راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تغییرات بزرگ در
استراتژی جنگی
روسیه در اوکراین
اومانیته- ترجمه جعفر پویا

پس از حمله تروریستی به پل کریمه و انفجارتروریستی در لوله گاز استریم 2 جنگ در اوکراین وارد مرحله نوینی شد.
پل "کرچ" پس از الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014 به روسیه برای اتصال کریمه به روسیه ساخته شد. این پل از آغاز زمستان گذشته برای "عملیات نظامی ویژه" از جمله حمل سلاح و تجهیزات به جنوب اوکراین مورد استفاده قرار گرفت .ناتو که از شکست خود در جنگ اوکراین نگران است و بیش از 20 درصد خاک اوکراین به روسیه پیوسته برای جبران شکست خود دست به اقدامات تروریستی از جمله انفجار درخط لوله نورد استریم یک و دو در دریای بالتیک و اکنون انفجار در پل "کرچ" کریمه وغیره... می زند.
انفجار روی پل کریمه ساعت 6 صبح و در دو قسمت از پل انجام شد. در تصاویر دوربین مداربسته، یک گلوله آتش غول پیکر ظاهر می شود که چندین نقطه از پل را تخریب می کند. کمی بالاتر، روی ریل، کاروان راه آهن دستخوش انفجاری مشابه می شود و بخشی از خط راه آهن منهدم می شود. مقامات روسیه حادثه را بر اثر انفجار یک کامیون بمب گذاری شده اعلام کردند. به گفته مقامات سه نفر در این انفجار جان باختند. 24 ساعت پس از حادثه پل و ریل راه آهن تا حدودی تعمیر و رفت و آمدها از سر گرفته شد اما ماجرا به این خاتمه نیافت و ارتش روسیه از صبح دوشنبه عملیات گسترده ای را علیه اوکراین آغاز کردند و فرمانده جدید ارتش روسیه در اوکراین خطاب به دولت کیف اعلام کرد: "از این پس صبح ها با قهوه آغاز نخواهد شد."

دربخشی از اوکراین که هنوز با رهبری ولودیمیر زلنسکی اداره میشود، بویژه در شبکه های اجتماعی مورد تایید غرب، عملیات تروریستی و خرابکارانه مورد تمجید قرار گرفته است. در اوکراین، تحت کنترل ناتو خبر انفجار پل شادی نازی های حاکم بر کیف را همراه داشت. بدستور "الکسی دانیلوف"، رئیس امنیت ملی اوکراین، در کنایه ای به روز تولد ولادیمیر پوتین در 7 اکتبر، یک روز پس از انفجار روی پل کریمه، ویدئویی از پل غرق در شعله های آتش با صدای موسیقی پس زمینه "مرلین مونرو" منتشر شد که زمزمه می کرد "تولدت مبارک آقای رئیس جمهور". مدیر عامل پست اوکراین، "ایگور اسملیانسکی"، یک مدل تمبر - برای پیش‌سفارش قبل از انتشار آن در 14 اکتبر - با پل تخریب شده و دو چهره در پیش‌زمینه ارائه کرد که یادآور صحنه‌ای ازکشتی " تایتانیک " است. خود زلنسکی با صحبت از «آب و هوای ابری اما هنوز گرم» بر فراز کریمه، با اشاره مستقیم به ستون‌های دود برخاسته از پل کرچ، به روس‌ها طعنه زد. با وجود این رقابت طنز آمیز، مقامات کیف مراقب هستند که مسئولیت این حمله را مستقیما بر عهده نگیرند. "میخائیلو پودولیاک"، مشاور زلنسکی در توییتر خود نوشت: «هر چیزی که غیرقانونی است باید از بین برود، هر چیزی که دزدیده شده باید به اوکراین بازگردانده شود». این امر باعث شد تا "ماریا زاخارووا"، سخنگوی دیپلماسی روسیه، «ماهیت تروریستی» مقامات اوکراینی را محکوم کند. اتهاماتی که کیف در این مرحله رد می کند. به گفته سخنگوی ولودیمیر زلنسکی، این انفجار محصول کش مکش داخلی در محافل قدرت در مسکو است و کامیونی که منفجر شده، از سمت روسیه وارد پل شده بود. در روسیه، مانند شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین، درخواست های مردم برای انتقام واقدامات تلافی جویانه در حال افزایش است. "سرگئی آکسیونوف"، رهبر کریمه، مردم را به "آرامش" دعوت کرد و اطمینان داد که اوضاع "تحت کنترل است". با این حال او گفت: «البته، احساسات و تمایل برای انتقام وجود دارد." نایب رئیس دوما، مجمع نمایندگان فدراسیون روسیه، اولگ موروزوف" حمله تروریستی" را به عنوان "اعلان جنگ بدون قوانین" توصیف کرد و برای درخواست از کرملین برای مقابله به مثل گفت «اگر ما سکوت کنیم و به اندازه کافی پاسخ ندهیم، این حملات بعداً افزایش خواهد یافت.» پس از این حمله علیه زیرساخت بسیار حیاتی روسیه و دور از خط مقدم، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه خواستار نشستی با اعضای دائم شورای امنیت ملی روسیه شد. رئیس جمهور روسیه بدون اینکه مستقیماً به انفجار پل اشاره کند به مجموعه ای از شکست های نظامی در زمین توسط اوکراینی ها به لطف تحویل تسلیحات ارسالی غرب اشاره کرد. دو هفته پس از صدور فرمان بسیج عمومی در روسیه، "عملیات نظامی ویژه" رئیس جمهور روسیه تصمیم به تغییر فرمانده کل نیروهای روسیه در اوکراین گرفت!
. Après l’attaque du pont de Crimée, le spectre de la guerre totale | L'Humanité
(humanite.fr)

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 852  - 20 مهر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت