راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت آلمان عامل انفجار

گاز استریم را می شناسد اما

نامش را فاش نمی کند!

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

روزنامه «برلینرتسایتونگ»: طبق حقوق قانونی نمایندگان مجلس در رابطه با عاملان انفجارها از وزارتخانه های مسئول، اطلاعات خواسته اما این خواسته بی نتیجه مانده است زیرا تنها به آنها اطلاع داده شده که: پاسخی برای سوالات شما وجود ندارد.

«سارا واگن کنشت»، نماینده حزب چپ آلمان در مجلس قانونگذاری آلمان، از دولت سوسیال دموکرات این کشور پرسیده است: آیا دولت آلمان اطلاعات مهمی را - از جمله از پارلمان - در رابطه با انفجار خطوط لوله گاز جریان شمالی مخفی می کند؟

این، نماینده حزب چپ در مجلس پس از سه بار پرس و جو از وزارت اقتصاد و وزارت خارجه با عدم پاسخ مشخصی مواجه شده است، او فکر می کند که بدلایلی اطلاعات موجود از دید افکار عمومی پنهان نگاه داشته می شود.

در 26 سپتامبر، در دریای بالتیک جائی که دو لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا (آلمان) در بستر آن کار گذاشته شده است، حداقل دو انفجار در خط لوله گاز شمالی1 و خط لوله شمالی2 رخ داد. انفجارها نشت هائی ایجاد کردند که به خروج و پخش گاز در دریای بالتیک منجر شد. با وجود گذشت 22 روز هنوز به طور رسمی اعلام نشده است که چه کسی یا چه چیزی باعث این انفجارها شده است و این در حالی است که کشورهای عضو ناتو و حتی خود روسیه بر این باورند که در خطوط انتقال گاز خرابکاری انجام شده و این خرابکاری عملیاتی دقیقا از پیش طراحی شده و تروریستی می باشد، با این حال، اعلام اسامی، کشورها، سازمانها و افرادی که باعث این خرابکاری شدند، مسکوت گذاشته شده است و این در حالی است که دفتر دادستانی آلمان در شهر «کارلسروهه» مدعی است که همچنان در حال بررسی یک «حمله خرابکارانه جدی علیه تامین انرژی سوختی» در اروپا می باشد.

«سارا واگن کنشت» می گوید: وزارت اقتصاد سه هفته پس از این انفجارها در پاسخ به درخواست کتبی نمایندگان چپ‌ مجلس اعلام کرده است که هنوز هیچ اطلاعی در این باره ندارد و ظاهرا حتی تحقیقات نیز در این رابطه به عمل نیامده است. میخواهیم بدانیم دولت آلمان در حال حاضر چه اطلاعاتی در مورد این حوادث دارد و در این رابطه چه اقداماتی را «به تنهایی، یا با همکاری اتحادیه اروپا و یا سایر دولت ها و ناتو» انجام داده است تا مشخص شود، چه کسی مسئول این خسارت است. وزارت اقتصاد در پاسخی که اکنون در اختیار روزنامه ما «برلینر تسایتونگ» است، نوشته: «گفته می شود، چون تاکنون انجام تحقیقات در محل ممکن نبوده، دولت آلمان هیچ اطلاعات موثقی در مورد علل احتمالی این حمله ندارد.»

در پاسخ به این سوال که دولت در مورد این حملات خرابکارانه به خطوط لوله چه هشدارهایی دریافت کرده و چه اقداماتی انجام شده است، وزارت اقتصاد که تحت ریاست و اختیار«روبرت هابک از حزب سبزها» است و از پاسخ به این سوال طفره رفته است. «پاتریک گرایچن»، وزیر امور اقتصادی آمریکا نیز در این رابطه نوشته است : «زیرساخت‌های حیاتی مانند خطوط لوله شمالی گاز روسیه به اروپا (آلمان) اساساً بلقوه در معرض انواع تهدید های انتزاعی قرار دارند. حفاظت از چندین هزار کیلومتر لوله کشی گسترده در زیر دریا در برابر انواع خطرات امکان پذیر نیست»!

دولت آلمان به این سوال نمایندگان مجلس از جمله «واگن کنشت» پاسخ قانع کننده ای نمی دهد: در زمان انفجار و آسیب رساندن به خطوط لوله گاز شمالی 1و 2 «کدام کشتی ها و نیروهای ناتو» در منطقه انفجار بوده اند و کدام کشتی ها و نیروهای روسی در آن محدوده مشاهده شده اند. وزارت خارجه آلمان در پاسخ به این سوالات طی نوشته ای اعلام کرده است: پاسخ به چنین سوالاتی «منجر به افشاء اطلاعاتی میشود که بر مصالح دولتی تأثیر منفی می گذارد.» بنابراین عدم افشاء و طبقه‌بندی و بایگانی چنین اطلاعاتی ضروری است، «زیرا خطر افشای حتی جزئی از اطلاعات مذکور قابل قبول نیست». دولت آلمان «پس از بررسی دقیق به این نتیجه رسیده است که اطلاعات موجود را به دلیل رعایت مصلحت حکومتی – و مصالح عمومی حتی به صورت طبقه بندی شده – نیز نمی تواند ارائه دهد.» دلیل این امر رعایت «قانون شخص ثالث» در همکاری های بین المللی است. «مبادله بین‌المللی اطلاعات و همکاری بین سرویس های مخفی، بر اساس این قانون، مشمول مورد «کاملا سری» است.بنابراین، ارائه اطلاعات در این رابطه خلاف رعایت امر «محرمانه» بودن است .حفاظت از این نوع اطلاعات با وجود حق سوال قانونی نمایندگان مجلس که برای اطلاع و رعایت منافع عمومی انجام می شود، بدلیل رعایت منافع دولت آلمان محرمانه تلقی می شود.»

«واگن کنشت» به شدت از این نوع سیاست پنهان کاری انتقاد می کند. او روز یکشنبه به روزنامه ما گفت: «در واقع، دولت فدرال به ما می‌گوید که چیزی هائی می‌داند، اما «به دلیل مصالح دولتی» حتی نمی‌تواند این اطلاعات را با نمایندگان پارلمان در «آژانس حفاظت مخفی پارلمان آلمان» در میان بگذارد. بدین ترتیب می توان حدس زد که کدام یافته ها و اطلاعات ازعواملی که در این عملیات دست داشته اند در اختیار دولت آلمان است اطلاعاتی که افشاء آن، مصلحت نیست و می تواند بر منافع دولت آلمان تأثیر منفی بگذارد، در نتیجه موضوع باید کاملاً مخفی بماند. در هر صورت، این نوع توجیحات قانونی به این معنی است که هرگونه کنترل و انتقاد قانونی از دولت حتی توسط نمایندگان اپوزیسیون قانونی در مجلس نیز غیرممکن می شود.

https://www.berliner-zeitung.de/politik-gesellschaft/exklusiv-nord-stream-explosionen-ostsee-linke-politikerin-sahra-wagenknecht-bundesregierung-verweigert-informationen-zu-pipeline-anschlaegen-li.277250

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 853  - 27 مهر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت