راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

میلیتاریزه شدن

کره جنوبی

پشت ویترین شیشه‌ ای

روزنامه پراودا- سرگیی کاژمیاکین

 ترجمه- آزاده اسفندیاری

  
با اقدامات ایالات متحده آمریکا و حکومت کره جنوبی، شبه جزیره کره بار دیگر در یک وضعیت انفجاری قرار گرفته است. هر دو کشور با متشنج کردن اوضاع در منطقه، توجه شهروندان را از شکست سیاست‌ های خود منحرف می کنند.

یکی از شروط لازم برای بقای حاکمیت سرمایه داری، دستکاری در وقایع و رخداد هاست. مبلغان این سیستم با تبلیغات همه جانبه تلاش دارند تا «واقعیت دروغین» خلق کنند و در کارزار خود ساخته، استثمارگران، قاتلان و متجاوزین، مدافعان دلسوز مردم معرفی شوند. جهان غرب به رهبری ایالات متحده در چنین «آینه‌ ای» طرف «خیر» را می‌ گیرد و هرکسی که حق تصمیم‌ گیری درباره سرنوشت جهان را متعلق به همه  می‌ داند، به عنوان یک شرور معرفی می‌ شود.

اخیراً بلند گوهای سرمایه داری، جمهوری خلق کره را خطر اصلی برای جهان عنوان می کنند و علیه آن کشور دست به سلاح برده اند. استراتژی جدید امنیت ملی ایالات متحده، کره شمالی را به ایجاد «تهدید دائمی برای شبه جزیره کره، ایالات متحده و کل جهان» متهم می کند. قبل از انتشار چنین بیانه ای، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سیاست پیونگ یانگ را بی ثبات کننده خواند و تهدید کرد که تحریم ها علیه این کشور تشدید خواهد شد و سیاست نظامی گری واشنگتن گسترش خواهد یافت.

این تهدیدها اینگونه توجیه می شود که کره شمالی پرتاب های موشکی خود را از سر گرفته و در آستانه آزمایش تسلیحات هسته ای است...

واقعیتی است مسلم که اخیراً پیونگ یانگ، پرتاب یک سری از موشک ها را انجام داد. موشک های کروز دوربرد، موشک های بالستیک زیردریایی، موشک های قاره پیمای Hwaseong آزمایش شدند. یکی از این موشک ها 4.6 هزار کیلومتر بُرد داشت طول مسافتی که رکورد موشکی را برای کره شمالی به ثبت رساند.

با این حساب، آیا می‌توان آن‌ طور که ایالات متحده و متحدانش ادعا می‌کنند، پرتاب‌هایی از این دست را  مظهر«خباثت جنون‌ آمیز رژیم دیکتاتوری» دانست؟ به هیچ وجه. واقعیت انکار ناپذیر اینست که توجه به حفظ امنیت ملی در مواجهه با تهدید فزاینده تجاوز نظامی می باشد. به یاد بیاورید پس از تشدید تنش های قبلی، پیونگ یانگ، توقف آزمایش های هسته ای خود را اعلام کرد و اکنون پنج سال است که صادقانه به آن پایبند بوده است. علاوه بر این، کره شمالی تعداد تمرینات نظامی را به میزان قابل توجهی کاهش داد و به سمت عادی سازی روابط با سئول پیش رفت.

در ازای چنین انعطافی این کشور تحت فشار بیشتری قرار گرفت. تحریم های گسترده بار سنگینی را بر دوش کره شمالی و شهروندان آن گذاشته است و ایالات متحده تلاش میکند تا حتی وضعیت را برای این کشور غیر قابل تحمل تر کند. اخیرا واشنگتن بر آن شد تا از طریق سازمان ملل برای کاهش محدودیت عرضه نفت خام به کره شمالی، از 4 میلیون بشکه به 3 میلیون کاهش یابد. چین و روسیه این قطعنامه را وتو کردند اما ایالات متحده با گسترش تحریم های یکجانبه به آن واکنش نشان داد. در ماه اکتبر، شرکت‌هایی از سنگاپور و جزایر مارشال، در فهرست سیاه قرار گرفتند که ظاهراً به پیونگ یانگ، در دور زدن محدودیت‌ ها کمک می کردند. لایحه ای که در کنگره آمریکا ارائه شده است، کاخ سفید را موظف می کند تا به طور منظم نتایج فشارها را گزارش دهد و خواستار اعمال تحریم های جدید تری شود. پس از آن وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ما آماده انجام اقدامات بیشتری هستیم. ما مکانیسم های مختلفی در زرادخانه خود داریم تا رژیم را وادار به پاسخگو گویی کنیم!.

سئول نیزسیاست مشابهی را در پیش گرفته است. در ماه مارس سال جاری، یون سوک یول، نامزد حزب راستگرای «قدرت مدنی»، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. حتی در طول مبارزات انتخاباتی، وی قول داد تا تهدید موشکی هسته ای کره شمالی را دوباره مورد ارزیابی قرار دهد و اجازه حملات پیشگیرانه به «دشمن» را بدهد. این سیاستمدار از کمپین « نابود کردن کمونیست‌ها!» که در شبکه‌های اجتماعی راه‌ اندازی شده بود، حمایت کرد و با گمانه‌ زنی، رئیس‌جمهور سابق مون جائه این، و حامیانش را به روابط پنهانی با پیونگ یانگ متهم کرد.

در حال حاضر تهدیدها عملی شده است. اولا، یون سوک یول، قول می دهد که تمام توافقات بین کره ای را زیر پا بگذارد و شرایط تماس با کره شمالی را تحمیل خلع سلاح هسته ای آن تعیین می کند. ثانیاً، دولت جدید در حال تقویت اتحاد نظامی با ایالات متحده است که پیونگ یانگ را نشانه می‌ گیرد. نزدیک به 30 هزار سرباز آمریکایی در جنوب شبه جزیره کره مستقر می باشند. در صورت بروز جنگ، فرماندهی عملیاتی بر ارتش 600 هزار نفری کره جنوبی توسط آمریکایی ها اعمال می شود.

در اولین اقدام، یون سئوک یول، لغو مذاکره سیاست سه جانبه اعلام شده توسط مون جائه این، ( مذاکرات آمریکا، کره جنوبی و کره شمالی) را اعلام کرد… و شرکت در سیستم دفاع موشکی جهانی تحت حمایت ایالات متحده و امکان اتحاد نظامی سه جانبه دیگری با مشارکت ژاپن ( آمریکا، کره جنوبی و ژاپن) را اعلام کرد. شورای کره ای- آمریکایی برای استراتژی بازدارندگی گسترده کره شمالی، کار خود را از سر گرفت و اولین گفتگوی رو در رو در چند سال اخیر، بین وزرای دفاع کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آغاز گردید. بایدن، در سفر به سئول آمادگی خود را برای تضمین امنیت کره جنوبی «با کمک همه نوع ابزار دفاعی از جمله سلاح های هسته ای» اعلام کرد. این واقعیت، صرفاً یک بلوف سیاسی نیست که توسط انتشارات رسانه های کره جنوبی عیان می شود. بلکه با استناد به منابع دولتی، بحث هایی را درباره مفهوم اشتراک هسته ای و پیشنهاد سئول، برای استقرار دائمی زیردریایی های اتمی و ناوهای هواپیمابر آمریکا، در این کشور خبر دادند. رئیس جمهور کره جنوبی، خود در مصاحبه ای با نیویورک تایمز اذعان کرد: ما آماده استفاده از طیف وسیعی از ابزارها، از جمله «چتر هسته ای» آمریکا برای تأثیرگذاری بر کره شمالی می باشیم.

اخیرا تمرینات نظامی هوایی و زمینی، آموزش نیروهای ویژه، و واحدهای امنیت فضایی آغاز شده است. ده ها هزار نیروی نظامی دفع حمله به سئول و حملات ضد تهاجمی و آبی خاکی به خاک دشمن و از بین بردن قابلیت های دفاعی آن را تمرین کردند. حتی برخی از مانورها در 20 کیلومتری مرزهای کره شمالی انجام شد.
ناوهای هواپیما بر آمریکا، پس از یک وقفه پنج ساله به سواحل کره بازگشتند. ناو های ضربتی با پیش قراولی  ناوهواپیمابر به نام رونالد ریگان، بیش از یک ماه است که در دریاهای ژاپن، شرق چین و دریای زرد در حال گشت زنی بوده و در تمرینات مشترک با کره جنوبی و ژاپن شرکت می کند. این مانورها با یک اقدام عمدی برای گلوله باران یک کشتی تجاری کره شمالی در دریای زرد در 24 اکتبر توأم بود.

بنابراین، اقدامات تلافی جویانه پیونگ یانگ، کاملاً عادلانه، موجه و بجاست. به گفته کیم جونگ اون، رئیس جمهور این کشور، سپر موشکی هسته ای برای حفظ کرامت، حاکمیت و حق موجودیت کشور ضروری است. تصویب قانون به روز شده در مورد نیروهای هسته ای توسط مجلس عالی خلق کره شمالی یک اقدام کاملا محق است. وی خاطرنشان می کند که وظیفه اصلی ارتش، جلوگیری از جنگ با بازدارندگی دشمن است و پتانسیل موشکی هسته ای آخرین راه حل در صورت تهاجم نیروهای خارجی است. این قانون می گوید: «کره شمالی با همه اشکال جنگ مخالف است و برای ساختن یک سیاره صلح آمیز که در آن عدالت جهانی حاکم شود، تلاش می کند».

نگرانی پیونگ یانگ از این واقعیت ناشی می شود که ایالات متحده در تلاش است تا منطقه را به یک پایگاه ضد چینی تبدیل کند. سران ژاپن و کره جنوبی در نشست سران ناتو، در مادرید شرکت کردند که در آن درباره مقابله با «تهدید چین» گفتگو شد. این تصمیم در گفتگوهای وزیر دفاع کره جنوبی، لی جونگ سوپ، با فرمانده گروه آمریکایی، پل لاکامرا، تایید شد. طرفین توافق کردند که اتحاد بین واشنگتن و سئول باید در یک اتحاد جهانی شکل بگیرد. هر دو وزیر اذعان کردند که این اتحاد می تواند کره شمالی را مهار کند و چین و روسیه را زیر نظر داشته باشد.

کره جنوبی به طرح های ایالات متحده، مانند چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام، مشارکت امنیت تامین مواد معدنی پیوسته است. هدف همه آنها منزوی کردن جمهوری خلق چین در روابط با حذف آن از زنجیره های تامین منابع بین المللی است. بر همین اساس، در ماه اکتبر، واشنگتن صادرات تراشه های تولید شده با فناوری آمریکایی را به چین ممنوع کرد.

از منظری دیگر، سئول، نقش یک کارگاه اسلحه سازی را به عهده گرفت تا امپریالیسم آمریکا را با ساخت سلاح، برای ماجراجویی های جدید حمایت کند. در سال 2017-2021، عرضه تسلیحات کره جنوبی به خارج از کشور نسبت به پنج سال گذشته 177 درصد افزایش یافته است. اگر مذاکرات با لهستان با موفقیت به پایان برسد، سرعت فروش اسلحه بیشتر خواهد شد. ورشو قرار است 980 تانک K2، 648 هویتزر خودکششی K9 و جنگنده FA-50 را به مبلغ 15 میلیارد دلار خریداری کند. اضافه بر این، سئول، مقادیر زیادی سلاح به مصر، استرالیا، هند، استونی، فنلاند و سایر کشورها فروخته است. در سالهای اخیر، یون سوک یول، هدف کشور خود را رسیدن به یکی از چهار کشور صادرکننده برتر اسلحه و تبدیل مجتمع نظامی-صنعتی به یک صنعت استراتژیک ملی تعیین کرد.

با این وجود، جو بایدن، فشار بر مقامات کره جنوبی را به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی-اجتماعی آمریکا سود مند می داند. این در حالی است که تورم در کره جنوبی به بالاترین سطح از پایان قرن گذشته رسیده است. نرخ فقر از 17 درصد فراتر رفته و بیش از نیمی از سالمندان در شرایط نیازمندان به کمک ادامه حیات می دهند. از همین روی بیش از نیمی از شهروندان بالای 60 سال مجبور به کار هستند. غالبا کارها سخت و با درآمدی کم، مانند جمع آوری کاغذهای باطله یا تفکیک زباله است. بدهی خانوارها به 104 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. اخیراً مردم کره جنوبی از خبر خودکشی دسته جمعی اعضای یک خانواده در شهر سوون، شوکه شدند. مادری سالخورده و دو دخترش به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه درمان و اجاره بها، دست به اقدامی نا امیدانه زدند.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/121-31324-2831-oktyabrya-2022-goda/vorotily-

 

politicheskogo-zazerkalya/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 855  - 11 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت