راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خمپاره جنگ اوکراین

در خانه شماره 10

داونینگ استریت!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

"لیز تراس" نخست وزیر بریتانیا پس از 45 روز استعفا داد. او در توجیه استعفای خود گفت: "من در زمان بی ثباتی بزرگ اقتصاد بین المللی به قدرت رسیدم. خانواده ها نگران پرداخت قبوض برق و گاز خود هستند. جنگ پوتین در اوکراین امنیت کل قاره ما را تهدید می کند. «من از سوی حزب محافظه کار انتخاب شدم تا آن را تغییر دهم. (...) با این حال می دانم که با توجه به موقعیت، نمی توانم مأموریتی را که برای آن انتخاب شده ام انجام دهم."

لیز تراس در طول 45 روز نخست وزیری خود، با از دست دادن دو وزیر کلیدی (وزیر کشور و دارایی)، انزوای فزاینده در میان نمایندگان حزب خود وهمچنین واکنش بازارهای مالی قرار گرفت.

 رای منفی نمایندگان در مورد بودجه و پیشنهادهای اقتصادی رد شده او از طرف نمایندگان عملا کودتائی بود علیه او.

در اوج یک اعتراض اجتماعی بی‌سابقه بر سر دستمزدها، لیز تراس  تلاش کرد (به تقلید از مارگارت تاچر) یک برنامه بسیار نابرابر و ارتجاعی «بازیابی رشد اقتصادی» را به مردم تحمیل کند، بویژه با  کاهش مالیات تا ۴۵ درصد برای ثروتمندترین‌ها. در کشوری که تورم 10.1 درصدی را تجربه می‌کند و نیمی از خانوارها مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود هستند، قبض‌های انرژی که 80 درصد افزایش یافته و رکود اقتصادی در حال افزایش. این برنامه های او حتی با عدم استقبال بسیاری از نمایندگان مجلس مواجه شد. (او فراموش کرد که دوران مارگارت تاچر سپری شده و جهان در موقعیت دیگری قرار دارد.)

لیز تراس در آکسفورد به دنیا آمد، خود را به عنوان نماینده لیبرال شایسته مارگارت تاچر، که از سال 1979 تا 1990 بریتانیا را رهبری کرد، معرفی کرد. مخالفان با کنایه گفتند: «او کوتاه ‌ترین مأموریت تاریخ انگلستان را خواهد داشت». از زمان همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) در سال 2016، این چهارمین استعفای رهبر محافظه کاران و دولت پس از دیوید کامرون، ترزا می و بوریس جانسون بود. در آینده نزدیک، یک انتخابات مقدماتی داخلی در حزب دمکرات برگزار خواهد شد تا جانشینی برای لیزا تراس پیدا کنند.  در همین ارتباط تراس می گوید: «ما توافق کرده ایم که انتخاباتی برای  رهبری برگزار شود. این تصمیم تضمین می کند که ما در مسیر دستیابی به برنامه های مالی خود و حفظ ثبات اقتصادی و امنیت ملی کشورمان باقی می مانیم. من تا زمانی که جانشینی انتخاب نشود، نخست وزیر  می مانم." رئیس کمیته 1922، مسئول سازماندهی حزب محافظه کار، "گراهام بردی"، گفت که نخست وزیر بعدی تا 28 اکتبر تعیین خواهد شد و در رای گیری حداکثر دو نامزد با هم رقابت خواهند کرد. در درون حزب محافظه کار، "جرمی هانت"، وزیر خارجه سابق در دولت بوریس جانسون، که به تازگی به عنوان وزیر دارایی وارد دولت شده بود، به بی بی سی گفت که در رقابت برای رهبری حزب شرکت نمی کند. او راه را برای "ریشی سوناک"، 42 ساله، که در ریچموند انتخاب شده و وزیر سابق است، باز می گذارد. او در تابستان امسال در انتخابات درون حزبی در رقا بت  با لیز تراس شکست خورد. برخی ها برای بازگشت شهردار سابق لندن، بوریس جانسون، چهار ماه پس از خروج وی از خانه شماره 10 داونینگ استریت اصرار دارند. برای نمایندگان محافظه کار بسیار دشوار خواهد بود که حول یک رهبر جدید به جای لیز تراس متحد شوند.

روزنامه گاردین نوشت که انتخاب یک رهبر معتدل ‌تر جناح راست حزب محافظه کار را فلج می‌کند و رهبری راست‌گراتر از دیوید جانسون جنگ اوکراین را تقویت و بازار مالی را در معرض خطر شعله‌ور شدن دوباره وهرج و مرج قرار میدهد .

به محض اعلام استعفای انخست وزیر " کیر استارمر"، رهبر حزب کارگر، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی"فوری" شد و گفت: پس از دوازده سال شکست محافظه‌کاران، مردم بریتانیا شایسته زندگی خیلی بهتری هستند که این هرج و مرجی که محافظه کاران به راه انداخته اند  را خاتمه یابد. چندین هفته است که  نظرسنجی ها نشان میدهد که حزب کارگر در صورت انتخابات زود هنگام دراینده تا حد زیادی بر محافظه کاران پیشتاز است:

امار 52 درصد را به حزب کارگر نسبت می دهد، در مقایسه با 22 درصد برای محافظه کاران و 11 درصد برای لیبرال دموکرات ها. رهبر حزب کارگر افزود: "ما نیازی به نخست وزیر محافظه کار دیگری نداریم که از بحرانی به بحران دیگر سرگردان باشد. ما اکنون به یک انتخابات عمومی نیاز داریم تا حزب محافظه کار از قدرت را تحویل بدهد".

"نیکولا استورجن"، نخست وزیر اسکاتلند نیز خواستار پایان "این آشفتگی کامل" با "انتخابات عمومی" شد و تاکید کرد که "اکنون این انتخابات یک ضرورت دموکراتیک است."

"مری لو مک دونالد"، رهبر حزب ایرلند "شین فین"، هشدار داده است که رهبر و نخست وزیر بعدی محافظه کار "باید اطمینان حاصل بدهد که پروتکل ایرلند شمالی ادامه خواهد یافت."

".Liz Truss démissionne, les conservateurs s’accrochent | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 853  - 4 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت