راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در اجلاس شانگهای

چین و روسیه

بیش از گذشته درکنار

یکدیگر قرار گرفته اند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

اجلاس شانگهای در جمهوری ازبکستان با یک تصمیم و چند دیدار مهم برگزار شد. تصمیم مهم پذیرش کامل ایران در این پیمان بود و مهم ترین دیدار نیز دیدار و مذاکرات طولانی دو رئیس جمهور چین و روسیه بود.

 شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین برای اولین بار، پس از ورود ارتش روسیه به اوکراین با یکدیگر دیدار دو نفره و رو در رو داشتند. آنها پیش از این دیدار آنلاین همکاری  خود را "بدون محدودیت توصیف کردند". شش ماه پس از آغاز جنگ اوکراین شی جین پینگ تمام نکات مورد نظر برای گفتگوی مستقیم در ازبکستان را مرور کرده بود. در واقع این اولین بار بود که رهبر چین از زمان شروع بیماری همه گیر کووید به خارج از مرزهای چین سفر کرد. مسلماً، دو کشور نظراتی مشترک در مورد نظم جهانی دارند. آنها خواهان بازنگری ضروری نظم بین المللی هستند که واشنگتن از پایان جنگ دوم جهانی پرچمدار آن شده است. آنها خواهان «دلارزدایی» در مناسبات جهانی اند. دو رهبر خواهان انحلال پیمان نظامی ناتو هستند که ابزار جنگ است. پکن بشدت با ساخت و ساز جدید امریکا برای برپائی یک ناتوی نوین در منطقه هند و اقیانوس آرام با شرکت ایالات متحده، استرالیا، ژاپن و هند است و آن را تهدیدی مستقیم علیه خود میداند. چین در چنان موقعیت اقتصادی است که توانسته به روسیه برای صدور گاز آن کشور کمک کند تا زیر بار تحریم های امریکا قرار نگیرد. به گفته وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، دو کشور از زمان حمله به اوکراین "استقامت قوی و عزم استراتژیک" از خود نشان داده اند.

 در 12 ژوئن، وزیر دفاع چین "وی فنگه" گفت که کشورش برای جنگ اوکراین تجهیزات نظامی به روسیه نمی فرستد اما بلافاصله توضیح داد: «اهداف دو کشور علیه هیچ کشوری نیست بلکه به دنبال نظم نوین جهانی هستند."

از سال 2014، سهم چین در تجارت خارجی روسیه از 10 درصد به 20 درصد بین سال های 2013 تا 2021 رسیده است. مشارکت آنها به ویژه در زمینه دفاعی (فروش تسلیحات، همکاری های فنی و تمرین های مشترک) عمیق تر شده است. روسیه همچنان یک بازیگر اصلی در اروآسیاست.

از ماه مارس تا ژوئن، 165 هزار روس برای افتتاح حساب های بانکی به ارزش 115 میلیون دلار با هدف دور زدن تحریم ها به ازبکستان سفر کردند که این افزایش 20 درصدی در سال 2022 و 40 درصدی در قرقیزستان است. رهبران چین و روسیه اکنون بیش از گذشته میدانند که همکاری بیشتر با یکدیگر تا چه میزان اهمیت دارد. حدود 70 درصد صادرات روسیه به چین را منابع طبیعی، عمدتاً نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی تشکیل می‌دهد. چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان است و در فاصله آوریل تا ژوئیه 17 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 نفت و گاز از روسیه وارد کرده است. "فرانچسکو ساسی"، استاد دانشگاه ملی سنگاپور می گوید: "پکن در این دوره زمانی بیش از 50 درصد گاز مایع و 6 درصد زغال سنگ خود را از روسیه خریده است."

به گفته "یان ژئوتونگ،" استاد دانشگاه" تسینگ‌هوا"، «پکن روی یک جنگ کوتاه مدت حساب کرده است."

. Chine-Russie, une coopération et des arrière-pensées | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 850  - 30 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت