راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

سالگرد انقلاب اکتبر

در جمهوری بلاروس

و جمهوری مولداوی

روزنامه پراودا- ترجمه نعمت بوستانی

 

 

جمهوری بلاروس تنها جمهوری از 15 جمهوری اتحاد شوری سابق است که روز 7 نوامبر، سالروز پیروزی انقلاب اکتبر، به عنوان روز تعطیلی و جشن رسمیت دارد. هر ساله در این روز، برپایی مسابقات ورزشی، نمایشگاه ها، مسابقات ماشین سواری و دوچرخه سواری، کنسرت های موسیقی، مسابقات ورزشی و ...برگزار می شود.

ساکنان این کشور در آستانه 7 نوامبر، هدایایی از جانب حکومت دریافت می کنند. جاده های جدید، پل ها، درمانگاه ها، مهدکودک ها، مجتمع های لبنیاتی، امکانات ورزشی و تولیدی یا خط‌ های ترموای، اتوبوس و ایستگاه های جدید مترو ... افتتاح می شوند. هدیه اصلی و گرانبهای امسال، افتتاحیه شرکت ملی بیوتکنولوژی بلاروس، که نمونه مشابهی از آن در اروپا یا جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق دیده نمی شود. این پروژه منحصر بفرد که با حمایت کشور دوست، جمهوری خلق چین اجرایی شده است، با هدف توسعه مجتمع کشت و صنعت داخلی و تامین امنیت مواد غذایی کشور در نظر گرفته شده است.

در بلاروس، از گذشته اتحاد شوروی به گرمی و با احترام یاد می شود. در این جمهوری تاریخ را به خاطر مد سیاسی و به رنگ روز، بازنویسی نمی‌کند، حزب کمونیست بلاروس فعالیت آزادانه دارد. از بناهای تاریخی همچون یاد مانده های گذشتگان با وسواس نگه داری می کنند، زیرا مردم ارزشمندی این یاد گارهای گذشته را به خوبی می فهمند: اکتبر بزرگ آغازگر یک دوره جدید در جهان و همچنین در تاریخ مردم بلاروس بود. بلاروس ها همواره سپاسگزار ولادیمیر ایلیچ لنین هستند که سیستمی را بنا نهاد تا در پرتو آن مردم این جمهوری بتوانند یک حکومت ملی را در سرزمین مادری خود ایجاد کنند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، در تبریک به مناسبت 7 نوامبر خطاب به مردم این کشور گفت: «اکتبر 1917 مظهر رویاهای میلیون ها کارگر جهان در باره ایجاد یک جامعه عادلانه مبتنی بر اصول دموکراتیک، مسئولیت اجتماعی متقابل و انسان گرایی بود. این ایده ها با برازندگی و جاذبه خود، همچنان به عنوان یک آلترناتیو واقعی در مقابل سیاست‌های استعماری سرمایه داری در شکل مدرن آن باقی مانده است. پروژه اتحاد جمهوری های سوسیالیستی اتحاد شوروی، مبتنی بر برابری خلق ها، احترام به فرهنگ ها و سنت های آنها، همچنان چراغ راه آینده کشورها و تلاش برای زندگی در صلح و آفرینش به خاطر آسودگی عمومی ملت‌ها است».

بنا بر گفته رئیس جمهور، بلاروس توانست دستاوردهای سوسیالیسم دوران اتحاد شوروی را حفظ کرده وبا سعی و کوشش نتایج گرانبهای آن را در دوره حاکمیت خود چند برابر کند. ما خاطره وقایع غم انگیز نسل های گذشته را گرامی می داریم، پیروزی ها و نام قهرمانان تاریخ هزار ساله مردم بلاروس را که نمونه های شجاعت و خرد آنها بوده است به ما کمک می کند تا بر چالش ها غلبه کنیم و پایه ای قابل اعتمادی را برای نسل های آینده ساخته و جاودانه کنیم.

روز 7 نوامبر در میدان استقلال مینسک، به ابتکار حزب کمونیست بلاروس، هزاران نفر از نیروهای میهن دوست، برای شرکت در راهپیمایی جشن «عدالت اجتماعی، اساس جمهوری بلاروس مدرن است با گذاشتن تاج ها و دسته های گل، پای بنای یاد بود ولادیمیرایلیچ لنین، برای ادای احترام به انقلاب کبیر اکتبر، زیر پرچم های قرمز گرد آمدند. در این گردهمآیی نمایندگان سازمان های عمومی و گروه های کارگری، دیپلمات های خارجی، نمایندگان پارلمان و مقامات کمیته اجرایی شهر مینسک حضور داشتند.

در پای بنای یاد بود بنیانگذار اتحاد شوروی، آ. سوکل، دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس، خطاب به حاضران گفت: «من عمیقاً بر این باور هستم که آینده سیاره ما متعلق به سوسیالیسم است. در پشت سر ما منطق بزرگ تاریخ نهفته و این حقیقت درخشان زندگی است. تعطیلات اکتبر بزرگ تنها تعطیلات گذشته نیست، بلکه تجلی زندگی آینده است و نور روشنایی آن به فردا معطوف است. میراث انقلاب اکتبر الهام بخش بسیاری از کشورها است. موفقیت های عظیم جمهوری خلق چین و ویتنام قهرمان، نمونه ای واضح از چنین امری است. کوبا، جمهوری دموکراتیک خلق کره و ونزوئلا همچنان محکم و با اراده، راه تعالی را طی می کنند. بدون تردید وحدت در مبارزه برای صلح و عدالت اجتماعی به درخشان ترین آرمان های بشریت شکل داده و پیروز خواهد شد».

 

جشن انقلاب اکتبر در مولداوی

 

ساکنان کیشینو، پایتخت مولداوی طبق سنت هر ساله، در 7 نوامبر در پای بنای یادبود ولادیمیر ایلیچ لنین گرد هم آمدند و با نثار تاج های گل، یاد رهبر پرولتاریای جهان را گرامی داشتند.

این تجمع، با اهدای رسمی کارت های حزب به اعضای جدید حزب کمونیست جمهوری مولداوی و سخنرانی «لودمیلا تیخومیرووا» و «اولگ پتراری» از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست آغاز شد. «تامارا موراری»، از پیشکسوتان حزب در باره وقایع اکتبر 1917 در پتروگراد صحبت کرد. «نیکولای روسول»، دبیر کمیته حزبی شهرکیشینو، به اهمیت ماه اکتبر، نقش اساسی آن در ایجاد یک جامعه سوسیالیستی بسیار توسعه یافته در مولداوی اشاره کرد.

«لیودمیلا بورگولا»، یکی دیگر از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست مولداوی، انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر را رویدادی دوران ساز و با اهمیت سیاره ما خواند...

در مرحله پایانی میتینگ، «ولادیمیر ورونین»، رهبر حزب کمونیست جمهوری مولداوی در سخنرانی خود با تبریک صد و پنجمین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر، به حاضران از طرف کمیته مرکزی حزب، تبریک گفت و وظایف کمونیست های نسل قدیمی و امروز را بدین صورت تشریح کرد: بازگویی حقیقت عینی در باره دستاوردها و مزایای انقلاب اکتبر، برای جوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است. سخن گفتن از قدرت و توانایی‌های اتحاد شوروی، از تجربه زندگی در یک حکومت سوسیالیستی و توضیح ایده‌های وفاداری به انقلاب پرولتری برای نسل های جدید راه گشا خواهد بود.

در ادامه «ورونین»، یادآوری کرد، از میان احزاب کمونیست در جمهوری های اتحاد شوروی، پس از سقوط کشور شورا ها، ما تنها حزبی بودیم که توانستیم به قدرت برسیم. ما می توانیم و باید برگشت به قدرت را عملی سازیم. ما اکنون در مولداوی، چهره کریه سرمایه‌ داری را شاهدیم که 30 سال یا بیشتر در کتاب‌های درسی آن را مطالعه می‌ کردیم. در شرایط امروز ما شاهد شخصیت‌های ضد ملی هستیم که اداره کشور ما را به دست گرفته‌ اند اما آنها هنوز نتوانسته اند با خصوصی سازی و دزدی، کل پایه های قدرتمند کشور ما را که در سال های قدرت اتحاد شوروی توسط مردم تحت سیستم سوسیالیستی ایجاد شده بود از میان بردارند!

رهبر حزب کمونیست، همچنین درباره این واقعیت صحبت کرد که اکنون مردم در مولداوی شروع به درک و فهم شرایط خود می کنند: همه ما باید قیام کنیم و این دولت ضد مردمی را بدون توجه به دیدگاه های سیاسی آن از قدرت پایین بیاوریم.

ما کمونیست ها باید برای جامعه و کشور الگوی کارآمدی باشیم و مردم را به «نبرد آخر و سرنوشت ساز» هدایت کنیم. زیرا که ادامه وضعیت فاجعه بار موجود غیر ممکن است!

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/126-31329-1114-noyabrya-2022-goda/kommunisty-dolzhny-pokazat-primer

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 857  - 25 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت