راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 نشست بين المللی

احزاب کمونيست

57 کشور در کوبا

ترجمه- عسگر داوودی

  

با شعار «تحکیم وحدت جنبش بین المللی کمونیستی و کارگری هدفی اجتناب ناپذیر است»، 124 نماينده از 57 کشور و 73 حزب، بیست ودومین نشست بین المللی احزاب کمونیست و کارگری در هاوانا را از پنجشنبه 27 تا 29 اکتبر برگزار کردند.

بر اساس اطلاعاتی که پیش از آغاز این نشست در وبسایت حزب کمونیست کوبا (گرانما) منتشر شده بود، کوبا از این نشست به عنوان فضایی مفید و لازم برای تبادل نظر و همکاری بین احزاب استقبال می کند.

این نشست در شرایطی برگزار شد که سرمایه داری نئولیبرال از یک طرف با دروغگوئی و فریب در رسانه های خود، واقعیت های زندگی کارگران و دیگر زحمتکشان را وارونه جلوه داده و از طرف دیگر بر بوق جنگ طلبی و آتش افروزی می دمد. نشست هاوانا به تأمل و تحلیل در مورد چالش های عظیم پیش روی نیروهای چپ در برابر تهاجمات امپریالیستی در مقیاس جهانی کمک خواهد کرد و بر نیاز به همکاری بیشترِ و وحدت عمل، همبستگی و هماهنگیِ احزاب کمونیست وکارگری در سطح جهان و تدوین استراتژی های وحدت بین نیروهای کمونیستی، چپ گرا و مترقی و دموکرات، در سطح منطقه ای و بین المللی یاری خواهد رساند.

نمایندگان احزاب کمونیست شیلی، پاراگوئه، بولیوی،  پرو و یونان، ترکیه، روسیه، بنگلادش، هند، اروگوئه، استرالیا و ونزوئلا از جمله شرکت کنندگان این نشست بودند.

اولین نشست بین المللی احزاب کمونیست و کارگری در سال 1998 در آتن پایتخت یونان برگزار شده بود.

 

گزارش گزیده ای از کوبا:

 

اولین دیدار رسمی مهمانان وارد شده به هاوانا با سخنرانی «میگل دیاز-کانل برمودز»، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهوری کوبا، در همراهی اعضاء دبیرخانه حزب کمونیست کوبا روز پنجشنبه 27 اکتبر در کاخ انقلاب برگزار شد. در این نشست دبیر اول حزبِ میزبان از رفقایی که برای شرکت در22 مین نشست بین المللی احزاب کمونیست و کارگری وارد کوبا شده بودند تشکر کرد و گفت:

«ما از حضور شما در کوبا بسیار سپاسگزاریم.»، «لزوم توسعه استراتژی وحدت جویانه بین کلیه نیروهای دموکرات، کمونیست، چپ و مترقی در سطح جهان در برابر چالش های بزرگ پیش روی کشورها و جوامع، چه در سطح منطقه ای و بین المللی دلیل حضور ما را در این نشست است.

 این نشست واکنش به منطق تخریبی امپریالیسم و سیاست های شرورانه سرمایه داری در سطح جهان است. سیاست های غارتگرانه امپریالیستی در وحله اول به طبقه کارگر هر کشوری تحمیل می شود و در نهایت به ظلم و ستم علیه کلیه آحاد مردم زحمتکش در سطح جهان منجر می شود.»

مردم کوبا تاکنون با مقاومتی خلاقانه انواع کارشکنی های امپریالیستی را خنثی کرده اند. نباید از مبارزه علیه « نابرابری طلبی» نظام سرمایه داری جهانی خسته شد. نظام سرمایه داری در طول موجودت خود نشان داده که پشت نقاب فریببنده و آرایش کرده اش عملا جز جنگ و خونریزی و نابرابری برای زحمتکشان ارمغانی بهمراه نداشته است. به همین دلیل نیز باید بر تداوم وحدت و همبستگی جهانی زحمتکشان تاکید کرد و با اطمینان خاطر اعلام کرد که «آینده متعلق به سوسیالیسم است.»

«روبرتو مورالس اوجیدا»، عضو دفتر سیاسی و دبیر سازمان کمیته مرکزی در اولین نشست گفت:

نمایندگان انقلابی بیست و دومین نشست کار خود را با شعار «با اتحاد عمل، همیشه علیه سرمایه داری و امپریالیسم قوی تر هستیم» آغاز می کنیم.

کوبای انقلابی و سوسیالیست، میهن «خوزه مارتی و فیدل کاسترو»، با محبت و صمیمتی کامل73 هیئت از احزاب کمونیست و کارگری را از 57 کشور در این نشست بین المللی میزیانی می کند.

این نشست در بحبوحه شرایط آشفته بین المللی، برگزار می شود. تحرکات امپریالیستی موجود، در سطح جهان چالشی را در برابر ما نشان می دهد که بدون تردید تاثیر گذاری بر آن، نیازمند اتحاد عمل نیروهای مترقی در سطح جهان علیه امپریالیسم است. کوشش برای ایجاد دنیائی از صلح و عدالت، ترویج توسعه و رفاه در بین المللی هدف ماست.

جنگ های امپریالیستی به رهبری آمریکا در دهه های گذشته و گسترش تهدیدآمیز ناتو، امروز فقط عوامل برهم زدن صلح و توسعه جهانی نیستند. گسترش دادن فاشیسم توسط مدعیان حقوق بشر، ایجاد روحیه بیگانه هراسی و نفرت پراکنی کلامی، آفت هایی است که در نتیجه حاکمیت نظام سرمایه داری امپریایستی، موجودیت جوامع بشری را به طور فزاینده ای تهدید می کند. جهان علاوه بر ناامن بودن، به طور فزاینده ای نابرابر است. در جهانی که نظام سرمایه داری عامل بوجود آمدن آن است، روز به روز بر فقر، نابرابری ها، بیکاری و ناامنیِ غذایی افزده می شود. بحران های بهداشتی ، ناامیدی و افسردگی نیز نتیجه عملکرد این نظام است. در چنین شرایطی چگونه امیدها و آرزوهای وجدانی خود را، آرمان عدالت اجتماعی مورد نظر خود را برآورده کنیم؟ چگونه می خواهیم جلوی وخامت اوضاع محیط زیست را بگيريم؟

علاوه بر تمام تهدیدها و ناامنی هایی که اشاره شد، ما با یک امپراتوری بحران زده و در حال زوال رو به رو هستیم که می کوشد تا از هر طریق که شده هژمونی خود را حفظ کند. به همین دلیل نیز جنگ و خون ریزی را به دیگر کشورها تحمیل می کند، جنگی که امپراطوریِ در بحران به بشریت تحمیل می کند فقط در میدان جنگ نیست بلکه امپریالیسم می کوشد تا به افکار و ایده های ما نیز مسلط شود. هدف تسلط و از بین بردن وجدان در انسانهاست. به همین دلیل علاوه بر کاربرد سلاح ها در میدان جنگ، در بخش مجازی نیز جنگی نرم را بر جوامع تحمیل می کند. جنگی نرم علیه فرهنگ و موجودی بشریت. این جنگی است که در یک زمین مجازی اعمال می شود. در میدانی ساخته و پرداخته خود امپریالیسم و در کنترل کامل خود امپریالیسم. امپریالیسم در این فضای مجازی فرهنگ ها را نابود می کند، هویت ها را دگرگون می کند، هویت های جعلی تولید می کند، ارزش های انسانی را بی ارزش می کند و مدل های ایدئولوژیک خود را در سطح جوامع انسانی تثبیت می کند. در نتیجه گسترش «ایدئولوژی سودپرستی»، فردگرایی، خودخواهی، خشونت به فرهنگ روزمره جوامع تبدیل می شود.سوال این است چگونه می خواهیم با این تهاجم مجازی مقابله کنیم؟ علیه این فرهنگ ستیزی مجازی چکار باید کرد؟ این ها سوالاتی است که نشست می تواند به بررسی آنها بپردازد.

رفقا!

ما فرهنگ استقلال، بیداری احتماعی، را در کوبا توسعه دادیم، کوبا در 60 سال گذشته همچنان جزیره سرکش و تسلیم ناپذیر در مقابل امپراتوری آمریکای شمالی بوده است. کشوری که به دلیل دفاع از آرمان سوسیالیستی و تعهدش به وجدان بشری بشدت مجازات شده است. هزینه این مقاومت و جسارت مقابله قاطع علیه بزرگترین امپراطوری تاریخ است. 60 سال دشمنی علیه انقلاب کوبا در طول تاریخ بی سابقه است.

دولت دونالد ترامپ 243 اقدام اضافی برای محاصره اقتصادی، مالی و تجاری مقرر کرد، استراتژی ای نابودی انقلاب ما از سال 1960 در اسناد رسمی دولت ایالات متحده آمریکا مشخص است. از جمله یادداشت «تاریخی لستر مالوری» معاون وزیر امور خارجه با هدف «خفه کردن اقتصاد ما»

چندین مورد از این اقدامات در جریان شیوع COVID-19 توسط رئیس جمهور فعلی آمریکا اعمال شد. کوبا حتی زمانی که مردمش به اکسیژن نیاز داشتند از آن محروم شد. با این حال، به  دلیل باور های انقلابی و اعتقاد به استقلال و مقاومت انقلابی، ما به لطف پنج واکسن ملی و پروتکل های توسعه یافته توسط دانشمندان و پزشکان کوبایی موفق به کنترل گسترش ویروس کرونا شدیم. آنها آنقدر موثر بودنده اند  که در 9 هفته گذشته هیچ مرگ و میر ناشی از COVID-19 اتفاق نیفتاده است. اکنون موارد سرایت روزانه به سختی از ده نفر تجاوز می کند.

در میان آن محاصره تنگاتنگ و هنگامی که کرونا شدت گرفت. ، کوبا 58 تیپ از پزشکان و پرسنل بهداشتی را به 42 کشور و سرزمین فرستاد که برخی از آن ها اروپایی بودند تا به مقابله با آن کمک کنند.

آمریکا که از آسیب های ناشی از سیاست هایش راضی نیست، با بهره گیری از کمبودها و نیازهای مردم، برنامه هایی را برای ایجاد بی ثباتی از طریق روش های «جنگ غیرمتعارف» ایجاد می کند.

آنها بشدت در تلاش برای تولید به اصطلاح «انفجار اجتماعی» هستند اما به دلیل وجود اعتماد به نفس در اکثریت قریب به اتفاق مردم در کوبا و باور به انقلاب و سوسیالیسم و رهبری، این توطئه ها همچون توطئه های قبلی بی نتیجه مانده است.

هیچکدام از این توطئه ها ما را از بروز رسانی مدل اقتصادی- اجتماعی و نظام حقوقی باز هم مدرنتر منحرف نخواهد کرد و ما خود را به عنوان یک دولت سوسیالیستی قانونمدار و باورمند به عدالت اجتماعی تحکیم می کنیم، همان طور که در قانون اساسی مصوب اکثریت قریب به اتفاق مردم در سال 2019 تأیید شده است. در این راستا به تازگی قانون جدید خانواده را با بیش از 74 درصد مشارکت، و  66/8درصد آرای موافق تصویب کرده ایم. با این حال، دولت آمریکا و برخی از مزدوران آن کمپینی را مستقر می کنند که به دنبال برچسب زدن به ما بعنوان یک «دولت شکست خورده» است.! به لطف نظام سوسیالیستی ما توانسته ایم با چالش های پیش رو را با «مقاومت خلاقانه» برطرف کنیم.

حزب کمونیست کوبا به عنوان پیشتاز جامعه همچنان مدافع وفادار و پیرو ایدئولوژی «خوزه مارتی» (رهبر جنبش استقلال کوبا در مبارزه علیه امپراتوری اسپانیا)، ایده های مارکسیستی و لنینیستی فیدل کاسترو است. ما مشاوره دائمی نمایندگان حزب با پایگاه های مردمی را به عنوان یک سبک اساسی و شکل کار فرض می کنیم. هشتمین کنگره حزب که در آوریل  2021 برگزار شد، انتقال منظم از مسئولیت های اصلی نسل تاریخی به نسل های جدید، ایده ها، مفاهیم و دستورالعمل هایی را که کمونیست ها و انقلابیون کوبایی را در این دوره هدایت می کند را تصویب کرد. ما متقاعد شده ایم که تنها سوسیالیسم می تواند حاکمیت ملی و استقلال کشورها را تضمین کند. در آن مسیر ما بشدت روی بهبود اقتصاد، تقویت ایدئولوژی، حفظ صلح و وحدت ملی کار می کنیم. دفاع از کشور نیز وظیفه و دستور اول است. همانونه که فیدل در کنگره اول حزب کمونیست کوبا اظهار داشت و من آنرا نقل قول می کنم: «تا زمانی که امپریالیسم وجود داشته باشد، حزب، دولت و مردم بیشترین توجه را به خدمات دفاعی معطوف خواهند داشت. تاریخ به ما می آموزد کسانی که این اصل «آمادگی کامل دفاعی» را فراموش می کنند از تهاجم دشمن جان سالم به در نمی برند.»

در اقتصاد، ما همچنان متعهد به ترویج توسعه کشور هستیم، حتی در شرایط پیچیده ای که توصیف شد. بنگاه دولتی سوسیالیستی نقش رهبری کننده ای در مفهوم مدل اقتصادی اجتماعی کوبا دارد، و با اشکال جدیدی از مدیریت اقتصادی تکمیل می شود. دستیابی به سطوح بالاتر بهسازی و شادی برای مردم، و عدم عقب نشینی از آرمان یک سوسیالیسم مرفه و پایدار، اهداف پیش روی ما برای تکمیل یک جامعه سوسیالیستی تمام عیار است.

ما باز هم بیشتر بر وحدت و اتحاد و تقویت تشکیلات سیاسی خود که تابع سیاست حزب کمونیست کوبا است پافشاری می کنیم، چرا که بدون چنین حزب و تشکیلات سیاسی، انقلاب کوبا در تمام این سال ها تجاوز خشن جان سالم به در نمی برد.

ما از این فرصت استفاده می کنیم تا از احزاب و مردمی که در اینجا نمایندگی می کنند به خاطر همبستگی شان با کوبا تشکر کنیم، به خصوص در مبارزه با محاصره نسل کشی آمریکا که اینقدر به کشور ما آسیب می رساند.

مطمئنا ً متوجه شده اید که یک کلمه در طول این نشست دائم تکرار می شود: وحدت.

تحکیم وحدت جنبش بین المللی کمونیستی و کارگری هدف اجتناب ناپذیر این نشست است، حتی بیشتر از زمانی که امپریالیسم با راه اندازی توطئه «مک کارتیسم»، به شدت در برابر هر چیزی که کمونیستی، سوسیالیستی یا به زبان ساده مترقی تعریف می شود، متوحش می شد.

رهبر انقلاب کوبا، ژنرال ارتش رائول کاسترو چند سال پیش خواستار «وحدت در درون تنوع» در بین تمام ملت های آمریکای لاتین شد. ما بار دیگر توجه نیروهای مترقی ملل آمریکای لاتین را به این شعارجلب می کنیم.

این بر ماست که برای وحدت کارگران، دهقانان، دانشجویان، زنان، جوانان، بومیان و آفریقایی تباران کار کنیم، بجنگیم و دنیای بهتری بسازیم

شعار ما همچنان  «یاسوسیالیسم یا مرگ» است!

 

به گزارش تلویزیون تله سور که اخبار و گزارش های آمریکای لاتین را رسانه ای می کند همزمان با برگزاری نشست بین المللی احزاب کمونیست و کارگری در هاوانا، سی وپنجمین جشنواره موسیقی معاصر از پنجشنبه 27 اکتبر همزمان با آغاز نشست بین المللی با کنسرتی در کلیسای کوچک صومعه «سانفرانسیسکو د و اسیس» آغاز شده  که تا ۵ نوامبر ادامه خواهد داشت.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 855  - 11 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت