راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قیام حزب

کمونیست روسیه

علیه بودجه دولتی

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی

  

روز 27 اکتبر گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه، نظرات انتقادی خود را در ارتباط با بودجه ارائه شده توسط دولت این کشور به مجلس دوما مطرح و ناکارآمدی و نا کافی بودن آن برای حل مشکلات اجتماعی- خصوصا در شرایط جنگی کشور را اینگونه تشریح کرد:

«امروز دومای دولتی پیش نویس بودجه ارائه شده توسط دولت روسیه را بررسی خواهد کرد.
روز قبل یک بسته اسنادی با تحلیل ده بودجه گذشته کشور را خواندم. تا همین اواخر، من به تغییرات در سیاست بودجه امسال امیدوار بودم اما متأسفانه عملاً هیچ برنامه کارآمدی در بودجه جدید دیده نمی شود. این در زمانی است که شرایط تغییر کرده و روسیه وارد جنگی بزرگ شده است.

برای ما منطق تهیه کنندگان این سند مالی قابل درک نیست. به درستی میتوان گفت که بودجه، قانون اساسی اقتصاد کشور است. این‌ها فقط اعداد نیستند بلکه تعین سرنوشت مردم، امنیت ما، فرهنگ ما، آینده ما، ایده‌های ما در مورد چگونگی خروج از بحران سیستمی کشور است.

متاسفانه دولت نمی داند چگونه می خواهد اقتصاد کشور را از بحران سیستمی خارج کند. من بر این تصور بودم که میشوستین (نخست وزیر) و تیم وی، این سند را جدی خواهند گرفت. اما طرفداران سیلوانوف، (وزیر دارایی) این بار هم در عدم توجه به واقعیات پیروز شدند.

یکبار دیگر تکرار می کنم که بودجه کاملاً از مشکلاتی که ما در دوما بحث می کنیم جدا شده است. ما جلسات بسیار خوبی در پارلمان در مورد بسیاری از مسائل داشته ایم و امروز رئیس دومای دولتی به درستی خاطرنشان کرد که هیچ بودجه ای برای تجدید ناوگان تراموا و واگن برقی وجود ندارد. شبکه های آب و برق پوسیده اند و همچنان بودجه و اراده ای برای تغییر دادن آن‌ها دیده نمی شود.

در بودجه ارائه شده نشانی برای رسیدن به اهدافی که در پیام رئیس جمهور تعیین شده بود نمی بینیم. ولادیمیر پوتین، در باره نیاز کشور به تغییر شرایط و رسیدن به سرعت جهانی توسعه صحبت کرد اما در بودجه دولت ارقام  ارائه شده برای ده سال متوالی نرخ رشد متوسط اقتصاد ما را 0.9 درصد نگه می دارد. اگرچه میانگین جهانی بیش از 3 درصد است. یعنی اوضاع برای ما سه برابر بدتر است. و در چین، این رقم هشت برابر بیشتر از روسیه است.

سهم ما در اقتصاد جهانی امروز کمتر از 2 درصد است. اگرچه امپراتوری تزاری در آستانه جنگ جهانی اول، در سال 1913، دو برابر بیشتر بود. در جمهوری خلق چین، این رقم پنج برابر و در اتحاد جماهیر شوروی - ده برابر بیشتر بود. اگر این نشانه ها به افت خود ادامه دهند، هیچ پیروزی در انتظار ما نخواهد بود، زیرا در جهان فقط افراد باهوش، قوی، موفق و با اراده قابلیت حل مشکلات را دارند.

ما باید مسیر را تغییر دهیم و به سرعت به توسعه جهانی برسیم اما برای این امر نیاز به تامین مالی اقتصاد ملی و سرمایه گذاری در نوآوری نیاز داریم. با این حال، در بودجه جدید، هزینه های اقتصاد ملی با احتساب تورم طی سه سال 17 درصد کاهش می یابد.

چرا با فرهنگستان علوم اولویت های توسعه کشور را تعریف نمی کنید؟ لوکوموتیو پیشرفت، همواره علم بوده است! یلتسین همراه با اکیپ نادان و خود فروش خود آمد و کل شاخه‌های علم را ویران کردند، دانشمندان را تحقیر و کوچک شمردند و آزمایشگاه های آنها را تعطیل کردند. در نتیجه، یک و نیم میلیون دانشمند جوان ما به کشورهای دیگر گریختند و امروز در سراسر جهان کار می کنند: در بیل گیتس، در بوئینگ و در کره جنوبی... آیا آنها به کشور خود علاقمند نیستند؟ اینها افراد بسیار با استعدادی هستند و من بارها به شما پیشنهاد داده ام که آنها را به کشور باز گردانید.

شما از اختصاص بودجه برای حمایت از کودکان با استعداد خود داری می کنید. نمی خواهید به ترویج زبان روسی کمک کنید. دیروز، لئونید اسلوتسکی، رهبر فراکسیون حزب لیبرال دموکرات، در دومای دولتی، سخنرانی بسیار جالبی در شورای جهانی خلق های روسیه ایراد کرد. او گفت  «زمانی 350 میلیون نفر در جهان زبان روسی می دانستند و امروز 80 میلیون نفر از این رقم کاسته شده است».!

در مورد آموزش، این یکی از مهمترین اقلام بودجه است. از همکارم که حساب دیفرانسیل و انتگرال تدریس می‌کند می‌پرسم: الان در ریاضیات اوضاع چگونه است؟ او پاسخ می دهد: گنادی آندریویچ، مشکل! و می گوید که مجبور است به دانشجویان سال اول خواندن و نوشتن و صحبت کردن را آموزش بدهد. زیرا خواندن متون پیچیده را بلد نیستند، در هر نوشته ای بیست اشتباه می‌توان یافت و قادر به قبولی در یک امتحان معمولی نیستند.

این نتیجه «آموزش» است که به کشور تحمیل شد. ما قانون «آموزش و پرورش برای همه» را پنج بار معرفی و ارائه کردیم. چرا به حرف ما گوش نداده و نمی دهید؟ توجه کنید که چگونه اطلاعات سیاسی در دانشگاه های ما انجام می شود! دانشجویان حتی نمی دانند در جبهه جنوبی کشور چه می گذرد. چگونه می‌خواهیم جامعه را جمع کنیم در حالی که «ستون پنجم» آشکارا جولان می دهد و فعالانه از نادانی کسانی که به دنبال فریب دادن آنهاست سوء استفاده می‌کند؟

در پیش نویس بودجه به بخش مسکن و خدمات عمومی نگاه کنید. هزینه مسکن و خدمات عمومی طی سه سال 60 درصد کاهش یافته است و این در شرایطی است که لوله ها 60 - 70 - 80 درصد فرسوده شده و سهم مسکن اضطراری بسته به منطقه از 40 تا 80 درصد است. مسکن منتظر تصمیمات دیرهنگام نخواهد ماند، بلکه به سادگی درهم فرو می ریزند.

در زمینه امنیت غذایی، بنگاه های مردمی ما ( کالخوز ها و ساوخوزها) بهترین نمونه کار و تولید را نشان داده اند. اجازه بدهید این تجربه را در سراسر کشور پیاده کنیم! ما هیئت بزرگی را از تاتارستان آوردیم و نشان دادیم که رهبری جمهوری چگونه با فعالیت های شرکت های ما ارتباط دارد. اما برای کانال های تلویزیونی روسیه، این «فرم جالبی» نیست. این در حالی است که ما تا به حال پنج فیلم در این زمینه به آنها ارائه داده ایم. برای رئیس جمهور بلاروس، لوکاشنکو، این یک «فرم جالبی» است، برای چینی ها هم همین طور است، برای همه گیرایی دارد، به جز تلویزیون روسیه!

با تمام این تفاصیل مهم ترین و مبرم ترین مسئله حفظ مردم و جامعه است. توجه کنید که هزینه های بهداشت و درمان در بودجه جدید با احتساب تورم، تا پایان سه سال آینده 17 درصد کاهش می یابد. تعجب کردم که سال آینده یک سوم کمتر از سال جاری برای درمان بیماری های قلبی و عروقی اختصاص می یابد و برای درمان سرطان - منهای 25٪ طی دو سال آینده! هزینه های تربیت بدنی و ورزش تقریباً به نصف کاهش می یابد. هزینه در فرهنگ - 16٪. چگونه می خواهیم از بحران سیستمی می خواهیم خارج شویم؟ اقتصادمان را چگونه می خواهیم احیا کنیم ؟ با چنین بودجه ای هیچ تصمیمی نمی توانید بگیرید!
من کاملا مطمئن هستم که چنین وضعیتی قابل حل است و امیدوارم که رئیس جمهور ما را فهمیده و درک کند و به پیشنهاد های ما توجه کند. زیرا برنامه‌های ما برای رسیدن به اهدافی که در پیام خود تعیین کرده است، ضرورت حتمی دارد. سال
2023 در پیش است و این سال برای همه ما اهمیت حیاتی دارد. اکنون باید هر کاری را برای پیروزی در جبهه های جنگ انجام دهیم. برای ما این موضوع بقای تاریخی است.

 در هر صورت ما حتی نمی توانیم به چنین بودجه ای رای دهیم. ما سیاست مالی و اقتصادی بودجه توسعه و پیروزی خود را ارتقا خواهیم داد!

 

https://www.rline.tv/news/2022-10-27-gennadiy-zyuganov-s-takim-byudzhetom-vy-nichego-ne-reshite

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 855  - 11 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت