راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا و ناتو

چاره ای جز

قبول شکست

در اوکراین ندارند!

 

با سقوط کامل ماریوپل روسیه به یک پیروزی استراتژیک در جنگ علیه ناتو در اوکراین دست یافت. علاوه بر اینکه دریای ازوف به یک دریای بسته میان روسیه و جمهوری های مستقل دونتسک تبدیل شد، بلکه تسلیم شدن رهبران ازوف و دستگیری ژنرال ها و نظامیان و مزدوران خارجی نیز یک دستاورد بزرگ بود. دستگیری نظامیان خارجی پرده از بسیاری فعالیت های ناتو در اوکراین و از جمله آزمایشگاه های بیولوژیک آن برخواهد داشت و دست بازی به روسیه در مذاکرات آینده خواهد داد. تسلیم شدن رهبران ازوف با ادعاهای بزرگی که داشتند موجب فروریزی روحیه سربازان اوکراینی شده که عملا در شرایطی مشابه و تحت محاصره روسیه قرار دارند و نمی دانند چرا جان آنها از جان رهبران ازوف کم ارزش تر است.  

همه اینها موجب تناقض در سیاست های غرب و بالا گرفتن اعتراضات در داخل آن کشورها نسبت به ادامه سیاست نظامی گری و جنگ نیابتی با روسیه به حساب خون مردم اوکراین شده است. ضمن اینکه روسیه بطور صریح با حمله و نابود کردن سلاح های ارسالی غرب به اوکراین از یکسو و آزمایش موشک مافوق صوت سامارت که می تواند کل اروپا را در 20 دقیقه نابود کند به غرب پیام داده تا زمانی که کمک های تسلیحاتی شما تاثیری در نتیجه جنگ نداشته باشد و فقط هزینه های ناتو را افزایش دهد و این سلاح ها را یا ما نابود کنیم و یا به چنگ آوریم مشکلی با ارسال آنها نداریم. ولی اگر قرار باشد در نتیجه جنگ اثر بگذارد، در انصورت از همه ابزارهایمان استفاده خواهیم کرد. الان در همه کشورهای عضو ناتو ارسال سلاح به اوکراین هم به مسئله اختلاف داخلی میان جریان های سیاسی آن کشورها تبدیل شده، هم به اختلاف میان کشورهای اروپایی با هم و هم به اختلاف میان این کشورها با ایالات متحده. چون در نهایت فقط اوکراین نیست که عرصه جنگ نیابتی امریکا با روسیه شده، بلکه این کل اروپاست که قرار است به نیابت از امریکا بجنگد و ویران شود.

اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی عضو ناتو این مسئله مطرح است که اگر ارسال سلاح به اوکراین در نتیجه جنگ تاثیر ندارد چرا ارسال کنیم و اگر تاثیرش این باشد که روسیه به کشورهای ما حمله کند چرا چنین خطری را بپذیریم؟ درست همین وضع را در عرصه اقتصادی نیز می بینیم. در اینجا نیز رهبران روسیه موفق شدند تحریم ها علیه روسیه را به ضد خود و به عامل شکاف در اتحادیه اروپا تبدیل کنند. مسئله فقط این نیست که درآمد روسیه از گاز از ماه فوریه و آغاز عملیات نظامی تا به امروز نسبت به همین دوره سال گذشته دوبرابر شده بلکه مسئله این است که باوجود تاکید گردانندگان کمیسیون اروپا که خرید گاز از روسیه به روبل مغایر تحریم ها علیه روسیه است کمپانی های بیش از ده کشور اروپایی از جمله المان در بانک های روسیه حساب باز کرده و پذیرفته اند که گاز روسیه را به روبل خریداری کنند. فشار بیشتر اتحادیه اروپا برای تحریم علیه روسیه در واقع خود اتحادیه اروپا را از درون خواهد پاشاند و نه اقتصاد روسیه را.

در همین حال استراتژی ایجاد شکاف روسیه در داخل خود اوکراین از طریق تاکید بر مذاکره هم دارد به موفقیت دست پیدا می کند. شمار اوکراینی هایی که احساس می کنند گوشت دم توپ جنگ نیابتی آمریکا شده اند و خواهان صلح یا حتی پیروزی هرچه سریع تر روسیه برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از کشته شدن دهها هزار نظامی تحت محاصره هستند روزبروز افزایش می یابد.

به این ترتیب کل استراتژی طولانی کردن جنگ در اوکراین اکنون به قماری خطرناک تبدیل شده چرا که احتمال وخیم شدن اوضاع در عرصه نظامی به زیان روسیه بسیار اندک و تقریبا هیچ است. روسیه تاکنون اجازه داده فقط از 12 درصد پرسنل نظامی، 10 درصد جنگنده ها، 7 درصد تانک ها، 5 درصد موشک ها و 4 درصد توپخانه اش در این عملیات استفاده شود و بمب افکن های خود را اصلا بکار نگرفته و با همین مقدار کل جنوب و شرق اوکراین را آزاد کرده و دهها هزار نظامی اوکراینی را در محاصره قرار داده است. یعنی روسیه با همین سلاح های معمولی و ظرفیت های ارتش خود می تواند این جنگ را به راحتی پایان برد.

پاسخ غرب به همه اینها ورود فنلاند و سوئد به ناتوست که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد زیر آنها قبلا هم در ناتو بودند و در مانوورهای آن شرکت می کردند. نتیجه این کار در نهایت نظامی شدن قطب شمال یعنی استقرار موشک های اتمی روسیه درست در مرز ایالات متحده است. به این ترتیب جنگ اوکراین در همه جبهه ها به شکست غرب و ناتو انجامیده و خطر برای غرب هم در همینجاست. آیا آنها امادگی لازم برای پذیرش این شکست را دارند یا جهان را بسوی ماجراجویی تازه و تازه تر خواهند کشاند؟

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 833  - 4 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت