راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خانه تکانی

در  شورای امنیت

سازمان ملل متحد

"آلکسا‌ندر مزیایف"

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

  

سازمان ملل متحد کمپینی را برای انتخابات نهادهای مختلف راه اندازی کرد. در 7 ژوئن، انتخابات برای ترکیب جدید شورای امنیت سازمان ملل برای سال 2023 برگزار شد. بطوریکه معلوم است شورای امنیت از دو گروه دولت ها تشکیل شده است: اعضای دائم (5) و غیر دائم (10). اعضای غیردائم برای دو سال انتخاب می شوند، اما چرخش آن ها هر سال با تجدید و بازسازی یک بخش آن صورت می گیرد. ترکیب اعضای غیردائم مهم است. اگرچه اعضای غیردائم حق وتو ندارند، اما می توانند تأثیر زیادی در تصمیم گیری داشته باشند. وتو در جلوگیری از تصمیم گیری ها حیاتی است و آرای عادی اعضای غیردائم می تواند در اتخاذ این تصمیمات تعیین کننده باشد. ترکیب شورای امنیت سازمان ملل متحد در موازنه دائمی است. در دهه های اخیر، یک سیستم نسبتاً پایدار نمایندگی در شورای مناطق مختلف جغرافیایی ایجاد شده است. این سیستم تقریباً همیشه انتخابات غیر جایگزین را فراهم می کند. تقریبا. گاهی اوقات موقعیت های رقابت وجود دارند، اما آنها همیشه به موقعیت های درون گروهی مربوط می شوند. این بار هیچ سورپرایزی وجود نداشت. نامزدها از پیش در مناطق جغرافیایی شناسایی شدند. آنها عبارتند از: از آفریقا - موزامبیک، از آمریکای لاتین - اکوادور، از غرب اروپا - مالت و سوئیس و از شرق دور - ژاپن. (تنها انتخابات جایگزین در جهت شرق بود. مغولستان با ژاپن رقابت کرد و 3 رای گرفت). برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، سوئیس به عضویت شورای امنیت انتخاب شد. با این حال، تاریخ عضویت سوئیس در سازمان ملل بسیار کمتر از تاریخ کل سازمان ملل است: این کشور تنها در سال 2002 به این سازمان پیوست. عضویت سوئیس در شورای امنیت سازمان ملل به معنای انتخاب یک کشور متخاصم با روسیه است. سوئیس به تازگی به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوسته است، اگرچه این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست. این بار اعضای جدید شورای امنیت تقریباً به اتفاق آرا انتخاب شدند. از 192 رای، موزامبیک 192، اکوادور - 190، ژاپن - 184، مالت - 185، سوئیس - 187 رای گرفتند. در انتخابات گذشته، استونی تنها با 111 رأی انتخاب شد، در حالی که گرجستان و لتونی شکست خوردند و هیچ رأیی کسب نکردند. نتایج انتخاب اعضای جدید شورای امنیت چگونه هستند؟ اگر در نظر بگیریم که  اعضای جدید منتخب به جای ایرلند، نروژ، مکزیک، هند و کنیا بیایند، آنگاه در کل ترکیب شورای امنیت بدتر شده است. ژاپن، سوئیس و مالت تهاجمی به جای ایرلند و نروژ که نسبت به روسیه تهاجمی هستند می آیند. اصطلاح "تهاجمی" تصادفی نیست: همه این کشورها نه تنها در تحریم‌ها علیه روسیه شرکت می‌کنند، بلکه مبتکر آغاز دادرسی علیه روسیه در دیوان کیفری بین‌المللی هستند. ظاهرا راه اندازی دیوان کیفری بین المللی علیه روسیه حمله ای جدی تر از تحریم است. بنابراین در ترکیب جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد یک دشمن رسمی دیگر روسیه وجود خواهد داشت.

ترکیب فعلی شورای امنیت سازمان ملل به ویژه در ارتباط با نمایندگی تقریباً کامل کشورهای عضو «بریکس» (به جز آفریقای جنوبی) در آن، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این وضعیت برای سومین سال متوالی ادامه دارد: در ژانویه 2022، هند به جایگزینی آفریقای جنوبی با نمایندگی «بریکس» ادامه داد. با این وجود، لازم نیست بگوییم که کشورهای بریکس به عنوان یک جبهه متحد در شورای امنیت سازمان ملل عمل می کنند. درست است، حتی نمی توان در مورد شکست کامل ایده یک "سیاست خارجی" واحد «بریکس» صحبت کرد. در 11 ژوئن، انتخابات شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برگزار شد. رویداد اصلی انتخاب سه عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد از شرق اروپا بود. تنها دو کشور اسلواکی و اسلوونی انتخاب شدند. جایگاه سوم خالی است. مبارزه برای آن بین فدراسیون روسیه و مقدونیه شمالی بود. در دور اول رای گیری، روسیه 118 رای کسب کرد (تنها 10 رای کمتر برای انتخاب). در دور دوم و سوم، نه روسیه و نه مقدونیه شمالی نتوانستند آرا لازم را کسب کنند. انتخابات جدید برای رتبه سوم متعاقبا برنامه ریزی خواهد شد. انتخاب رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تازگی برگزار شده است. دیپلمات مجارستانی «چابا کروشی» رئیس این مجمع شد. از جمله فهرست چشمگیر مؤسسات آموزشی که او از آنها فارغ التحصیل شده است، پژوهشکده دولتی روابط بین‌المللی مسکو است. برخلاف رئیس فعلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به سختی انگلیسی صحبت می کند، رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اکثر زبان های رسمی سازمان از جمله انگلیسی، فرانسوی، عربی و روسی صحبت می کند. وی در برنامه انتخاباتی خود حفاظت از حقوق بشر، تغییرات آب و هوایی، اطلاعات و امنیت غذایی را از اولویت های خود اعلام کرد. ماهیت آرام و متعادل برنامه «چابا کروشی» این امکان را می دهد که رئیس جدید مجمع عمومی بتواند تنش ها و اختلافات کشورها را در جلسات برطرف کند. شکی نیست که این گونه تحریکات ادامه خواهد داشت و در این شرایط حرفه ای بودن رئیس مجمع عمومی سازمان ملل مهم است. انتخابات ریاست سازمان جهانی بهداشت  نیز برگزار شد. مدیر فعلی، «تدروس گبریسوس»، مجددا برای یک دوره پنج ساله جدید انتخاب شده است. دو نکته برجسته شایان ذکر است. اولاً، «تدروس» تنها نامزد این پست بود، گویی هیچ فرد شایسته دیگری وجود ندارد. و دوم اینکه انتخابات مخفیانه برگزار شد. به نمایندگان به سادگی گفته شد که «تدروس» دوباره انتخاب شده است. اینکه او چه تعداد رای به دست آورد، همچنان یک راز باقی خواهد ماند. سازمان ملل متحد علیرغم همه مشکلات موجود (و رو به رشد) در آن، تنها سازمان بین المللی جهانی باقی می ماند. ترکیب ارگان اصلی سازمان ملل متحد همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اکنون اهمیت تعیین کننده ای پیدا کرده است. سه فرآیند چند جهته در سازمان ملل در حال انجام است: تخریب، «تصرف»، « شکل بندی مجدد»، حفظ سازمان. همه این فرآیندها از طریق ارگان های اصلی سازمان ملل انجام می شوند. ترکیب آنها تعیین می کند که کدام سناریو در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

https://www.fondsk.ru/news/2022/06/16/novyj-sostav-soveta-bezopasnosti-oon-56449.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 838  - 8 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت