، استونی و اکراین، پس گرفته شود. فئدوروف، خصوصا در ارتباط با لغو استقلال لیتوانی می گوید، اهمیت لیتوانی از آنجا ناشی می‌ شود که با منطقه کالنینگراد، کم‌ ترین فاصله را دارد و حضور نیروهای نظامی ایالات متحده و ناتو در این جمهوری، مستقیماً امنیت ملی فدراسیون روسیه را به مخاطره انداخته است. هر چند روسیه، نباید فقط به مورد لیتوانی بسنده کند، زیرا کلیه جمهوری های تجزیه شده اتحاد شوروی، از نظر قانون مجلس شورای خلق های اتحاد شوروی غیر قانونی است.

  یاد آوری می شود، بنا بر تصمیم تبهکارانه ای که در دسامبر سال1991 با مدریت جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا، با امضای سه نفر، بوریس یلتسین رئیس جمهور روسیه، لئونید کراچوک رئیس جمهور اوکراین و استانیسلاو شوشکویچ رئیس جمهور بلاروس گرفته شد، اتحاد شوروی منحل اعلام گردید. مدتی پس از این تصمیم خائنانه، کنگره خلق های اتحاد شوروی در مسکو تشکیل گردید و رأی به ماندن جمهوری ها در چارچوب اتحاد شوروی داد. سر انجام یلتسین فرمان به توپ بستن مجلس را داد که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر شد.    

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 838  - 8 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت