راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شبح جنگ

در قاره افریقا

به گردش در آمده

"بهمن دوستار"

 

هفته گذشته، رئیس جمهور جمهوری خلق کنگو، برای دفاع از استقلال کشور مردم را برای "بسیج عمومی" فراخواند و تظاهرات بزرگی به حمایت از روسیه در این کشور برگزار شد. غرب با آگاهی از ماهیت دولت کنگو و تمایلات مردم که در تظاهرات اخیر بروز کرد، بسیار می کوشند تا این کشور را در جنگ با "رواندا" درگیر کنند. دولت کنگو سفیر رواندا را بدلیل نقش تحریک آمیزی که در برپائی جنگ میان رواندا و کنگو داشته از این کشور اخراج کرد و مردم کنگو در تظاهرات خود از این اقدام دولت حمایت کردند.

نه تنها رواندا بلکه، اوگاندا و بوروندی نیز به تحریک امریکا وارد جنگ با کنگو شده اند. جدال اصلی بر سر "کبالت" است که کنگو ۷۰ درصد ذخایر جهانی آن را در اختیار دارد. همچنین، جمهوری دموکراتیک کنگو از نظر تولید مس اولین کشور آفریقا (و سومین کشور در جهان) است، دارای بزرگترین ذخایر الماس، طلا و قلع، کلتان (تانتالوم)، تنگستن است که گاهی اوقات به آن‌ها" 3T"نیز گفته می‌شود. (قلع، تانتالوم، تنگستن) و ذخایر بزرگ لیتیوم. چین و روسیه از جمهوری دمکراتیک کنگو نه تنها حمایت می کنند بلکه کمک های مالی ونظامی نیز به آن می کنند تا بتواند استقلال خود را حفظ کند.

امروزه در اکثر صنایع الکترونیکی مصرفی،  تجهیزات پزشکی، خودرو، هوا فضا و بسیاری از صنایع دیگر از «3Т» استفاده می شود.

حتی در انرژی های جایگزین نیز از این فلزات کمیاب استفاده می شود. بدون آنها، تصور فناوری های آینده غیرممکن است.

غرب نمی خواهد به جمهوری دموکراتیک کنگو اجازه بدهد که این ذخائر را فرآوری کند و همچنان از شبکه وسیعی از واسطه‌ها برای صادرات غیرقانونی و قاچاق این منابع به دبی و هنگ کنگ حمایت می کند.

رواندا که از شورشیان کنگو حمایت نظامی می کند به یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد معدنی کمیاب در جهان تبدیل شده است، علیرغم اینکه خود معادن زیادی ندارد.

وضعیت در مرزهای کنگو و کشورهای افریقائی روز به روز بحرانی تر می شود و نشانه های جدی یک جنگ قاره ای به چشم می خورد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 856  - 18 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت