راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکاف در جبهه

اروپا- امریکا

روز به روز

بیشتر می شود!

 

تظاهرات، اعتراضات و مقاومت در کشورهای اروپایی دربرابر سیاست خارجی خطرناک و غیرمستقل اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. پس از پراگ و برلین، این هفته در پاریس و لایپزیگ و وین تظاهرات مشابهی برگزار شد. این در حالیست که جبهه داخلی در این کشورها نیز روزبروز بیشتر دربرابر پیامدهای تحریم ها شکاف برمی دارد. سخنان خانم سگولن رویال رهبر سابق حزب سوسیالیست فرانسه و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری دو دوره قبل که به اصطلاح کشتار بوچا و بمباران بیمارستان ماریوپل را تبلیغات برای دامن زدن به ادامه جنگ و رساند سلاح به اوکراین و جلوگیری از صلح دانسته بود همچون بمبی در فضای سیاسی فرانسه منتشر شد. فشارهای رسانه ها و الیت جهانگرای حاکم بر فرانسه که منافع ملی فرانسه را قربانی منافع امریکا کرده نتوانست وی را به عقب نشینی وادار کند. سگولن رویال در انتخابات اخیر از نامزد جبهه چپ ژان لوک ملانشون حمایت کرده بود و چنین صداهایی در این جبهه نیز بلند شده است. این غیر از مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه است که رسانه های افراطی و فوق ارتجاعی فرانسه او را "راست افراطی" نام نهاده اند و مخالف ادامه تحریم های روسیه است. اکنون در فرانسه تبلیغات به آن سو می رود که گویا چپ و راست "افراطی" یعنی طرفداران لوپن و طرفداران ملانشون و کمونیست ها با هم متحد شده و "پیرو پوتین" شده اند. در بقیه کشورهای اروپایی هم وضع در همین سمت است. در ایتالیا احتمال روی کار امدن نیروهای ناسیونالیست قوت گرفته است. در آلمان مقاومت در برابر سیاست های اولاف شولتز و وزیر خارجه او بالا می گیرد و مواضع روزبروز قاطعانه تر چپ های آلمان دربرابر ادامه جنگ نمادی از آن است.

از سوی دیگر ادامه جنگ اوکراین و چشم انداز نزدیک شدن زمستان اختلاف میان کشورهای اروپایی و میان آنها با آمریکا را نیز افزایش داده است. فشار آمریکا برای تحمیل یک نرخ حداکثر برای خرید گاز روسیه شکست خورد نه تنها بدین دلیل که پوتین تهدید کرد که در اینصورت هیچ گازی به اروپا نخواهد فروخت، بلکه از این جهت که سران اروپایی بدین نتیجه رسیدند که نمی توانند بگویند فقط گاز روسیه را ارزان می خریم ولی گاز آمریکا یا نروژ را گران. در نتیجه کمپانی های نفتی و گازی آمریکایی و نروژی دربرابر گذاشتن سقف قیمت گاز ایستادند و پروژه ارزان خریدن گاز روسیه شکست خورد. 

به همین دلایل آمریکا اکنون نگران است که اروپا دیدگاه خود را در مورد روسیه تغییر دهد. چنانکه به گزارش سی.ان.ان بحران انرژی در اروپا می تواند کشورهای قاره کهن را مجبور به تغییر موضع خود در رابطه با روسیه کند. به گفته این شبکه تلویزیونی جو بایدن دوازده تن از رهبران غربی را از طریق ویدئو کنفرانس خصوصی در هشتم سپتامبر گرد هم آورد تا در مورد مناقشه اوکراین و حفظ وحدت غرب در مواجهه با مسکو گفتگو کنند. سی.ان.ان تصریح می کند که این دومین درخواست آمریکا در ظرف هفته گذشته بوده است.

مقامات آمریکایی نگران هستند که با افزایش قیمت برق و نزدیک شدن فصل زمستان افکار عمومی اروپا در نهایت علیه استراتژی انزوای اقتصادی روسیه چرخش کند. خطری که خود رهبران اروپایی نیز آن را جدی می دانند چنانکه به گفته الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک وضع کنونی به شکلی است که در ظرف چند هفته می تواند اقتصاد اروپا را بطور کامل متوقف کند. به گفته وی، خطر صنعتی زدایی همراه با خطر جدی ناآرامی اجتماعی خواهد بود. بنوشته رسانه های آمریکا دولت بایدن برای مقابله با این خطر تنها یک امید دارد و آن اینکه هوا در زمستان آینده ملایم باشد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 849  - 23 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت