راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرلشگر قرنی  رهبر کودتا

علیه شاه که در ج. اسلامی ترور شد

  

سالهای 1337 تا 1357، یعنی 20 سال استبداد مطلق شاه. او که به زور کودتای نظامی بر ایران مسلط شده بود، برای حفظ موقعیت خود بزرگترین قراردادهای نظامی را با امریکا بست، ایران را گرفتار وام هائی کرد که از امریکا می گرفت، به پیمانی پیوست که امریکا علیه اتحاد شوروی در منطقه تشکیل داده بود. در این دو دهه، به اخبار جالبی برخورد می کنید، از جمله خبر بازداشت و محاکمه و محکومیت سرلشکر قره نی. او نه به جرم کودتا علیه شاه و دربار، بلکه کودتا علیه دولت دکتر اقبال بازداشت شد و به همین دلیل نیز نتیجه محاکمه او 3 سال زندان بود. قره نی که دارای تمایلات ملی – مذهبی بود، پس از انقلاب 57 رئیس ستاد ارتش از هم پاشیده ایران شد اما چند ماه بیشتر زنده نماند زیرا اولین قربانی ترور گروه "فرقان" شد. گروهی اسلامی که سپس آیت الله مطهری را ترور کرد. او در خانه اش توسط فرقان ترور شد. سید ضیاء طباطبائی، که طراح کودتای سوم اسفند و روی کار آمدن رضا شاه بود، در خاطرات خود به همت دکتر صدرالدین الهی تدوین و منتشر شد، خود می گوید که نیمه شب به  قصر شاه رفت و به آجودان مخصوص شب گفت که شاه را بیدار کند زیرا کار فوری با او دارد. آجودان مخصوص می گوید که به او دستور داده شده اعلیحضرت را وقتی خوابیده اند بیدار نکنند. سید ضیاء می گوید به او بگوئید من آمده ام. سید ضیا از معدود چهره های سیاسی دوران شاه بود که اجازه داشت هر وقت روز و یا شب مستقیم به قصر شاه برود و با او ملاقات کند. بالاخره آجودان مخصوص می رود به اتاق خواب شاه و آمدن سید ضیاء را به وی اطلاع میدهد. شاه با لباس خواب بیرون می آید و سید ضیاء خبر کودتای قریب الوقوع را در آن ساعت شب ( ساعت 3 شب) به او اطلاع میدهد و شاه بلافاصله با کمک گارد شاهنشاهی برای خنثی کردن کودتا  اقدام می کند. رهبری آن کودتا را سرلشگر قرنی برعهده داشت و سید ضیاء از شاه قول گرفته بود که هیچ کس را به جرم این کودتا  اعدام نکند. شاه می پرسد خبر را از کجا بدست آورده اید وسید ضیاء فقط می گوید منبع من مطمئن و مطلع است! (انگلستان)

از آن همه فراز و فرود پر ماجرا، اکنون از قرنی که پس از ترور سپهبدش کردند، نامی بر یک خیابان درتهران از او باقی مانده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 853  - 4 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت