راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فشار فزاینده

دولت کره جنوبی

به زحمتکشان

فاقد سازمان

جمع آوری و ترجمه آذرنگ

  

 تعداد میلیاردرهای کره جنوبی از ژاپن، پیشی گرفته است و به جمع10 کشور برتر جهان نزدیک می باشد. بیش از 90 درصد ساکنان کشور تفاوت عمیق طبقاتی بین فقیر و غنی را خطرناک میدانند و دو سوم از آنها اعتراف میکنند که به دلیل بی اخلاقی و فساد نخبگان، «خشم مزمن» را تجربه کرده اند. با توجه به اینکه روزانه به طور متوسط 2.4 در صد افراد در محل کار جان خود را از دست می دهند، کاملاً قابل درک است و قانون مصوب سال 2018 برای کاهش ساعات کاری هفته ای از 68 ساعت به 52 ساعت توسط شرکت های بزرگ به اشکال مختلف دور زده می شود. حتی یک اصطلاح خاص «گاپجیل» به معنای رفتار متکبرانه و اغلب افراد فرو دست به سادگی و تمسخر«کرم جامعه» قلمداد می شوند.

عملکرد دولت در نهایت مشکل نابرابری در جامعه را تشدید می کند. یون سوک یول، ماموریت خود را «احیای مجدد بازارها و رشد اقتصادی به رهبری بخش خصوصی اعلام کرد». بسیاری از شرکت ها از مالیات بر درآمد سرمایه معاف هستند و خصوصی سازی سرعت بیشتری گرفته است. در آینده نزدیک بزرگترین شرکت کشتیرانی HMM (هیوندای مرچنت مارین) به مزایده گذاشته خواهد شد. خشم ناشی از رسوایی ها  فقط از ماه مه تا سپتامبر، منجر به آن شد تا پنج تن از اعضای کابینه استعفا دهند. همچنین هوس های رئیس جمهور، برای ساخت یک اقامتگاه مجلل برای خود است که بر اساس برآوردهای اولیه، بنای این ساختمان به 325 میلیون دلار نیاز دارد.

پاسخ زحمتکشان به شرایط موجود اعتراض است. طی چند هفته، اعتصاب در کارخانه های کشتی سازی جزیره «جئوجدو» ادامه یافت. آنها خواستار افزایش دستمزد و شرایط کاری بهتر شدند.

نزدیک به 10 هزار نفر به تظاهرات رانندگان کامیون های سنگین که خواستار مهار قیمت سوخت بودند، پیوستند. دستمزدهای پایین و سیستم دستمزد دو ردیفه که در آن کارگران تازه استخدام شده بسیار کمتر از قدیمی ها دریافت می کنند. به همین مناسبت، کارکنان کارخانه خودروسازی «کیا موتورز» دست به راهپیمایی زدند. در استان «گیونگی» 17 هزار راننده اتوبوس از رفتن به سرویس های کاری خود داری کردند...

متاسفانه جنبش اعتراضی زحمتکشان با عدم سازماندهی مواجه است و کارگران مطالبات مربوط به تغییر مسیر اجتماعی- اقتصادی در کشور را نمیتوانند مطرح و عملی کنند. بورژوازی با سوء استفاده از چنین ضعفی، با دروغ و جنگ افروزی، قدرت خود را مستحکم تر می کند. مسئله ای که در سراسر جهان دیده می شود - از کره تا اوکراین، از یمن تا لیبی!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 855  - 11 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت