راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس "داووس"
نگران از آینده
سرمایه داری جهانی
خاتمه یافت!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

 

به بهانه جنگ اوکراین، رهبران قدرت های اقتصادی بار دیگر در استراحتگاه مجلل سوئیس گرد هم آمدند. انها همچنان میخواهند جهان را به میل خود تغییر بدهند و نطریه "جهانی سازی" به رهبری واشنگتن را به جهانیان تحمیل کنند.
آیا 3000 غول اقتصادی و مالی بار دیگر قادر خواهند بود با برخی از "تصمیم گیرندگان سیاسی اصلی" جهان به توافق برسند؟ داووس مدعی است "آلفا و امگا" سازمان جهان و مبادلات را با احضار "نخبگان" سیاره زمین بررسی و حل می کند و این اجلاس در دوره ای از تحولات ناشی از جنگ در اوکراین تشکیل شد که نشانه های رو به رشد یک رکود جهانی در پیش است.
در مراسم افتتاحیه مناظرات رهبران نشانه ای از «امیدها و بیم ها» دیده می شد. جنگ بار دیگر در مرزهای اروپا ظاهر شده است و یافتن راه حلی برای خنثی کردن بحران مالی جهانی این اجلاس را تحت تأثیر قرار داد. خطرات شناسایی شده بطور طبیعی در هم تنیده اند.
چهره‌هایی از دنیای سیاست امسال بدعوت اقتصاددان "کلاوس شواب،" به اجلاس دعوت شدند تا بلکه بتوان فکری برای بازسازی ژئوپلیتیک جهان کرد . زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی مجازی در اجلاس تلاش کرد تا اوکراین را به اتحادیه اروپا و اردوگاه غرب گره بزند.
صدر اعظم آلمان "اولاف شولز"، یکی از دیگر سران کشورهای حاضر در داووس بود. او از تغییر ژئوپلتیک جهان سخن گفت و از ضرورت افزایش فوری هزینه های نظامی.
او گفت که 100 میلیارد یورو اختصاص به ارتش فدرال داده تا ارتش آلمان به بزرگترین ارتش در اروپا تبدیل شود. اولین سفارشات برای 35 فروند هواپمای F-35 از شرکت "لاکهید مارتین" است که واشنگتن را خشنود کرده است. او می خواهد با مکرون رئیس جمهور فرانسه بر سر پروژه "دفاع اروپایی" رقابت کند. در جبهه اقتصادی، برلین همچنین به دنبال هماهنگی مجدد خود با ایالات متحده است. با وجود وابستگی زیاد آلمان به گاز روسیه، این کشور برای رهائی از گاز روسیه مجبور به ساخت پایانه های دریایی با هزینه های هنگفت است، تا گاز مایع شل را از ایالات متحده به آلمان برساند.
یکی از قهرمانان سرمایه داری آمریکا، "ایلان ماسک"، است که موفق شده از طریق خودروسازی غول پیکر "تسلا" مجهز به باتری های فوق العاده در نزدیکی برلین دست به تولید بزند.
او قصد دارد از طریق آلمان بازار اروپا را با وسایل نقلیه الکتریکی فتح کند. اما بر سر راه این جهانی شدن یک غول قرار دارد و آن چین است.
"رابرت هابک"، وزیر اقتصاد و محیط زیست آلمان از حزب سبزها نیز در داووس حضور داشت.
او اصرار داشت «اخلاق در روابط بین‌الملل» باید در اولویت قرار گیرد. کدام اخلاق؟ همان اخلاقی که منطبق است با تهاجم امریکا در خاوردور برای جلوگیری از ظهور چین برای حفظ هژمونی ایالات متحده؟ درحالیکه اقتصاد جهانی بسرعت تسلیم "چین" می شود.
"جانت یلن"، وزیر خزانه داری امریکا گفت: «ما به حمایت دوستان برای جهانی ماندن نیاز داریم». خطوط تولید را رکود تهدید می کند. در موسسه اقتصادی آلمان IFO"" اکنون رکورد سرعت تاریخی خود را در بخش های کلیدی صنعت آلمان طی می کند. (خودرو، ماشین ابزار، الکترونیک و حتی ساخت و ساز) حباب شورش بر اثر رکود فزاینده تورمی درحال ترکیدن است. سیاست‌های وام «به هر قیمتی» دیگر جواب نمیدهد. اشتغال، آموزش و سرمایه‌گذاری را الیگارشی مالی فلج کرده است. سوداگری دامنه گرفته است.
ارزش "بیت کوین"، ارزش گذاری های نجومی خود را بسرعت از دست می دهد. سهام فناوری بنام "گافام" از نوامبر 2021 تاکنون 28 درصد کاهش یافته است.
داووس با نگرانی از رکود اقتصاد جهانی کار خود را شروع کرد و بی هیچ راه حلی، ضمن نگرانی از آینده ژئوپلتیک جهانی و با ناتوانی نسبت به بازگشت به عقب به کار خود پایان داد!

. Davos veut promouvoir un nouvel ordre mondial | L'Humanité (humanite.fr)

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 833  - 4 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت