راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فریب رسانه های

غرب را نخورید

 

اوضاع جهان و اروپا همچنان تحت تاثیر جنگ اوکراین تحول می یابد. ضدحمله نیروهای اوکراین در هفته های اخیر بدون دستاورد واقعی و با تلفات وسیع ادامه یافت. این حملات در واقع دو استراتژی مختلف جنگ را روبروی هم قرار دارد. استراتژی روسیه که هدف آن پیروزی نظامی برای دست یافتن به اهداف معین است و استراتژی اوکراین و غرب که هدف آن پیروزی رسانه ای است. روسیه در چارچوب استراتژی خود هر جا که ببیند نیرویی کمتر دارد و تلفات خواهد داد به نجات دادن آنها می اندیشد. در حالیکه اوکراین برای بدست آوردن پیروزی رسانه ای حاضر است همه نیروهای نظامی ورزیده و زبده خود را نیز قربانی کند. نمونه آن دستور عدم عقب نشینی به نظامیان در ماریوپل و همه نقاط دیگری بود که در آنها شکست قطعی بود.

با اینحال ادعای ضد حمله و پیروزی رسانه ای اوکراین شور و شوق چندانی را در اروپا و غرب برنیانگیخته است. خوش خیالی جنایتکارانه ناتو نسبت به تبدیل کردن اوکراین به ابزاری برای تقسیم روسیه و غارت منابع آن با شکستی سخت روبرو گردیده و تضادها را در اردوگاه غرب شدت بخشیده است. ادامه جنگ در حال ایجاد شکاف های بزرگ در اروپا و میان اروپا و امریکاست و روسیه هم در انتظار همین نتیجه است. در حالیکه رهبران فرانسه و یک تعداد از کشورهای دیگر اروپایی با هدف تضعیف آلمان از ادامه جنگ حمایت می کنند، هدف آمریکا تضعیف کل اروپا و وابسته کردن بیشتر آن است. در این میان لهستان با ادعای غرامت از آلمان بابت جنگ دوم جهانی شماری از بنادر خود را بر روی کشتی های آلمانی بسته است. اقدامی که موجب شده آلمان نیز ادعاهای ارضی قدیمی نسبت به لهستان را پیش بکشد. همه اینها در شرایطی است که وزیر سابق خارجه رومانی، اوکراین را یک "کشور مصنوعی" نامیده و خواهان تقسیم آن میان چهار کشور روسیه، رومانی، لهستان و مجارستان شده است.

از طرف دیگر در آلمان یک گروه پارلمانی بنام "آلترناتیو برای آلمان" اعلام کرد که تصمیم دارد برای آگاهی مستقیم از اوضاع جنگ به روسیه و دنباس سفر کنند. اقدامی که با واکنش اوکراین روبرو شده و آنها را "جنایتکار" نامیده است. طبیعی است که آنها با توجه به پیوندهای عمیق اوکراین با جریان صهیونیسم جهانی و بنیاد جرج سورس سیاستمداران غربی تهدیدات اوکراین را جدی بگیرند.

همزمان اتحادیه اروپا مجارستان را بدلیل عدم تبعیت از دستورات آنها مورد تحریم قرار داده و "ارزولا فون اندرس" رئیس کمیسون اروپا رهبر مجارستان را فاسد و دیکتاتور لقب داده است. جالب اینکه خود فون اندرس در آلمان بدلیل فساد و رشوه خواری پرونده دارد و برای ایجاد مصونیت او را در راس کمیسیون اروپا قرار داده اند.

وضع از نظر اقتصادی نیز در اروپا آشفته است. تظاهرات بزرگ در جمهوری چک؛ اعلام نظر سنجی در اسلواکی که نشان می دهد اکثریت مردم خواهان پیروزی روسیه هستند؛ ادامه تظاهرات در اتریش و فرانسه و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی برای پایان دادن کمک های نظامی به اوکراین و بالاخره سقوط "یورو" به زیر یک دلار همگی نشاندهنده عمق بحران در اروپاست. بخش عمده اقتصاد آلمان به گاز روسیه وابسته است که با کاهش صادرات و افزایش بهای گاز سنگین تر لطمه را به اقتصاد این کشور وارد می کند. فرانسه نیز که افتخار می کند که دارای نیروگاه های هسته ای است و وابستگی زیادی به گاز روسیه ندارد، نه فقط بخش عمده گاز و نفت خود را بطور غیرمستقیم از روسیه وارد می کند بلکه از نظر زنجیره تامین اورانیوم نیروگاه های هسته ای این کشور وابسته به روسیه است که بزرگترین تامین کننده آن در سطح جهانی است. وضع در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی اگر بدتر نباشد بهتر نیست. همه اینها شرایطی است که نروژ نه تنها حاضر نشده بهای گاز خود را پایین بیاورد، بلکه به بهانه کمبود ذخایر گاز داخلی حاضر به صدور بیشتر به دیگر کشورهای اروپایی نیست.

به این ترتیب ادامه جنگ اوکراین و حملات و ضدحملات ادعایی بیش از آنکه روسیه را متزلزل کند به ویرانی اوکراین و تشدید تضادها در اردوگاه غرب انجامیده است. تضادهایی که راهی برای برونرفت از آن متصور نیست، زیرا کل جهان غرب در شرایط بحران تاریخی سرمایه داری بسر می برد و حالا که نشد این بحران را به حساب تقسیم و غارت روسیه حل کنند باید آن را به حساب همدیگر حل کنند. ریشه گسترش تضادها در غرب در ناامیدی مطلق از امکان شکست دادن روسیه نهفته است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 850  - 30 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت