راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گسترش همه جانبه

مناسبات

ونزوئلا و روسیه

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی

 

دیدار هیئت همراه معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه «یوری بوریسوف» از کاراکاس پایتخت ونزوئلا و ملاقات او با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور نقطه عطفی در تاریخ روابط بین دو کشور محسوب می شود. «یوری بوریسوف» علاوه بر معاون نخست وزیر، مسئول دفاع ملی، تجهیزات نظامی و توسعه، همکاری های نظامی بین المللی و دفاع مدنی فدراسیون روسیه نیز می باشد. در جریان دیدار روز چهارشنبه 27 بهمن ماه معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، قراردادهای استراتژیک متعددی میان روسیه و ونزوئلا منعقد شد که بویژه برای ارتقاء توان دفاعی و اقتصادی دو کشور تاثیری قابل توجه خواهد گذاشت. دو کشور موافقت کردند تا مشارکت استراتژِیک خود را در حوزه های انرژی، آموزش، اقتصاد، بهداشت، فرهنگ و دفاعی گسترش دهند. تاکید شده است که «راه برای اتحاد نظامی گسترده بین دو ملت در دفاع از صلح، حاکمیت و تمامیت ارضی» هموار شده است.

«مادورو» پس از امضاء چندین قرارداد استراتژیک در نشست «کمیسیون عالی بین دولتی» گفت: «ما در کمیسیون تشکیل شده، وضعیت، مناسبات وهمکاری های دوجانبه را بررسی و تحلیل کردیم، توافق ها و قراردادها نشان می دهند که روابط بین روسیه و ونزوئلا روز بروز استراتژیک تر، عمیق تر و تاریخی تر می شود»

پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور ونزوئلا را در محل اقامت رسمی خود در مسکو پذیرا شده بود.

«مادورو» گفت این گفتگوها با بررسی «نقشه ژئوپلیتیک جهانی» شروع شد. او «حمایت کامل ونزوئلا» را از کشور دوست روسیه «برای مقابله با تهدیدات ناتو و کشورهای سرمایه داری غرب» اعلام کرد و نسبت به «حمایت از روسیه به عنوان یک کشور صلح» اطمینان داد. «مادورو» بار دیگر فراخوان خود را برای «دنیائی رنگین و متفاوت، چند قطبی و چند محوره» تکرار کرد. او تاکید کرد در چنین دنیائی دیگر جا برای « امپراطوری های قدرت پرست» نخواهد بود.

رئیس جمهور ونزوئلا در رابطه با این توافقات تاکید کرد که همکاری های نظامی و آموزش مشترک با روسیه تقویت خواهد شد. او تاکید کرد: «همکاری های نظامی مهمی را تصویب کردیم» او بدون توضیحات بیشتری گفت: «ستاد کل نیروهای مسلح ونزوئلا» و «گادلینو لوپس» وزیر دفاع ونزوئلا «دستورالعمل های دقیقی» برای« تقویت همکاری با یک قدرت جهانی مانند روسیه» دریافت کرده اند.

«یوری بوریسوف» نیز با تاکید بر اهمیت توافقات جدید بین دوکشور تصریح کرد:« ونزوئلا شریکی استراتژیک و مهم روسیه در آمریکای لاتین و جهان است. ما به عنوان دو کشور دوست برای همفکری و همکاری متقابل در مناسبات بین المللی اهمیت زیادی قائل هستیم. وظیفه ما اکنون به اجرا در آوردن مجموعه توافقات به تصویب رسیده است». او همچنین گفت تجارت بین دو کشور در سال 2021 نسبت به سالهای قبل 50 درصد افزایش داشته است. او اطمینان داد که روسیه به احیاء و حمایت از اقتصاد ونزوئلا و غلبه بر زیان های وارده ناشی از تحریم های غیر انسانی و استعمارگرانه آمریکا و اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

 

وزیر نفت ونزوئلا «تارک ال ایسامی» نیز در رابطه با امضاء توافق های جدید گفت: دو کشور توافق هائی را در 20 حوزه به امضاء رسانده اند. همکاری در بخش «انرژی» و «دفاعی» نقش محوری در این توافقات را دارند. همچنین در رابطه با گسترش و ترویج گردشگری بین دو کشور نیز توافق مهمی امضاء شده است. در دو ماه گذشته بیش از 15 هزار توریست روس به ونزوئلا سفر کرده اند و تعداد توریست های ونزوئلائی که از روسیه دیدن می کنند نیز رو به افزایش است. رسانه خبری اسپوتنیک که به چندین زبان به روز می شود و در تلگرام نیز کانال دارد گزارش داد که «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده است که ارتباطات پروازی بین دو کشور افزایش خواهد یافت. به گفته «مادورو» پرواز های مستقیم بین کاراکاس و مسکو سه بار در هفته اجرا خواهد شد.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/421003.caracas-und-moskau-vertrauensvolle-partner.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 827  - 25 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت