راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکست سنگین

حزب بوریس جانسون

در انتخابات محلی انگلیس

ترجمه و تدوین- جعفر پویا

از "مورنینگ استار" و "اومانیته"

 

 

حزب محافظه کار انگلستان که "جانسون" نخست وزیر انگلستان وابسته به آنست در انتخابات شهرداری های این کشور شکست سنگینی را متحمل شد که موقعیت نخست وزیر کنونی انگلستان را بیش از پیش تضعیف کرد. او می کوشد با دمیدن در تنور جنگ اوکراین، خود را از مهلکه ای که گرفتار آنست نجات دهد. از جمله بدلیل دروغگوئی در دوران قرنطینه و اکنون با شکست حزبش در انتخابات محلی شهرداری ها. آیا سرانجام علیه او شورش خواهد شد؟

حزب کارگر در این انتخابات در مناطق "بارنت"، "وست ‌مینستر" و "واندسورث" به دستاوردهای مهم دست یافت. محافظه‌کاران از زمان تأسیس "وست ‌مینستر" کنترل "وست‌مینستر" را در دست داشتند و "واندسورث" را به مدت 44 سال در اختیار داشتند، در حالی که "بارنت" از سال 1964 عمدتاً تحت کنترل اکثریت محافظه‌کاران بود و محافظه‌کاران همیشه بزرگترین حزب این منطقه  بودند.

شکست محافظه کاران در انتخابات اخیر باعث شد "توبیاس الوود"، نماینده حزب محافظه‌کار از نمایندگان پارلمان بخواهد ارزیابی کنند که آیا جانسون هنوز برای رهبری حزب مناسب است یا خیر؟

 

وزیر دفاع سابق انگلستان "توبیاس الوود" از تک تک نمایندگان محافظه‌کار مجلس خواست تا این موضوع را ارزیابی کنند و سپس بر اساس آن تصمیم بگیرند.

نتایج انتخابات محلی کنونی برای حزب کارگر کمتر از نتایجی است که "جرمی کوربین" رهبر این حزب در سال 2018 به دست آورد.

تحلیل جدید روزنامه "اسکای نیوز" حاکی از آنست که اگر در یک انتخابات عمومی این نتایج  تکرار می شد، این به معنای معلق شدن پارلمان بود. اکنون علیرغم نتایج انتخابات شوراهای محلی شهرداری ها محافظه‌کاران همچنان بزرگترین حزب پارلمان باقی می‌مانند، گرچه 48 کرسی برای داشتن اکثریت کامل در پارلمان کم دارند.

نظرسنجی ها در 1700 محله لندن پیش‌بینی می‌کند که محافظه‌کاران 278 کرسی خواهند داشت که تنها 7 کرسی بیشتر از حزب کارگر با 271 کرسی است.

"سر کیر استارمر"، رهبر حزب کارگر، از پیروزی های حزبش به عنوان یک نقطه عطف بزرگ یاد کرد. او گفت: "ما حزب کارگر را تغییر داده‌ایم و اکنون نتایج آن را می‌بینیم." اما "میشل رحمان"، عضو هیئت اجرایی حزب کارگر و "مومنتوم" از فراکسیون محافظه کاران گفت: «انتخابات محلی" یک فرصت طلایی برای حزب کارگر شد، گرچه نتایج بدست آمده در مقیاس  سراسری کشور کاملاً ضعیف است.

میلیون‌ها رای دهنده به دنبال ویرانی که محافظه‌کاران از خود بر جای گذاشته اند وبی برنامه ای حزب کارگر عمدتاً به عنوان جایگزین به دموکرات‌های لیبرال و سبزها رای دادند و آنها را انتخاب کردند.

حزب کارگر در واقع نسبت به عملکرد "کوربین" که برنامه ای رادیکال و اجتماعی در سال 2018 ارائه کرده بود عقب‌نشینی کرد و نتیجه آن را در انتخابات شورای شهرداری ها دید. تصور معیوب "با ضربه زدن به نیروهای چپ" ما از آرای بیشتری برخوردار خواهیم شد در این انتخابات مدفون شد. تنها در منطقه "پرستون" که نمایندگان حزب کارگر یک برنامه جایگزین اقتصادی رادیکال را ارائه داده بودند پیروز کامل از صندوق ها بیرون آمدند. نتیجه انتخابات پرستون نشان داد که حزب کارگر نیازمند یک جنبش کارگری نیرومند است. جنبشی که مبارزات گسترده ای را علیه درآمدهای بالا، مالیات تدریجی، سرمایه گذاری عمومی و مالکیت عمومی انرژی و حمل و نقل عمومی رهبری کند.

"لرد بارول"، رئیس دفتر "ترزا می" نخست وزیر سابق، نتایج حزب محافظه‌کار در انتخابات محلی  در لندن را  «زنگ بیدارباش» توصیف کرد.

اما "اولیور داودن"، رئیس حزب محافظه‌کار، شکست محافظه‌کاران را کم اهمیت جلوه داد و به بی‌بی‌سی گفت: «البته ما نتایج سختی داشتیم که در لندن شاهد آن هستیم.».

نتایج انتخابات در شمال انگلستان برای محافظه‌کاران چنان فاجعه بار بود که این حزب پشت سر حزب ملی اسکاتلند، حزب کارگر و لیبرال دموکرات‌ها به دستاوردهایی در این انتخابات ‌رسیدند، اما واقعیت اینست که حمایت از حزب ملی  اسکاتلند  "اس .ان. پ" در حال تثبیت است. نتایج نشان داد که  در شش ایالت از 32 ایالت اسکاتلند محافظه کاران 21 مقام محلی را از دست دادند و ده‌ها نفر دیگر نیز مقام خود را ازدست خواهند داد. نتایج نهایی انتخابات در ایالت های "استورمونت" و "ولز" این شکست را آشکارتر خواهد کرد.

نتایج انتخابات محلی در ایرلند شمالی نیز نشان داد که "شین فین" از حزب ملی گرای ایرلند در انتخابات یک پیروزی تاریخی به دست آورده است.

روزنامه اومانیته مینویسد: در ایرلند شمالی پیروزی "سین فین" توانست "عصر جدیدی" برای ایرلند شمالی آغاز کند.

قلمرو بریتانیا در جزیره "زمرد" ایرلند، طوری ترسیم شده بود که گویا هرگز انتظار نمی رفت این شکست اتفاق بیفتد. با این حال، پس از انتخابات مجلس محلی، جمهوری خواهان "سین فین" اولین نیروی سیاسی پیش از اتحادیه گرایان طرفدار انگلستان هستند. "مری لو مک‌ دونالد"، رئیس "سین فین"، خواستار «آماده‌سازی» همه ‌پرسی خودمختاری در اتحاد مجدد ایرلند شمالی و جنوبی شد و این یعنی شکستن کمر بریتانیای کبیر!

.https://www.morningstaronline.co.uk/article/b/tories-suffer-humiliating

-defeat-in-local-elections

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 831  - 21 اردیبهشت 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت