راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مرگ امید به تحولات

در پایان انتخابات لبنان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

لبنانی ها در بحبوحه رکود اقتصادی روز یکشنبه پای صندوق های رای در انتخاب پارلمانی رفتند تا 128 نماینده مجلس لبنان را انتخاب کنند. انتخابات پایان یافت و بموجب گزارش ها، تقریبا 41 در صد از دارندگان حق رای در این انتخابات شرکت کردند. تحریم انتخابات که ناشی از سرخوردگی مردم از امکان تحول در ساختار سیاسی لبنان است، بالا بود و نشان داد که مردم لبنان اعتمادی به حاکمیت این کشور ندارند. باز، بموجب نتیجه انتخابات، ترکیب مجلس آینده لبنان دستخوش تغییرات اندکی خواهد شد. حزب الله و متحدان آن چند کرسی مجلس را از دست خواهند داد و طرفداران استقلال و طرفداران نزدیکی بیشتر به عربستان سعودی چند کرسی بیشتر را فتح خواهند کرد.

 

فقر روی 75 درصد مردم لبنان تاثیر گذاشته است. این انتخابات اولین انتخابات پس از قیام گسترده مردمی است که در اکتبر 2019 آغاز شد. روزنامه اومانیته با "کمال حمدان"، اقتصاددان از تحولات سئوال کرده و همچنین از فقری که سه چهارم مردم لبنان را به گروگان گرفته است.

اومانیته: انتخابات مجلس در چه شرایط اقتصادی برگزار می شود؟

- لبنان بحرانی را تجربه می کند که پنج مولفه دارد. تولید ناخالص داخلی 40 درصد از آنچه در سال 2019 بود پائین تر است. دارایی‌های عمومی در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارند و کسری آن به طور فزاینده‌ای قابل توجه است و بدهی عمومی رو به افزایش.

تمام سیاست های بانک مرکزی تابع منافع شش شخصیت سیاسی، شش الیگارشی لبنان است: سمیر جعجع (نیروهای لبنانی)، سعد حریری (جریان آینده)، ولید جومبلات (حزب سوسیالیست مترقی، دروزی)، میشل عون (جریان میهنی آزاد)، نبیه بری (امل) و حسن نصرالله (حزب الله). در این میان صندوق بین المللی پول نیز هر گونه کمک و وام اقتصادی به لبنان را برای بیرون رفتن از بحران موکول به اجرای پیشنهادهای اقتصادی این صندوق کرده که معنای آن قطع بازهم بیشتر کمک های دولتی، کاهش بیمه ها، بیکاری، خصوصی کردن درمان و کمتر کردن حقوق بازنشستگان و خلاصه خصوصی کردن همه عرصه های فعالیت اقتصادی در کشور است.

در این سالها، یک سیاست پولی برای اولین بار در تاریخ کشور اجرا شد که انفجار قیمت ها را بدنبال آورد و پوند لبنان در مقابل دلار آمریکا به زانو در آمد. قیمت رسمی 1 دلارمعادل 1500 پوند است. (1570 پوند برای 1 یورو )  قیمت بازار برای هر دلار 27000 پوند است.

بین این دو ارزش، یعنی قیمت رسمی پوند لبنان و قیمت بازار، نرخی برای بازگشت سپرده ها، قیمتی برای داروها و قیمتی دیگر برای هزینه های آموزشی در خارج از کشور وجود دارد. این یک فاجعه است.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و برنامه جهانی غذا، نرخ فقر دو برابر شده است. در سال 2018، نزدیک به 30 درصد از جمعیت زیر خط فقر زندگی می کردند و حالا تقریباً 75 درصد جمعیت زیر خط فقر هستند . یک چهارم لبنانی ها با نابودی نظام حمایت اجتماعی، تخریب  صندوق تامین اجتماعی کشور دست و پنجه نرم می کنند.

60 درصد جمعیت فعال نمی توانند با حقوق خود  زندگی کنند. 90 درصد از آنها درآمد خود را به پوند لبنان دریافت می کنند، در حالی که ارزش پوند 95 درصد کاهش یافته است .

این یک فاجعه برای حقوق بگیران است. آنها علاوه بر کاهش قدرت خرید، اولین قربانیان افزایش وحشتناک نرخ بیکاری هستند. قبل از سال 2019، نرخ بیکاری بین 10 تا 11 درصد بود. با وجود مهاجرت بسیار شدید، برآوردها اکنون نشان میدهد که نرخ بیکاری به 35  درصد رسیده  است. به این مشکلات باید مسدود شدن سپرده های بانکی را نیز اضافه کرد. تا به حال، ما تصور واقعی از میزان تلفات و عواقب آن بر اقشار مختلف اجتماعی نداریم. علاوه بر این، لبنانی ها دیگر از دلار صحبت نمی کنند، بلکه از "نوسانات دلار" صحبت می کنیم!

لبنان کشوری است که مردم  درآمد ماهانه و پس‌اندازش را همزمان از دست داده اند.

اومانیته: چگونه به این فاجعه اجتماعی رسیدیم؟

- اقتصاد لبنان، از آغاز دهه 1990، با ظهور رفیق حریری، یک اقتصاد رانتی را شروع کرد. اکنون همه از گذار از اقتصاد رانتی به اقتصاد تولیدی صحبت می کنند. با این تفاوت که برای رسیدن به اقتصاد تولیدی به سالها زمان نیاز است . ما نیاز به تغییر در سیاست های مالی داریم . اتحاد بین جنگ سالاران داخلی و همچنین تشکیلات مذهبی به این معنی است که ما اکنون درحدود چند 100 میلیارد پوند خسارت متحمل شده ایم. انتفاضه اکتبر 2019، یک شورش باورنکردنی بود . مثل طوفان باستیل.  انتظار می رفت روزنه‌ای در ساختارهای رژیم سیاسی صد ساله کشور باز شود.  سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در آگوست 2020، یک روز پس از انفجار در بندر بیروت برای پیش برد تغییر ساختار سیاسی کشور بود . او به لبنان آمد تا یک نظام فرقه ای را بر اساس نظریه تعادل بازسازی کند. با این حال، در طول یک قرن گذشته ثابت شد که این تعادل فرقه ای یک تله است. دولت ضعیف است اما رژیم سیاسی یکی از قوی ترین رژیم های منطقه است.

اومانیته: آیا لبنان از تله غربی ها رها خواهد شد؟ همان ها که مانع موفقیت قیام 2019 مردم می شدند.

- دخالت خارجی – آمریکایی، فرانسوی، اروپایی، ایرانی، ترکی، سعودی – علیرغم لفاظی هایشان، به طبقه حاکم کمک می کنند. در طول دو هفته در سال 2019، حداقل 1.5 میلیون نفر از مردم لبنان درکشوری باجمعیتی کمتر از 5 میلیون نفر در خیابان ها بودند. توانایی رژیم فرقه ای برای بازتولید خود وجود داشت. ارتش تحت کنترل بود . طرفداران قدرت فرقه ای از طرف خارجیان  حمایت شدند. نیروهای دموکراتیک و چپ و اتحادیه‌های کارگری نتوانستند به سرعت برنامه‌ای اعلام کنند و با رهبری منعطف حرکتی را موجب شوند. صد سال است که تلاش زیادی برای ترساندن مردم از یکدیگر به دلیل اختلافات مذهبی وعقیده ای درجریان است . این وضع موجب شده تا  زمینه ای برای آگاهی مردم از منافع طبقاتی بوجود نیآید. بنابراین، آنها با گفتمان های مذهبی که عملاً همه نیروهای سیاسی از آن استفاده می کنند، هیپنوتیزم شده اند. آنها وابستگی های مذهبی را برای برتری سیاسی خود ابزاری کردند. این ضعف جنبش دموکراتیک در لبنان است.

جز حزب کمونیست لبنان، هیچ حزب سیاسی چپی از دوران جنبش ملی لبنان در دهه های 1970-1980 بیرون نیآمده است. اکنون جنبش هایی وجود دارند که در حال تبدیل شدن به احزاب چپ هستند. "شربل نحاس "که یک اقتصادان است رهبری یک جنبش چپ را برعهده گرفته است. او "تلاش می کند تا یک اتحاد بسیار گسترده را تشکیل بدهد. وظیفه اساسی و فوری سوسیالیسم نیست، بلکه تغییر ساختار دولت است. در برخی از حوزه های انتخابیه، فهرست هایی بر اساس این اتحاد شرکت کرد. باید ببینیم در پایان انتخابات و اعلام نهائی نتیجه آراء این اتحاد چپ چه وزنی را در مجلس آینده خواهد داشت. آیا با 10 تا 12 درصد آراء تشکیل یک فراکسیون در مجلس خواهد داد.

. Liban. « Les ingérences ont favorisé la classe dominante du pays » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 832  - 28 اردیبهشت 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت