راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

از اوکراین

سرزمینی کوچک

و خشک باقی

خواهد ماند!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

  

در مقاله ای که در مجله آمریکایی «دی امریکن کنسرواتیو» منتشر شده، گفته می شود که در واشنگتن، حامیان ادامه جنگ در اوکراین نامه ای سرگشاده منتشر کرده اند که در آن اطمینان می دهند که لحظه تعیین کننده فرا می رسد و برای اینکه کیف پیروز شود ، تنها چیزی که لازم است ارسال تجهیزات نظامی جدید بیشتر به اوکراین، خمپاره ها و قطعات یدکی بیشتر برای توپخانه و البته سامانه های « هیمارس ام۱۴۲ » برای هدف قرار دادن اهداف در هر نقطه ای از دونباس یا کریمه است.

در این نامه تاکید شده است که امروز سرازیر شدن تسلیحات به اوکراین ته کشیده است و اوکراینی ها بزودی چیزی برای جنگ با روسیه نخواهند داشت. اما مشکل دیگری بنام پناهندگان، نیز وجود دارد که با اوکراین مرتبط است.

"دی آمریکن کنسرواتیو" می نویسد:«اینکه در سراسر اروپا خستگی از پناهندگان تاثیر خود را گذاشته است باندازه خود جنگ مهم است. آلمانی ها و مجارستانی ها صبر خود را بخاطر هجوم بی امان پناهندگان به اروپا از دست داده اند و لهستانی ها خشمگین و برآشفته اند. بر سر خانواده های لهستانی نابسامانی های  جدی اقتصادی فرو ریخته است. لهستان بالاترین تورم را در اروپا دارد (6/15 درصد در ماه ژوئیه). با وخامت بیشتر، کیفیت زندگی در پاییز و زمستان، پیش بینی فشار نیرومند اجتماعی بر برلین، ورشو، پراگ، پاریس و رم برای پایان دادن به درگیری اوکراین چندان دشوار نیست. این نشریه توجه خود را به این  معطوف می کند که وضعیت نظامی در اوکراین را نمی توان با عرضه مدرن ترین سلاح ها تغییر داد، همانطور که وضعیت خستگی ناشی از مشکلات اوکراین در اروپا را نمی توان تغییر داد. حتی اگر تمام تسلیحات به دست نیروهای مسلح اوکراین برسد و در طول مسیر به سرقت نرود، این تسلیحات وضعیت را تغییر نخواهد داد، ارتش 700 هزار نفری اوکراین برای عملیات تهاجمی نه آموزش و نه رهبری تاکتیکی ندارد. "دی آمریکن کنسرواتیو" خاطرنشان می کند که، علاوه بر این، هیچکس نمی خواهد و مایل نیست این واقعیت را در نظر بگیرد که روسیه در حال حاضر برای جنگ بسیج نشده است، اما ممکن است در هر زمانی این بسیج را انجام دهد. این نشریه به سیاستمداران آمریکایی که خواستار ادامه جنگ هستند توصیه می کند که درس های جنگ جهانی دوم را از خاطر نبرند و درک کنند که نقش سرمایه انسانی کلید هر پیروزی است.

نویسنده «داگلاس مک گرگور»، سرهنگ بازنشسته، مشاور سابق وزیر دفاع در دولت ترامپ، کهنه سرباز جنگی و نویسنده پنج کتاب می گوید: «صنعت آلمان در طول جنگ جهانی دوم جت های جنگنده مدرن تولید کرد، اما «لوفت وافه »(نیروی هوایی آلمان. مترجم) توان جبران از دست دادن بهترین خلبانان را نداشت. چه در جنگ و چه در صلح، سرمایه انسانی همه چیز است. افسوس که واشنگتن تقریباً هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهد و دائماً الزامات سربازان و افسران را کاهش می دهد. اگر این نگرش باقی بماند - و به احتمال زیاد چنین خواهد بود - زمانی که نیروهای ما در نهایت با یک دشمن جدی روبرو شوند، عملکرد خوبی نخواهند داشت». این سرهنگ باز نشسته مطمئن است که : زمان پایان دادن به درگیری روسیه و اوکراین بر سر میز مذاکره فرا رسیده است. با این وجود، نویسندگان نامه سرگشاده خواستار ادامه جنگ هستند و متوجه نیستند که با این کار اوکراین را به سمت پرتگاه سوق می دهند. اگر جنگ ادامه یابد، در بهترین حالت آنچه اتفاق خواهد افتاد اینست که اوکراین تمام دسترسی به دریا را از دست خواهد داد و به یک سرزمین«خشک و کوچک» بین «دنیپر» و مرز لهستان تبدیل خواهد شد. «مک گرگور» خاطرنشان می کند، با این حال، این خوشبینانه ترین گزینه برای کیف است. به نظر او، همه اینها نتیجه سیاست اشتباهی است که در دوران «کلینتون» در دهه نود قرن گذشته شروع شد.

 "دی آمریکن کنسرواتیو» مطرح می کند که: «گسترش ناتو تا مرزهای روسیه هرگز نیاز فوری نبود و برای اروپا به یک فاجعه تبدیل شد. هر چه درگیری با روسیه بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه آسیب به جامعه و ارتش اوکراین جبران ناپذیر شود، بیشتر می شود. بی طرفی اوکراین نظیر اتریش هنوز هم امکان پذیر است. اما اگر واشنگتن بر ادامه جنگ با روسیه پافشاری کند، این گزینه ازبین خواهد رفت، «ائتلاف داوطلبان» شکننده ناتو فرو می‌پاشد و اوکراین به منبع درگیری‌های آینده تبدیل می‌شود.»

 

https://www.fondsk.ru/news/2022/08/25/tas-vojnu-pora-zakanchivat-inache-ukrainu-zhdet-katastrofa-57028.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 848  - 16 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت