راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بومیان "اکوادور"

در جنبش خیابانی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

کنفدراسیون قدرتمند ملیت های بومی کشورهای امریکای لاتین دربرابر افزایش قیمت ها در "اکوادور" در برابر دولت صف آرائی خیابانی کرده است. دولت هنوز تن به مذاکره با تظاهر کنندگان نداده و همچنان به راه حل سرکوب ادامه میدهد. بهانه سرکوب، همان بهانه ایست که درتمام کشورهای دیگر به آن استناد می کنند: "علیه نظم عمومی و قانون اساسی".

معترضان مردم بومی اکوادور هستند که دولت تحمل دیدن و شنیدن صدای آنها را ندارد. از 13 ژوئن، مردم اکوادور بی وقفه درحال تظاهرات و اعتصاب هستند. آنها حتی مقر دولت محلی را اشغال کرده، پرچم ها و مشعل ها را به اهتزاز درآورده اند و راه رسیدن به پایتخت را مسدود کرده اند.

علیرغم اعلام وضعیت اضطراری در سه استان و دستگیری ها، مردم بومی علیرغم سرکوب خشن نظامی، در سه استان کشور حاضر به ترک خیابانها نیستند. آنها با فراخوان کنفدراسیون قدرتمند ملیت های بومی اکوادور (Conaie) بسیچ شده اند و اکنون  معلمان، دانش آموزان و کارگران نیز به آنها ملحق شده اند.

افزایش قیمت ها، به ویژه سوخت انگیزه تظاهرات شده است. از دسامبر 2021، فقر به رقم 27.7 درصد رسیده است. 10.5 درصد از جمعیت در فقر شدید بسر می برند. انفجار اجتماعی کنونی یادآورتظاهرات  سال 2019 است که اهداف مشابه داشت. خواست های تظاهر کنندگان عبارت است از:

لغو وضعیت اضطراری نظامی، ترک محل تجمع مردم توسط پلیس و نیروی نظامی، پایان سرکوب، کاهش قیمت ها به 1.50 دلار برای گازوئیل (در مقایسه با 1.90 دلار)، وام های بانک  برای 4 میلیون خانواده و توقف پروژه اعطای امتیاز معادن به سرمایه گذاران  در مناطق بومی.

نمایندگان مجلس با 81 رای از 137 رای قطعنامه ای را تصویب کرده که خواستار یک پیشنهاد جدی، روشن و صادقانه از سوی دولت برای گفتگو و تشکیل میزگردی با حضور نمایندگان سازمان ملل، صلیب سرخ، دانشگاهی ها و کلیسا کاتولیک است. قوه مجریه همچنان از سیاست نئولیبرالی خود دفاع می کند. دولت می گوید نمی تواند وضعیت فوق العاده را لغو کند، زیرا پایتخت بی دفاع است!

رئیس دولت که یک میلیونر است با پیشنهاد افزایش کمک های ماهیانه از 50 به 55 دلار برای فقیرترین خانواده ها و همچنین کمک به کشاورزان تلاش کرده اوضاع را آرام کند اما رئیس کنفدارسیون، این اقدامات را "توهین آمیز" خوانده  است.

شعار معترضان: "دموکراسی یا هرج و مرج، نتیجه نبرد بزرگ است." وزیر دفاع می گوید:،«نیروهای مسلح اجازه نخواهند داد."

رئیس جمهور سابق اکوادور که شانس بازگشت او به قدرت زیاد است، از سال 2017 در بلژیک پناهنده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 838  - 8 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت