راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

استراتژی انگلستان
با رفت و آمدن
نخست وزیران
تغییر نمی کند!

ترجمه و تدوین- الناز گرجی
 


بحران ناشی از افزایش قیمت ها در اروپا و این باره در بریتانیا با شدت و حدت در حال ظهور است. این بحران شعارهای سال 1990 در بریتانیا را در رابطه با تورم، پائین بودن میزان دستمزدها وبالا بودن میزان مالیات بر در آمدها، دوباره به روزکرده است:
«مالیاتها را نمی توان پرداخت کرد، پرداخت نخواهیم کرد»، «افزایش دائمی و سرسام آور قیمت ها برای اقشار کم درآمد غیر قابل تحمل است.»
اکنون و در آغاز به کار نخست وزیر جدید انگلستان که حزب محافظه کار این کشور او را بدون هیچ انتخاباتی به مردم تحمیل کرده، جمعیت این کشور بیشترین میزان کاهش «دستمزد واقعی» را از سال 1977 تجربه می کند. این موضوع بر اساس تحقیقی است که روز پنجشنبه توسط اتاق فکر «بنیاد قطعنامه» لندن منتشر شد. بر اساس این تحقیق تا اواسط سال 2023، اگر دولت جدید همان سیاست های جانسون نخست وزیر قبلی را ادامه دهد، تعداد افراد در فقر مطلق بریتانیا تا سال مالی 2023/24 سه تا 14 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
اتاق فکر«بنیاد قطعنامه» تنها سازمانی نیست که زنگ خطر را به صدا در آورده است. موج هشدارها چندین سال است که در رسانه های مستقل و غیر وابسته به حکومت، بحران را یادآوری می کنند. در 8اوت «دانشگاه یورک» تحقیقی را منتشر کرد که نشان داد تا ژانویه 2023، سه چهارم کلیه خانوارهای بریتانیایی که در مجموع 53 میلیون تن می باشند، دچار کمبود انرژی حرارتی خواهند بود. اطلاعیه مطبوعاتی «بنیاد قطعنامه» در رابطه با این تحقیق همچنین ذکر کرده است: «ساکنان فقیرترین و سردترین مناطق بریتانیا بدترین آسیب را از سرمای پیش رو خواهند دید.» به نوشته نویسندگان این تحقیق، بیش از 90 درصد از کل خانواده های بزرگ و زوج های متاهل در سن بازنشستگی با کمبود انرژی حرارتی مواجه خواهند شد. بر اساس این گزارش، کمبود انرژی حرارتی 80,5 درصد از کل خانوارهای منطقه «یورکشایر و هامبر»، 69 درصد در لندن و 80,5 درصد در ایرلند شمالی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد بدیگر سخن بویژه آن مناطق کارگری و فقیرنشین بریتانیای کبیر که با 40 سال تاچریسم با انواع حیله های نئولیبرالیستی از لحاظ اقتصادی دوشیده شده اند، باید بدترین اثرات این بحران جدید را نیز با گوشت و پوست خود متحمل شوند. ظاهراً صدها هزار مرگ ناشی از شیوع کرونا برای جامعه بریتانیا کافی نبوده است!
یکی از دلایل اصلی بروز این فاجعه افزایش قیمت برق، گاز و آب است. قیمت های اخیرا اعلام شده، از اول اکتبر، برای هزینه های گرمایشی 3549 پوند (تقریباً 4100 یورو) در سال خواهد بود. بر اساس مقاله ای که در نسخه آنلاین مجله بریتانیایی «تریبون» در 2 سپتامبر منتشر شده است، پیش بینی می شود که این جهش قیمت تا آوریل سال آینده به 7700 پوند در سال افزایش یابد. بر اساس تجزیه و تحلیل اداره مشاوره شهروندان، افزایش قیمت در ماه اکتبر به این معنی است که 13 میلیون انگلیسی دیگر قادر به پرداخت قبوض گرمایشی خود بدون «بدهکاری» نخواهند بود. 68درصد از این خانواده ها کمتر از 30 هزار پوند در سال درآمد دارند. این مورد شامل حال 3,2 میلیون تن از افرادِ دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی و 4,4 میلیون خانواده دارای فرزند است.
طبیعی است که از این بحران همه رنج نمی برند. «بازار آزاد» به اقشاری این امکان را می دهد تا از بروز چنین بحران هائی سود هم ببرند. رسانه‌های مختلف در هفته‌های اخیر گزارش داده‌اند که شرکت‌های انرژی فعال در بریتانیا سودی بیش از 170 میلیارد پوندی را طی دو سال آینده انتظار دارند. بنابراین جای تعجب نیست که طبق مطالعه اخیر مؤسسه تحقیقاتی «ساوانتا»، 29 درصد از کل بریتانیایی ها شورش را «پاسخی موجه» به افزایش قیمت ها می دانند. نیمی از افراد 18 تا 24 ساله با برگزاری اعتراضات خشن خیابانی موافق هستند، در حالی که 55 درصد مایل به راه اندازی یک کمپین عدم پرداخت صورت حساب های ارسالی به خانه ها می باشند.
https://www.jungewelt.de/artikel/433951.folgen-der-inflation-zu-arm-zum-heizen.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 849  - 23 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت