راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

به کار گیری

دست آوردهای

 «روسیه تزاری»

و «اتحاد شوروی »

در روسیه امروز

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

  

کنفرانس سالانه «باشگاه گفتگوی والدای» از 24 تا 27 اکتبر در مسکو برگزار شد. مرکز ثقل مباحثات نشست امسال «والدای» چالش های ناشی حرکت به سوی نظم نوین جهانی اعلام شده بود: «جهانِ پساهژمونی: لزوم عدالت و امنیت برای همه». «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، موضوع اصلی نشست «جهان پساهژمونی» را «رویداد اصلی معاصر»عنوان کرد که در نشست مورد «بررسی واقع می شود».

مطلب زیر حاصل ترجمه و بررسی پورتال هفته نامه «عصر ما » ارگان خبری «حزب کمونیست آلمان» و پورتال « اسپوتنیک» می باشد.

 

باشگاه والدای در مورد «نظم جهانی پیشِ رو» بحث کرد

 

این نشست بین المللی با حضور متخصصین امورسیاسی، دیپلمات ها، دانشمندان علوم اجتماعی و روزنامه نگاران از سال 2004 تاکنون، پاییز هر سال در روسیه برگزار می شود. در نشست امسال 111 متفکر و دانشمند علوم سیاسی، سیاستمدار و دیپلمات بلندپایه از 40 کشور شرکت داشتند. نمایندگان نخبگان سیاسی روسیه مانند «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع یا نایب رئیس شورای امنیت روسیه، «دیمیتری مودویف»، نیز سخنرانی داشتند. امسال ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه با سخنرانی و پرسش و پاسخ آزادِ پنج ساعته اش نشست را به پايان رساند.

در مجموعه مقاله هائی که «فیودور لوکیانوف» مدیر والدای و همکارانش در رابطه با این کنفرانس نوشته اند، استدلال می شود که «وضعیت فعلی مناسبات جهانی بر این واقعیت استوار است که مجموعه شرایط بین المللی در جهت نفی و نزول قدرت آمریکا سیر می کند و آمریکا دیگر به عنوان یک ابرقدرت غالب محسوب نمی شود.»

از این رو چشم انداز امسال نشست «والدای» بر مسئله ای متمرکز بود که بسیار فراتر از درگیری های کنونی است. این کنفرانس مبحث «جهان پساهژمونی» را بعنوان موضوع اصلی نشست بررسی کرد. بحث های نشست بر این موضوع تاکید دارد، که دوره ادامه تلقین تهاجم تحت مشروعیت دروغین و تبلیغ بر ارزش های غربی توسط آمریکا بدلیل ضعف بنیادی و ساختاری این کشور عملا به پایان رسیده است. این ضعف هم شامل امور داخلی و هم شامل امور خارجه آمریکا می شود. واضح است که امپریالیسم آمریکا و سرسپردگان آن تاکنون استراتژی خود را برای تسلط بر «اروآسیا» تنظیم کرده بودند.اما با توجه به بافت فعلی مناسبات جهانی و پیدایش قدرتهای جدید، دیگر زمان تکروی و اعمال مشروعیت جعلی بمنظور باج گیری، آزار و اذیت ملت ها، جنگ افروزی و نسل کشی سپری شده است. «نظم جهانی پیش رو» باید با همکاری و رهبری مشترک کلیه کشور های جهان اعمال شود. باید همه ملت ها بدون توجه ه قانون اساسی شان، سیاست شان وامور اجتماعی و اقتصادی، فرهنگ و دین شان در چارچوب حقوق بین الملل سازمان ملل پذیرفته شوند این امر توام با به رسمیت شناختن بین المللی و قانونی اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها خواهد بود. شکی نیست که این موارد کاملا مورد استقبال مللی است که بویژه در جنوب جهانی با توجه به تحملِ برده داری، پدر سالاری، باج گیری، تسلط و استثمار و استعمار و نئواستعمار، چندین دهه مجبور بوده اند زیر سلطه امپریالیسم و سرمایه داری غرب بسر برند.

رئیس جمهور روسیه، ولادیمر پوتین از سال 2004، زمانی که باشگاه ایجاد شده، در جلسات «والدای» شرکت می کند. اولین کنفرانس در ولیکی نووگورود، نزدیک دریاچه والدای برگزار شد. از این رو کنفرانس به کنفرانس والدای ملقب شده است. سپس به سوچی نقل مکان کرده و امسال در مسکو برگزار شد.هدف کلی کنفرانس فراهم کردن زمینه بحث و بررسی مسائل بین المللی با حضور کارشناسان از سراسر جهان است. امسال 111 کارشناس و سیاستمدار از بیش از 40 کشور جهان از جمله کشورهای غربی سخنرانی کردند. البته، شرکت کنندگان بیشتری از کشورهای دوست خاورمیانه، آسیا، آفریقا و کشورهای مستقل مشترک المنافع بودند.

سخنرانی ولادیمیر پوتین در نشست امسال باشگاه والدای به دلیل وضعیت بین المللی  فعلی بسیار اجتماعی تر و تاریخی- فلسفی تر از صحبت های او در کنفرانس قبلی بود. او به صراحت به ارزیابی «لنین» از «وضعیت انقلابی» اشاره کرد؛ او جمله معروف لنین را بازگو کرد. زمان تغییر: «زمانی است که حاکمان دیگر نتوانند حکومت کنند و حکومت شوندگان دیگر نخواهند، بدین گونه حکومت شوند.» و اشاره او به وضعیت جدید بین المللی است که زمان تک قطبی گری، تک روی و «عدم توازون قوای سابق» سپری شده است. دوران جهانگشائی و تسلط یک کشور بر دیگر کشورها به پایان رسیده است. در عین حال پوتین متذکر شد که بحث «عدم توازون قوای سابق» به معنای جایگزینی کردن یک قدرت جدید و در حال ظهور به جای قدرت رو به نزول نیست.

خلق های «اوراسیا»، خاورمیانه میانه و آسیای جنوب شرقی و جنوب جهانی نه تنها از استثمار و آزار و اذیت ارزش های غرب خسته شده اند. بلکه وزن و موجودیت اقتصادی ـ اجتماعی آنها در عمل توسط غرب انکار شده و هویت اقتصادی ـ اجتماعی آنها نادیده گرفته شده است.آنها عملا فاقد هویت اقتصادی و نظامی، اعلام شده اند. آنها اکنون در حال رها کردن خود از بند سیستم نئواستعماری هستند. افزایش تعداد قدرت های «اوراسیا» و روسیه و چین از طرفی و خودتخریبی سیستم اقتصاد نئولیبرالی، پیشروی ناتو و غرب به سمت مرزهای روسیه از طریق اوکراین، از طرف دیگر وضعیت بین المللی را دچار چالش کرده است.

پوتین به بحران فزاینده دموکراسی غربی اشاره کرده و راه های ممکن برای خروج از آن را بیان کرد. او با ارزیابی کلی از وضعیت جهان این ادعا غرب را که همه مشکلات موجود جهانی طبق یک سناریوی در مسکو طراحی شده است را قویا رد کرد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به بحران‌ اوکراین، تایوان و همچنین مشکلات غذایی موجود گفت: از سال 2014 غرب گام‌هایی برای تشدید تنش برداشته است، آنها همیشه برای تشدید تنش آماده اند. باوجو این، غرب هیچ وحدتی ندارد، فقط مجموعه ای از کشورهاست که بین آنها به اندازه کافی تضاد وجود دارد.

سخنرانی پوتین در رابطه با رد «جهانی شدن»، «فرهنگ» ارزش های غربی بود. «جهانی شدن»، «سرمایه داری مالی انگلو- آمریکایی»، هدف اش ایجاد تسلط کامل «وال استریت و لندن» به سهم زیادی از ارزش اضافی تولید شده با دسترنج زحمتکشان در سطح جهان است. دلار به عنوان ارز استعماری به سلاح غرب تبدیل شده است.

سیاست «لغو فرهنگ های دیگر» در اصل لغو دانشمندان فرهنگی کشور ها است  لغو افرادی مثل چایکوفسکی، پوشکین و داستایوفسکی است، لغو رهبران فکری اروپا است. نازی ها کتاب ها دانشمندان را سوزانده بودند، حالا شما همه افکار آزاد را در امور «اقتصادی، سیاستی و فرهنگی» «لغو» می کنید.

 

رئوس اظهارات پوتین درکنفرانس به قرار زیر بود:

ـ ایالات متحده به جز ایجاد سلطه مورد مثبتی برای ارائه به جهان ندارد، ، آنها هیچ ایده ای برای ایجاد «توسعه مثبت» ندارند، دموکراسی واقعی مستلزم آزادی مردم و دولت ها برای انتخاب مسیر خود است. نه تحمیل ایده از خارج به آنها.

ـ کسانی که سیاست را در واشنگتن اجرا می کنند می توانند به سرعت با کمک دیپلماسی مشکل اوکراین را حل کنند - آنها فقط باید یک سیگنال ارسال کنند.

ـ روسیه بارها گفته است که برای مذاکره با اوکراین آماده است، اما رژیم کی‌یف تصمیم گرفته این مذاکرات را ادامه ندهد.

برای احقاق حقوق خود تلاش کنید و باور نکنید که روسیه دشمن شماست

ـ تصمیم کره جنوبی برای ارسال تسلیحات به اوکراین، روابط مرسوم این کشور با روسیه را از بین می برد، اگر روسیه به کره شمالی تسلیحات ارسال می‌کرد، آنها چه واکنشی نسبت به چنین خبر می داشتند؟

ـ روسیه سفر «مادربزرگ» پلوسی به تایوان را یک اقدام «تحریک آمیز» می داند. «همه ژست های تحریک آمیزی» که با سفر مقامات ارشد آمریکایی به تایوان مرتبط است در روسیه به عنوان یک تحریک تلقی می شود. تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و موضع روسیه در این رابطه تغییر نمی کند.

ـ ناسیونالیست ها و نئونازی ها در اوکراین ادغام می شوند.

ـ روسیه از پیوستن عربستان سعودی به بریکس حمایت می کند، اجماع همه کشورها لازم است.

ـ ایجاد یک فضای انسانی و اقتصادی واحد از «لیسبون» تا «ولادی وستوک» عملی است.

ـ غرب با تملک و انحصار رسانه ها برای ترویج اطلاعات غلط جو سازی و و کشتن افراد استفاده می کند.

ـ انفجار در خط لوله گاز شمالی عملی تروریستی و نتیجه یک ذهنیت بیمار است.

ـ « سردار سلیمانی را کشتند - ژنرال ایرانی. در خاک کشور ثالث کشتند و گفتند: بله ما کشتیم. اما او یکی از مقامات کشور دیگری است. این یعنی چه؟ ما کجا زندگی می کنیم؟ کاملا دیوانه شده اند».

ـ مذاکره با شریکی اروپائی که در مورد هر موضوع با کمیته منطقه ای واشنگتن تماس می گیرد، غیر ممکن است.

ـ رونق تجاری درروسیه به روال قبلی و بدون شرکای غربی در حال انجام است. اوج مشکلات پشت سر گذاشته شده است، اقتصاد روسیه با تحریم ها سازگار شده است، همچنان باید زنجیره تامین و کاهش هزینه ها ایجاد شود. اقتصاد روسیه بر بستری با ثبات تر و مستقل تر توسعه خواهد یافت. ـ « اساساً ما به چیزی نیاز نداریم. روسیه کشوری خود کفا است.»

 

ـ همه ادیان در روسیه بسیار میهن پرست هستند. ما برخلاف تعدادی از کشورها در امور اقلیت های مذهبی دخالت نمی کنیم.

ـ ما با افرادی که دارای دیدگاههای متفاوت هستند، با احترام رفتار می کنیم

ـ متقاعد شده ام که باید از تمام میراث تاریخی خود استفاده کنیم، ما نمی توانیم نکات مثبت را نه در «روسیه تزاری» و نه در «اتحاد جماهیرشوروی» رد کنیم.

ـ در رابطه با شرایط پیرامون آذربایجان و ارمنستان، یک معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان لازم است، اما ما نمی توانیم امری را به طرفین تحمیل یا دیکته کنیم.

ما از هر انتخابی توسط مردم ارمنستان در مورد مفاد پیمان صلح با آذربایجان حمایت خواهیم کرد، اما باید در این زمینه با باکو نیز مذاکره کنیم.

ـ «روسیه سالهاست به ارمنستان پیشنهاد کرده است تا با واگذاری پنج منطقه به باکو، مسئله قره‌باغ را حل کند، جایی که مردم آنجا را ترک کردند، اما ایروان راه خود را رفت».

ـ اردوغان شریکی دشوار اما با ثابت و قابل اعتماد است. «او یک رهبر قوی است، کسی که منحصراً منافع کشورش را در نظر می گیرد»

ـ در جنگ جهانی دوم ضرورتی به استفاده از سلاح هسته ای توسط آمریکا علیه ژاپن نبود، اما آنها این کار را انجام دادند زیرا فکر می کردند این به نفع آنها است»

ـ کی‌یف اکنون می کوشد تا اقدامات افشاء شده خود و آثار دستیابی به «بمب کثیف» را انکار و محو کند.» بی دلیل نیست که روسیه داده های سرویس های ویژه را در مورد ساخت «بمب کثیفی» که در کیف در انجام است، منتشر کرده است و حتی می داند تقریباً کجا ساخته شده است. فناوری های موجود در اوکراین امکان انجام آن را فراهم می کند. اکنون آنها می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد بیاید و تأسیسات هسته‌ای اوکراین را بررسی کند. ما طرفدار آن هستیم. و ما باید این کار را در اسرع وقت و در حد امکان انجام دهیم. زیرا می‌دانیم که اکنون مقامات کی‌یف در حال تمیز کردن آثار اقدامات خودهستند.

ـ ما نیازی به حمله هسته ای به اوکراین نداریم، هیچ فایده ای ندارد - نه سیاسی و نه نظامی.

ـ هرگونه انتقاد ما از غرب به عنوان «دسیسه» و «دسیسه کرملین» تلقی می شود.

ـ دموکراسی واقعی تنها در رعایت حق هر کشور برای انتخاب الگوی خود برای توسعه می باشد.

ـ روسیه خود را دشمن کشورهای غربی نمی دانست و نمی داند. اما آنها می خواهند ما را به ابزاری برای رسیدن به اهدافشان تبدیل کنند.

ـ نه روسیه، بلکه غرب وضعیت و وقایع کنونی اوکراین بوجود آورده است.

. راه برون رفت از لحظه دشوار کنونی تنها از طریق ایجاد موسسات مالی بین المللی که به هیچ کشوری وابسته نباشند، امکان پذیر است. خروج از فرهنگ استعماری و تحمیلی دلار اجتناب ناپذیر است.

ـ آنچه بین روسیه و اوکراین می گذرد،«تا حدی بله» یک جنگ داخلی است.

ـ اگر جهانی شدن نئولیبرالیستی مسخ شخصیت است، پس ادغام و توسعه مشترک راه حل های مشترکی هستند که به نفع همه است. اما در هر صورت، جهان در انتظار «غیرقابل پیش بینی ترین دهه» است.

ـ از داستایوفسکی گرفته تا سولژنیتسین مدت ها قبل، سقوط استانداردهای دموکراتیک ادعائی غربی را پیش بینی کرده بودند.

ـ دموکراسی واقعی تنها در رعایت حق هر کشور برای انتخاب الگوی خود برای توسعه جامعه نهفته است. غرب از جایگزین هایی می ترسد که در حال حاضر مؤثر واقع شده اند. اما توسعه اجتناب ناپذیر است. و آمریکایی ها دیگر قادر نیستند آلترناتیوی ارائه دهند، آنها سعی می کنند فرهنگ ملت های معترض را نابود کنند.

ـ غرب جنگ‌های اقتصادی تجاری، تحریم‌ها، انقلاب‌های رنگی به راه می‌اندازد، انواع کودتاها را آماده و اجرا می‌کند. می بینید که یکی از آنها در سال 2014 منجر به عواقب غم انگیزی در اوکراین شد.

.................

 

همزمان با برگذاری کنفرانس والدای، «دیوید ایگناتیوس»، مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست از رئیس جمهور آمریکا بایدن خواست به سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گوش دهد و مذاکرات با روسیه را آغاز کند.

این روزنامه نگار آمریکایی، از کاخ سفید خواست پیام های پوتین را جدی بگیرد و به آنها پاسخ دهد. به عقیده وی، بایدن باید نشان دهد که ایالات متحده «به دنبال نابودی روسیه نیست و می خواهد از درگیری مستقیم نظامی اجتناب کند.»

وی همچنین یادآور شد فراموش نباید کرد که قبل از درگیری در اوکراین، رئیس جمهور روسیه تضمین های امنیتی غرب را خواستار شده بود، اما متاسفانه از طرف غرب به این خواسته ها پاسخ مثبت داده نشد.

 

https://www.unsere-zeit.de/so-wie-es-ist-bleibt-es-nicht-4302827/

……………….

https://spnfa.ir/20221104/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%87-%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%B4-13174068.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 856  - 18 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت