راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین و امریکا
سایه به سایه هم
در آسیای دور

اومانیته- ترجمه و تدوین آذرنگ

 
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که تهاجم چین به جزیره تایوان منجر به مداخله نظامی ایالات متحده می‌شود. این پیش بینی در تضاد با دکترین ایالات متحده برای چندین دهه است. البته کاخ سفید بعدا حرف او را پس گرفت.
در هر صورت، اظهارات جو بایدن بحث ژئوپلیتیک جهانی را دوباره روی چین متمرکز کرد. اولویت استراتژیک امریکا در ارتباط با کل آسیا از زمان باراک اوباما اغاز شد.
در واکنش با گفتار نا معقول جو بایدن یک مقام کاخ سفید با عجله علام کرد: سیاست ما در مورد تایوان تغییر نمی کند. ناظران یادآوری می کنند که این سخنان نسنجیده جو بایدن شبیه همان سخنانی است که در ماه مارس درباره پوتین بر زبان جاری کرد و گفت: ولادیمیر پوتین نمی تواند در قدرت بماند! سپس وزیر دفاع امریکا نیز قبل از اینکه جو بایدن حرفش را پس بگیرد، کلمه به کلمه همان جمله او را تکرار کرد.
"جاشوا شیفرینسون"، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیار دشوار است که بگوییم این اشتباهات بازی دوگانه جو بایدن است. اگر این یک بازی دوگانه باشد، فوق‌العاده خطرناک است.»
پکن نیز به نوبه خود اعلام کرد: امریکا با آتش بازی می کند.
سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای دولتی نیز گفت: نقش تایوان برای مهار چین تغییر نمی کند.
"وانگ ونبین"، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: هیچ ابهامی در مورد هدف استراتژیک پکن وجود ندارد «ما از ایالات متحده می‌خواهیم از ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند.» من می خواهم به طرف آمریکایی یادآوری کنم که هیچ نیرویی در جهان از جمله ایالات متحده نمی تواند مانع دستیابی مردم چین به اتحاد کامل شود.
با این حال، تایوان که از سال 1949 یک کشور شده، توسط سازمان ملل متحد تحت اصل "چین واحد" به رسمیت شناخته نشده است. در مواجهه با این تمایل، واشنگتن با "ابهام استراتژیک" خود (عدم به رسمیت شناختن دیپلماتیک و همچنین کمک های نظامی به تایوان) به تلاش های خود ادامه میدهد.
جو بایدن 24 ساعت پس از اظهارات جنجالی خود در توکیو به افزایش تنش ها در منطقه خدمت کرد. بایدن در چارچوب استراتژی آسیائی امریکا در سفر به توکیو نشان داد که امریکا بدنبال اتحاد غیررسمی ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند است. این چهار کشور مشترکاً نسبت به تغییر «وضعیت موجود در منطقه با توسل زور علیه چین در منطقه اقیانوسه و هند اقدام به خط شده اند".
این یک هشدار صریح خطاب به چین است و با اعلام سرمایه‌گذاری مشترک 50 میلیارد دلاری امریکا در زیرساخت‌ها، در منطقه یک هشدار صریح خطاب به چین داده شده است. البته تحت بهانه راهی برای مقابله با افزایش قدرت اقتصادی چین در منطقه.
چین، دریای چین و هند و اقیانوس آرام را حوزه نفوذ خود میداند. همزمان وزیر امور خارجه چین نیز راهی اقیانوس آرام شده و وارد جزایر"سلیمان" شد. جایی که ایالات متحده میگوید پکن می خواهد در آنجا یک پایگاه نظامی به عنوان بخشی از توافقنامه امنیتی ایجاد کند. او سپس به "گینه نو"، "وانواتو"، "ساموآ"، "تونگا" و"کیریباتی" رفت تا شانس های بزرگ اقتصادی را پیشنهاد کند!
امریکا و چین بعنوان قدرت، از رویارویی استراتژیک غافل نیستند.
. Géopolitique. Biden et Taïwan : de l’utilité d’une gaffe | L'Humanité
(humanite.fr)

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 834  - 11 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت